Gå til innhold

LCD vs Plasma. Brukes til vanlig tv og pc.

Anbefalte innlegg

Jeg er nå ganske forvirret ang hva man burde velge av LCD og Plasma.

Har lest en del på nett og har også snakket med en del folk i butikker om hva som er best, men har skjønt at det kommer en del an på hva man skal bruke tv`n til og krav til oppløsning osv osv...

Her kommer noen påstander fra meg, som jeg gjerne vil ha svar på om stemmer, eller om det er noe jeg ikke har fått med meg.

1. Plasma viser bedre bilde enn LCD ved vanlig tv titting. Selvom ingen Plasma tv`er har full HD (1080) så vil den vise bedre bilde enn en LCD som har dette. Dette gjelder også ved avspilling fra en vanlig DVD spiller.

2. Man vil ikke merke forskjell på HD-ready (720) og full HD (1080) så lenge man bruker digitale tv-signaler eller har koplet på en pc. Dette fordi disse signalene uansett ikke sender i full HD oppløsning.

3. Pr i dag er det kun Blu Ray spillere som gir deg full HD kvalitet på tv`n.

4. Dersom en pc skal brukes er det bedre bilde på LCD enn på Plasma.

5 Man vil ikke få utbytte av å ha en full HD tv (med unntak av Blu Ray) før tv-signalene kommer i full HD, noe som er en liten stund frem i tid.

Håper virkelig det er noen som kan forklare litt, for dette er det jeg har fått med meg så langt i denne tv-jungelen. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er nå ganske forvirret ang hva man burde velge av LCD og Plasma.

Har lest en del på nett og har også snakket med en del folk i butikker om hva som er best, men har skjønt at det kommer en del an på hva man skal bruke tv`n til og krav til oppløsning osv osv...

Her kommer noen påstander fra meg, som jeg gjerne vil ha svar på om stemmer, eller om det er noe jeg ikke har fått med meg.

1. Plasma viser bedre bilde enn LCD ved vanlig tv titting. Selvom ingen Plasma tv`er har full HD (1080) så vil den vise bedre bilde enn en LCD som har dette. Dette gjelder også ved avspilling fra en vanlig DVD spiller.

2. Man vil ikke merke forskjell på HD-ready (720) og full HD (1080) så lenge man bruker digitale tv-signaler eller har koplet på en pc. Dette fordi disse signalene uansett ikke sender i full HD oppløsning.

5 Man vil ikke få utbytte av å ha en full HD tv (med unntak av Blu Ray) før tv-signalene kommer i full HD, noe som er en liten stund frem i tid.

Håper virkelig det er noen som kan forklare litt, for dette er det jeg har fått med meg så langt i denne tv-jungelen.  :D

9562469[/snapback]

1. "Plasma viser bedre bilde enn LCD ved vanlig tv titting" Ja, fortsatt er Plasma hakket bedre her, med LCD hakk i hæl! FullHD etc har med oppløsning å gjøre. På en liste som er viktig når du kjøper TV, kommer "oppløsning" rundt 6-7 plass over hvor bra en TV er. Med andre ord, mye annet du burde sjekke ut.

2. Helt riktig. Og hvis du sitter mer enn 2m fra en "60"++ TV vil du heller ikke merke forkjell på fullHD og Vanlig HD. (selv om enkelte banalt hevder det)

3. Kan stemme det. Tror ikke HD-DVD viser fullHD. (skyt meg hvis jeg tok feil nå)

4. Ja. Rett å slett pga oppløsningen til en LCD over Plasma har en fordel. Og mye pga innbrenning'n en plasma kan få. (noe som ikke er ett problem hos 2 produsenter jeg kjenner til om dagen, Pioneer og Panasonic) Husk at TV'r med Pixelmapping 1:1 er en fordel om PC kobling til TV er viktig for deg.

Men selve "Bilde" blir ikke bedre hos en LCD over Plasma.

5. fullHD sendinger kommer ikke med det første nei, først kommer vanlig HD sendinger. De er rett rundt gjørnet til hvermansen, mens enkelte har vært heldige en stund allerede og kost seg med HD sendinger, endåg veldig få kanaler.

Håper det hjalp litt ;)

Lenke til kommentar
3. Kan stemme det. Tror ikke HD-DVD viser fullHD. (skyt meg hvis jeg tok feil nå)

9562629[/snapback]

HD-DVD er selvfølgelig også i 1080p. De første spillerne støttet kun 1080i, men det var jo på en tid da 1080p-skjermer knapt nok fantes på markedet.

