Gå til innhold

Ubuntu vil ikke boote lenger.

Raoul

Anbefalte innlegg

Heisann, kjøpte meg en ny laptop her om dagen, en Acer Apsire 4520, og begynte å installere Ubuntu 7.04 på den. Installasjonen gikk greit, sett bort ifra at skjermkortet ikke var støttet etc.

Men så etter en stund ble den mer og mer vrang når jeg skulle boote, i starten så funket det kanskje 2 av 10 ganger jeg startet maskinen. Det samme gjaldt recovery mode.

Så etter en stund ble jeg rimelig lei, så jeg tenkte jeg kunne prøve Gutsy Gibbons (7.10) for å se om feilen eventuelt var utbedret i denne versjonen. Men de samme problemene fortsatte.

Deretter gikk jeg tilbake til 7.04 igjen, brukte denne gangen alternate install CD-en (Mest pga. at jeg slapp å rote med xorg for å få bilde på skjermen).

Denne gangen fjernet jeg alle partisjoner som tidligere hadde inneholdt Vista, samt en recovery partisjon.

Laget en enkel ext3 partisjon, samt en swap partisjon.

Når jeg prøver å boote med recovery mode så stopper det som regel opp på forskjellige plasser hver gang, men ofte rett etter

[ 10.116000] Uniform CD-ROM driver Revision: 3.20

Så etter en stund dukker følgende opp:

Check root= bootarg cat /proc/cmdline
or missing modules, devices: cat /proc/modules ls /dev
ALERT! /dev/disk/by-uuid/7a58eb86-7836-4284-83ca-519dca2b1861 does not exist. Dropping to a shell!

Jeg har prøvd følgende:

- Boote fra live-cd for å mounte disken for å sjekke at uuid stemmer overens med den i grub.

- Prøvd å endre grub fra å boote fra root=UUID.. til root=/dev/sda1 (Som er / partisjonen)

En ting som forundrer meg litt er at harddisken oppfattes som en SCSI disk, vet ikke om dette er normalt for S-ATA disker, men ville ikke tro det.

Men uansett, håper noen gidder å ta seg tid til å lese dette langet innlegget og komme med noen tips.

På forhånd takk,

Tom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken blir ikke oppfattet som en SCSI disk, det er vel bare det at alle harddisker som ikke er SCSI blir sendt gjennom et SCSI-kompatibilitetslag for å være kompatibel med kjernen.

Har du sjekket disken for feil?

Funker det å hver gang du booter fra livecd?

ACPI-problemer? (vanlig på Acer)

Lenke til kommentar
Disken blir ikke oppfattet som en SCSI disk, det er vel bare det at alle harddisker som ikke er SCSI blir sendt gjennom et SCSI-kompatibilitetslag for å være kompatibel med kjernen.

Har du sjekket disken for feil?

Funker det å hver gang du booter fra livecd?

ACPI-problemer? (vanlig på Acer)

9565046[/snapback]

Har ikke sjekket disken for feil. Den bootet Vista normalt helt til jeg fjernet det,

og merket ingen problemer der.

Har vel ikke bootet fra LiveCD mer enn 2-3 ganger, men det har fungert smertefritt det. Ikke noe problem å mounte disk derfra etc.

ACPI problemer - Det er mye mulig, er rimelig uviten på dette området.

Men vet det er flere med samme laptop som kjører Ubuntu. (Det er riktignok mye problemer med diverse hardware, men har ikke klart å oppspore noen tråder som omhandler samme problem som meg).

Men det som er så underlig er at det fungerte første gangen jeg installerte, så oppgraderte jeg kernelen, da begynte problemene. Men har jo siden gått tilbake til kernelen som kommer med Ubuntu 7.04 uten at det hjalp.

Nå har jeg i tillegg prøvd Arch Linux, den klarte heller ikke boote etter installasjon.

Så nå gjør jeg et siste forsøk med Fedora, hvis ikke det fungerer så får jeg klare meg med Windows til jeg finner en løsning på det, evt. prøve 7.10 når den er stable.

Lenke til kommentar
Ser ut som om du har vært uheldig:

http://ohioloco.ubuntuforums.org/showthread.php?t=510352

Virker som om disk-kontrollerne dine er trøblete. Du kan jo ta en lspci, så får vi se hva det er for noe. Har du også hatt problemer med skjermkort?

9567790[/snapback]

Lest igjennom den tråden der ja. Skjermkortet er ikke noe problem å sette opp, må bare laste ned nyeste driver fra nvidia og installere manuelt, gjort det nå både under Ubuntu og Fedora uten noe problem.

Nå kjører jeg riktignok Fedora, men her er utfallet av lspci:

00:00.0 RAM memory: nVidia Corporation Unknown device 0547 (rev a2)
00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation Unknown device 0548 (rev a2)
00:01.1 SMBus: nVidia Corporation Unknown device 0542 (rev a2)
00:01.2 RAM memory: nVidia Corporation Unknown device 0541 (rev a2)
00:01.3 Co-processor: nVidia Corporation Unknown device 0543 (rev a2)
00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation Unknown device 055e (rev a2)
00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation Unknown device 055f (rev a2)
00:04.0 USB Controller: nVidia Corporation Unknown device 055e (rev a2)
00:04.1 USB Controller: nVidia Corporation Unknown device 055f (rev a2)
00:06.0 IDE interface: nVidia Corporation Unknown device 0560 (rev a1)
00:07.0 Audio device: nVidia Corporation Unknown device 055c (rev a1)
00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation Unknown device 0561 (rev a2)
00:09.0 SATA controller: nVidia Corporation Unknown device 0555 (rev a2)
00:0a.0 Ethernet controller: nVidia Corporation Unknown device 054c (rev a2)
00:0c.0 PCI bridge: nVidia Corporation Unknown device 0563 (rev a2)
00:0e.0 PCI bridge: nVidia Corporation Unknown device 0563 (rev a2)
00:12.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation Unknown device 0533 (rev a2)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:09.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller (rev 05)
01:09.1 Generic system peripheral [0805]: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 22)
01:09.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd Unknown device 0843 (rev 12)
01:09.3 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 12)
01:09.4 System peripheral: Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller (rev 12)
07:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5006EG 802.11 b/g Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

Som sagt kjører jeg Fedora nå, den bootet opp fint etter ny install, helt til jeg lastet alle oppdateringer samt ny kernel, da ville den ikke boote lenger. Men den booter så lenge jeg velger den gamle kernelen, selvom de 2 kernel entriene i grub har akkurat like verdier.

Lenke til kommentar

OK, da høres det ut som om det er en grei work-around for problemet ditt. På meg virker det som om det er gjort endringer i kjernemodulen til disk kontrolleren din mellom kjerneversjonene, dette kan kryssjekkes mot change logen til kjernen. Dessverre er dette et meget alvorlig problem dersom det rammer alle med kontrolleren din og ikke er rettet i kjerna til Gutsy, jeg håper derfor du tar deg tid til å legge inn en bug-rapport på problemet, kanskje de får rettet det i tide. Kan være greit å se hvilke drivere som brukes til kontrollerne dine, så post gjerne lsmod. Jeg vil også gjerne vite hvilke kjerneversjoner det er snakk om, uname -a.

Prøv tipset fra HavarN, når Grub starter, før kjernen lastes, kan du gi parametre til kjernen, bruk da:

pci=noacpi noapic

Du kan også legge disse valgene permanent inn i Grub sin menyfil dersom det funker.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...