Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Slår seg av etter "Windows XP"

Anbefalte innlegg

Har en.. vel, ganske gammel bærbar som har fungert ganske greit inntil nå nylig, den starter opp helt til den "laster inn" Windows XP. Men rett etter det blir skjermen blå med masse tekst i et halvt sekund eller noe, før den slår seg av. Rekker selvfølgelig ikke å lese hva som står, og heller ikke ta bilde av skjermen, men dette (se vedlegg, beklager den elendige bildekvaliteten) kommer også opp, før den "laster inn" Windows XP.

Noen som vet hvor feilen ligger, hvordan det kan fikses e.l.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den meldingen der tyder på at maskinen har blitt skrudd av på en annen måte en den riktige måten. Du kan jo prøve å trykke på "Last known good configuration". Da vil maskinen prøve å starte opp windows med samme instillinger som fungerte sist du brukte den.

9562168[/snapback]

Det er det jeg gjør (har prøvd alle alternativene), men den slår seg likevel av etter at den har "lastet inn" windows rett etterpå

Lenke til kommentar
Start maskinen med en boot cd, og velg repair funksjonen i windows setupen. Sikkert noen windowsfiler som er korrupte.

9562309[/snapback]

Boot cd? Flaut, men er helt grønn på dette

9562450[/snapback]

DVS Windows CD-en din (hvis du har en). Du kan starte maskinen med den i og gjøre som forklart ovenfor. Da vil den reparere windowsinstallasjonen din (hvis det er den det er noe feil med)

Lenke til kommentar

Hvordan kjøre chkdsk..

Her har du en guide på engelsk som forklarer fremgangsmåten for chkdsk.. Sjekker filsystemet og reparerer feil:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Required Items:

To complete this procedure you will need the following:

1. A Windows XP/2000 boot CD or a series of boot disks (Get boot disks here if you need them)

2. A Computer with an IDE hard drive (special disks are needed if you have a SATA drive)

Repair Procedure:

1. Boot your computer from your Windows XP Cd or from your 6-disk XP/2000 Boot Disk Set. To do this, insert your CD or Floppy #1 and turn your computer on. When the menu comes up, select boot from CD or boot from floppy (do not select boot from hard drive).

2. Your computer will begin to boot. Eventually, you will see a screen asking you what you would like to do. Press the ltter R on your keyboard to proceed to the Windows Recovery Console.

3. As you progress to the Recovery Console you may be asked which partition you would like to boot into. Type the number associated with the partition containing your NTFS partition (usually 1 or 2) and then press enter to continue. You may be asked for your administrator password. If you have one, type it in and press enter. If you do not have a password to boot your computer into Windows, simply press enter.

4. Now youshould be at a command prompt. from here, typr the following command without the quotes and press enter: "chkdsk /p"

5. This is a short test that will tell you whether or not a longer test is needed. If after the test completes, the message "One or more errors detected on the volume" appears, then proceed to step 6. If no errors are reported, then your drive can not be repaired using chkdsk.

6. Now you should be back at the command prompt. Type the following command without the quotes and press enter: "chkdsk /r"

7. This test will take a while depending on the size of your drive. It will look for the errors on your drive and repair them. When it completes, you will be back at a command prompt.

8. Now type "chkdsk /p" again and press enter. If no errors are reported, your drive has been successfully repaired and is safe to use again temporarily. If errors are still reported, then your drive is on its last leg. You may be able to boot it now though.

9. Remove the floppy disk or CD from your system and restart the PC. Take a moment now to back up your important data.

Lenke til kommentar
Prøver med CD-en nå, men den slår seg fortsatt bare av.. Eller skal 'windows setupen' komme før den "laster inn" windows?

9562526[/snapback]

Du må nok sette pc-en til og boote på cd hvis dette ikke er gjort... Trykk del, F2 eller F10 under oppstart for og komme i BIOS og vel deretter "first boot device" til cd-rom

Lenke til kommentar

Det skjer ingenting når jeg holder dem inne.. Eller skal det komme opp "For troubleshooting and advanced startup options for windows, press F8"?

Kommer også opp at man kan ta en "ERROR-test", og når jeg tar den blir resultatet at det er noe galt med systemboard

Endret av Purple000
Lenke til kommentar
dette skjer også hvis det er "feil" på en driver. hvis du nylighar installert et program eller driver start maskinen i sikkerhetsmodus og slett/avinstaller driveren/programmet. start på vanlig måte og installer en eldre utgave.

9562641[/snapback]

Den slår seg av selv om jeg velger safe mode..

Lenke til kommentar

Som sagt. Du må inn i bios (dette er før POST, og innlasting av windows) på min laptop er det f2 jeg må trykke, vet ikke hva det er på din, men muligheten er der. Du må så gjøre som Jyztrik sa, altså sette cdrom som "first boot device". Da laster du inn fra boot CD-en din, der du kan feilsøke litt mer grundig.

Edit og PS: Du skal altså IKKE boote fra hardisken din.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Som sagt. Du må inn i bios  (dette er før POST, og innlasting av windows) på min laptop er det f2 jeg må trykke, vet ikke hva det er på din, men muligheten er der. Du må så gjøre som Jyztrik sa, altså sette cdrom som "first boot device". Da laster du inn fra boot CD-en din, der du kan feilsøke litt mer grundig.

Edit og PS: Du skal altså IKKE boote fra hardisken din.

9562743[/snapback]

Prøver, men det skjer ikke noe mer enn at det står E0 103 når jeg trykker DEL + f10..? Mulig at jeg trykker på feil tidspunkt, holder inne del-knappen helt fra starten?

Lenke til kommentar
Prøver, men det skjer ikke noe mer enn at det står E0 103 når jeg trykker DEL + f10..? Mulig at jeg trykker på feil tidspunkt, holder inne del-knappen helt fra starten?

9562929[/snapback]

Du skal trykke del eller f2 eller f10 (litt avhengig av hva det er som gjelder for din maskin) ved oppstart/POST, der den lister opp harddisk, cdrom, mengde minne etc etc. Det skal stå hvilken knapp du skal trykke for å komme inn i bios.

Lenke til kommentar

9562929[/snapback]

Du skal trykke del eller f2 eller f10 (litt avhengig av hva det er som gjelder for din maskin) ved oppstart/POST, der den lister opp harddisk, cdrom, mengde minne etc etc. Det skal stå hvilken knapp du skal trykke for å komme inn i bios.

9562946[/snapback]

Mulig jeg er blind, men kan ikke se en slik oversikt?

Lenke til kommentar

Prøv å starte maskinen 1 gang med å trykke gjentatte ganger på f2 tasten hele tiden mens maskinen starter og en stund etterpå.

Hvis det ikke skjer noe så start maskinen på nytt igjen og denne gangen trykker du på f10 tasten gentatte ganger osv.

Hvis det nå ikke skjer noe prøv å trykke "del" tasten - samme prosedyre som ovenfor.

Hvis du ikke kommer inn i bios etter å ha prøvd dette er det sansynlig at det er en annen tastetrykk eller kombinasjon av 2 taster som bringer deg inn i bios.

Dette kan du kanskje finne ved å oppsøke leverandørens nettside og finne brukermanualen til maskina di.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...