Gå til innhold

Nikon D1 lukkerproblem

Anbefalte innlegg

God dag.

I det siste har jeg hatt temmelig ekstrem uflaks.

For to dager siden bestemte det ene minnekortet jeg nettopp hadde fylt opp etter en timers lang fototur med meg selv rundt om kring i nabolaget, for å teste lange eksponeringer. Jeg anser det kortet for dødt, med mindre det finnes muligheter for å redde det? Det virker som om kortleserne (ja, har prøvd flere) ikke vil lese det, men prøver som bare det.

Over til hovedproblemet:

I går kveld, etter å ha tatt et par kjappe bilder bestemte kameraet seg for å slutte å fungere.

På skjermen (og forsåvidt i søkeren), der hvor lukkertiden vanligvis vises står det nå bare "Err". Kameraet tar(les: lagrer) ingen bilder (selvom det lager lyd).

Så, ja, jeg tok av linsa, løfta opp speilet og så at lukkergardina hadde satt seg fast i øvre venstre hjørne. Så lot jeg kameraet ligge og venta på at pappa (som er pressefotograf) skulle komme hjem, tenkte at han kunne se på det.

Han visste ikke hva som var galt, han trykka et par ganger på utløseren og kameraet oppførte seg som tidligere. Et trykk = 2 klikkelyder.

Så viste jeg han lukkergardina. Nå hadde den satt seg fast i lukka posisjon. Etter det har jeg ikke gjort noe mer.

Er jeg nødt til å levere kameraet på et verksted? Eller er det noen andre muligheter for å få denne gode vennen av meg tilbake i live? Jeg har ikke lyst til å koble fra respiratoren det ligger i nå :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke husker feill, så har du arvet en pressebrukt D1 - den har mao. trolig levd et tøft og langt liv, og har unnagjort mange eksponeringer. Lukkeren er ganske skjør og fintfølende, så jeg tviler på at det er mye du kan gjøre selv. En lukker er i seg selv ikke en veldig kostbar komponent, men 1 arbeidstime på Interfoto koster i området 1000 kroner. Ta en telefon dit, og få et prisoverslag - de er veldig hjelpsomme på telefonen.

Lenke til kommentar

Lukkeren på D1 tror jeg kan bli dyr i alle tilfeller- det er et utdøende kamera, og du må være litt heldig for å få orden på sakene. Jeg vil ærlig talt tro det kan være like billig å kjøpe et pent amatørbrukt D1x på bruktmarkedet. Foruten om den katastrofale batteriløsningen på D1x, så er det et vidunderlig kamera!

Lenke til kommentar

Mmmyes, det er jo ganske gammelt ja.

Men problemet er løst, pappa fant et D1H på jobben :D

Edit: Forresten, takk for tipsa :)

Er veldig mulig at jeg kan selge det ødelagte kamerahuset hvis noen vil ha deler!

Endret av xHT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...