Gå til innhold

Sorte hull og lyshastigheten

moon_blood

Anbefalte innlegg

Det ble skjønt allerede 17 hundreogdenti, til Royal Society der man kunne regne på unnslipningshastighetene, og en type fant at et legeme med samme tetthet som solen, men med ca 500 ganger solens radius, ville ha en unnslipningshastighet ved overflaten høyere enn lyshastigheten og derfor ville være usynlig. Argumentet er riktig.

Einstein, bla, bla,.......

Schwartzschild, utviklet formelen r = 2Gm / C^2 , schwarzschild radius er 2 ganger gravitasjonskonstanten ganger massen delt på kvadratet av lyshastigheten.

Der ser du G og C er naturkonstanter og kan omforme ligningen til r=m . k hvor k er 2G/C^2 er konstant.

Rett lineær sammenheng fra null til uendelig mellom masse og radius i sorte hull.

Så leste jeg at de også kan ha både ladning og spinn. Hvordan det kan gå til fatter jeg ikke, men atomkjerner har det samme, masse ladning og spinn og radius.

Så dere ser det går an både å tenke og regne her.

Det interessante her er at det åpner for en matematisk revolusjon innen romfysikk og evt reisemetoder i fremtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er kanskje på tide å besøke Stephen Hawkings hjemmeside, Hawking regnes som den ledende forskeren på svarte hull:

http://www.hawking.org.uk/home/hindex.html

9562711[/snapback]

Hawkins har fantasert mye om helt små, sorte hull. Han om det, han har nå sitti for lenge i rullestolen. men jeg leste et sted at universets radius 13.4 milliarder lysår og universets antatte samlede masse , ligger nøyaktig på den teoretiske singularitetshorisonten, slik at vi er inni et sort hull! Slå den!

Lenke til kommentar
Det er kanskje på tide å besøke Stephen Hawkings hjemmeside, Hawking regnes som den ledende forskeren på svarte hull:

http://www.hawking.org.uk/home/hindex.html

9562711[/snapback]

Hawkins har fantasert mye om helt små, sorte hull. Han om det, han har nå sitti for lenge i rullestolen. men jeg leste et sted at universets radius 13.4 milliarder lysår og universets antatte samlede masse , ligger nøyaktig på den teoretiske singularitetshorisonten, slik at vi er inni et sort hull! Slå den!

9562944[/snapback]

Kilde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...