Caze Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Det begynte med at hunden min (Rhodesian Ridgeback) på 5 år fikk en kul i tannkjøttet rett over venstre hjørnetann. Den vokste vanvittig fort og jeg tok han med til veterinær. Etter div undersøkelser ble hunden operert, dvs at kulen ble fjernet (2 cm i diameter) og sendt til et laboratorium for analyse. Dette skjedde på tirsdag i forrige uke. Men allerede etter 2-3 dager vokser det en kul på samme sted igjen, og etter det jeg har lest om slike tilfeller er at dette har alle kjennetegnene til et malignt melanom, eller ondartet kreft. Vi skal til oppfølgingstime i morgen (tirsdag) og da har forhåpentlig rersultatene av analysen kommet. Men jeg forbereder meg nå på det verste. Dersom dette viser seg å være ondartet kreft - hva skal skje fremover? Har lest at det er vanlig med cellegift og at det KAN fjerne kreften helt, men dette er stort sett 50/50 om det blir vellykket. Og hvis man skal begynne en slik cellegift-kur; hvor ofte får "pasienten" cellegift? Er det kun Veterinærhøyskolen i Oslo som kan gi dette? Og dessverre har jeg også en ganske stram øknonomi - det største marerittet vil være å måtte bestemme seg for avliving pga at jeg ikke har råd til behandlingen. Jeg har forsikring gjennom DnB, men hvis det er slik med denne forsikringen som med andre så ser jeg for meg at det blir vanskelig å få hjelp. Er det noen som har erfaring med kreftbehandling av hund som kan fortelle meg litt om dette? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Aller først vil jeg berømme deg for at du tok affære kjapt. Mange eiere lar det bare rusle å gå til det er forsent. Jeg tror du har gjort det du kan gjøre foreløpig. Du har tatt med hunden din til legen og har ny oppfølgingstime. Synes også det er trist hvis du må avlive hunden din pga økonomiske grunner. Håper at det løser seg og at hunden din blir frisk. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Jeg måtte avlive min hund på grunn av lymfekreft i sommer. Da jeg fikk vite at han kunne ha lymfekreft, søkte jeg en del på nettet og fant denne artikkelen. Det er mulig at detaljene varierer, men jeg vil tro prinsippene i behandlingen er de samme. Frode Lenke til kommentar
kash Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Munnhule kreft er som oftest hissige ting, og denne hørtes veldig hissig ut. Tror du skal forberede deg på avlivning Nå vil histologi svaret gi et klart svar hvilken klassifikasjon denne tumoren har, og gi prognose for behandling med cytostatika. Synes ikke dette hørtes bra ut, og ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Jeg ville også tenkt litt over på forhånd hva hunden eventuelt må igjennom for å kanskje bli frisk, og så vurdert om det er verdt å dra den gjennom. Har bestemt meg for noe lignende med min egen, selv om det er dritt. Håper det løser seg for dere 5 år er ikke så gammelt. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Fått resultatene fra analysen, og det viser seg å være et "fibrom eller atypisk epulis". Med andre ord ufarlig Dermed ble det en god dag likevel... Lenke til kommentar
Konstabel Snabel Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Fantastisk deilig, da. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) tjo.. det var godt å høre... fælt om man må avlive sin besteste venn Endret 25. september 2007 av vargaz Lenke til kommentar
fhl Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Godt at det ikke var noe farlig! Frode Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Det var deilig å høre, på dine vegne Kan tenke meg det kjentes litt lettere i magen, hehe. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Her er bilde av han, en uke etter operasjonen hvor det ble fjernet vev på størrelse med en liten klinkekule. Dere kan se grunnen til at jeg ble bekymret, for kulen vokste til denne størrelsen i løpet av 2-3 dager. Skal bare observere han i et par uker nå, da dyrlegen regner med at denne kulen er en sår-hevelse. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Jeg ville ikke sendt en hund i gjennom cellegift. Da ville jeg heller avlivet. Det er et dyr, ikke et menneske, og jeg vil tro det vil være en traumatiserende opplevelse for den. Masse kvalme og ubehag over lang tid som den ikke skjønner noe av. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Jeg ville ikke sendt en hund i gjennom cellegift. Da ville jeg heller avlivet. Det er et dyr, ikke et menneske, og jeg vil tro det vil være en traumatiserende opplevelse for den. Masse kvalme og ubehag over lang tid som den ikke skjønner noe av. 9580200[/snapback] Nå ble jo det, som nevnt, ikke en problemstilling likevel. Lenke til kommentar
Carnatus Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Så flott. Fint med litt gode nyheter. Sjeldent idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå