Gå til innhold

Ser etter bærbar PC til Linux-bruk.

Woolly

Anbefalte innlegg

Har sett på et par bærbare PC-er frar Lenevo som vistnok skal funke nokså rett ut av boksen med Linux, det som bekymrer meg litt er skjermkortene:

nVIDIA QuatroNVS 140M

Intel GMA X3100

ATI Radeon X1300 64MB

ATI Mobility Radeon X1400 HyperMemory

ATI FireGL V5200 256MB

Er det noen av disse som jeg absolut bør ungå?

Hvor mye krever det fra skjermkortet om alt av Beryl-funksjoner skal funke 100%?

Kommer generelt ikke til å spille spill på PC-en, men et par lette spill som Western Quake og andre spill med tilsvarende grafikk.

Om noen har erfaringer med Widescreen, er det noe dere vil anbefale på PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dell har laptops med god hardware støtte i Linux. Har enda ikke funnet en distro som ikke funker på min Inspiron 8600.

Jeg ville styrt unna alle med Intel grafikk chip, enkelt og greit fordi det er mer lowend enn de laveste av hva ATi og nVidia har å tilby.

9562409[/snapback]

Bruker ikke generelt PC-en til spill, og synes det er greit at et skjermkort funker rett ut av boksen, derfor ser jeg på intel som et alternativ.

Noe som er nokså viktig er at støynivået er så minimalt som mulig, også mens viften går. Hvordan er støynivået på PC-en din når du kjører tunge 3d applikasjoner?

Lenke til kommentar
Skal du velge ut fra støynivå og batterilevetid er det Intel som er tingen, skal du velge ut ifra hvor godt compiz funker, er det nVidia som gjelder...

9583949[/snapback]

Også har ATI lovet bedre drivere til Linux pluss open-source drivere utviklet av Novell.

På denne gamle bærbare (R50e) jeg bruker nå som har Intel funker det meste av Berylfunksjoner og en del på laveste settings, overraskende nok.

Lurer litt på om jeg skal prøve å finne en bærbar som støtter Unreal Tournament 3...

Lenke til kommentar

Prøvde nettopp GNU/Linux på en Dell Latitude D630. I den sitter det et grafikkort av typen nVIDIA Quadro NVS135, samme serie som NVS140. Det kortet fungerer som en drøm med de proprietære Linux-driverne fra nVIDIA. Eneste var at det kan være stress med å få lydkortet til å fungere, da det bruker et ganske så ferskt kodek fra Sigmatel. Selv ikke ALSA 1.0.14 får lydkortet til å fungere, mens CVS-versjonen visstnok skal fungere. Når ALSA 1.0.15 kommer ut tenker jeg pipen får en annen lyd. Trådløst skal nok fungere ganske bra, siden jeg valgte Intel 3945ABG som trådløs-kort. Og når det kommer til bluetooth fikk jeg kortet opp i oppstarten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...