Rådataene på HD-DVD-filmer er dog alltid 1080p.

Ellers er jeg enig i det meste du skriver :)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

9562629[/snapback]

HD-DVD er selvfølgelig også i 1080p. De første spillerne støttet kun 1080i, men det var jo på en tid da 1080p-skjermer knapt nok fantes på markedet.

Ellers er jeg enig i det meste du skriver :)

9562657[/snapback]

Takk, da fikk jeg bekreftet det :) Visste det var noe slikt, derfor jeg ble usikker.

Lenke til kommentar

9562469[/snapback]

for raske bilder og mørke rom er jeg enig i at plasma er marginalt men merkbart bedre enn lcd, ihvertfall de få plasma jeg har sett(div. panasonic), meeen for tv'titting i dagslys er lcd med matt skjerm og antirefleks (feks sony bravia) i mine øyne bedre, pga mye sterkere lysintensitet.

9562469[/snapback]

digital standard oppløst tv, ja. pc, ofte nei hvis du sitter nært, feks nærere enn 2m på en 40". full hd er ikke så dumt for pcbruk, så sant du har et grafikkort og tv som klarer oppløsningen 1:1. men hd ready er en helt ok oppløsning for pc bruk et

par meter unna skjermen. full hd er supert for å vise digitalbilder krystallklart i stort

format.

9562469[/snapback]

HD videokamera vil kunne vise opptak i all sin prakt via HDMI&DVI.

det finnes også PC-er med grafikkkort utstyrt med HDMI og h.264 aksellerator, så

i prinsippet skal det gå an å spille egenprodusert HD via pc. blue ray har

innholdsbeskyttelse som visstnok har vært et problem for pc, ikke sikker hva status

er for det nå.

9562469[/snapback]

ja dette er nok tilfelle. lcd har bedre form på pikslene og omtrent garantert ingen

innbrenningsproblem. oppløsning har også vært et problem i plasmaverden.

selv om plasmaprodusentene påstår de har løst innbrenningsproblemet vha flytting av bildet en piksel hit eller dit er jeg ikke overbevist om at dette kan hindre feks tv logoer å feste seg. plasmaprodusentene advarer fortsatt mot å la tv stå på med samme bilde i manualene sine.sikkert en grunn for det...

9562469[/snapback]

jo det vil man kunne ha. det gjøres jo en del bildebehandling og oppskalering av standardoppløste signal, feks støyfjerning, deinterlacing mm. så gode tv'er kan

gjøre std tv flott å se på på en stor skjerm. tv i full hd er nok sikkert et tiår eller to frem i tid, om det i det hele tatt skjer i full skala. det tar lang tid før massene har slike tv'er i hus, og båndbredde er såpass dyrt, at full hd sikkert blir forbeholdt et fåtall kanaler som kun sender viktige idrettsarrangement eller toppfilmer.

Lenke til kommentar
Men hva er det første man burde se etter ved kjøp av ny tv? Jeg kommer nok til å bruke den til 70% tv titting og 30% pc.

9562808[/snapback]

prøv å finne ut hvordan bruksmønsteret ditt er og hvor du skal ha tv'en plassert, feks

hvilke lysforhold er det i rommet:

-bruker du tv'en mye mens det er mye lys i rommet? da ville jeg sløyfet plasma og alle andre skjermer med blank skjerm.

-skal tv'en brukes mer og mer til pcbruk, spill, andre interaktive greier? da ville jeg satset på lcd.

hvis du stort sett bare vil se film/tv i dempet belysning vil plasma gi deg noe bedre bilde til samme pris.

Er forskjellen veldig stor fra LCD til Plasma mtp kvaliteten når man bruker pc? Så stor at det er verdt å kjøpe LCD pga det?

9562808[/snapback]

det spørs... for som nevnt å vise bilder i dagslys og du sitter ganske nært er en full-hd lcd fantastisk. har sett en del eldre plasmaer med pc på, og de har vært rimelig kornete på nært hold, men ting har forbedret seg der også...

likevel vil jeg holde minst en knapp på lcd for "all round" bruk. folk ser jo mindre og mindre på vanlig tv, å ha en full hd lcd over kjøkkenbordet er ganske konge når

man samler en del folk for å se småvideoer på internett, bilder etc. jeg stoler ikke

på plasmaprodusentenes påstander om at innbrenning er et løst problem. lcd er

vel utprøvd for databruk, og ikke langt etter plasma for rent tvbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...