Gå til innhold

hva hender om man kjører forbi utrykkningskjøretøy

MaSo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange politihelikopter var det vi hadde i Norge sa du? Og hvor sto de?

Hvis man kjører fort i østerdalen så tar det nok ei god stund før det dukker opp et helikopter du..

9616655[/snapback]

Hehe, det er jeg enig i.

Jeg tenkte bare jeg skulle nevne det, så vi ikke glemmer det. :p

Lenke til kommentar

Hvis man kjører fort i østerdalen så tar det nok ei god stund før det dukker opp et helikopter du..

9616655[/snapback]

Det er to stk politihelikoptre. Står fortsatt på Gardermoen, men det planlegges flytting til Oslo (Groruddalen?)

Farten er, om jeg husker riktig, ca 220 km/t.

Mange biler som kjører fortere enn det, men helikopteret slipper å kjøre rundt fjell, og følge veiens svinger....

Lenke til kommentar

9616655[/snapback]

Det er to stk politihelikoptre. Står fortsatt på Gardermoen, men det planlegges flytting til Oslo (Groruddalen?)

Farten er, om jeg husker riktig, ca 220 km/t.

Mange biler som kjører fortere enn det, men helikopteret slipper å kjøre rundt fjell, og følge veiens svinger....

9623084[/snapback]

WoW, så "sakte". :dontgetit:

Trodde de klarte en 350-400Km/t jeg. :blush:

Lenke til kommentar
Politiet har ikke lov til å bedrive biljakt i Norge, hvis det er fare for folks liv.

9561882[/snapback]

Det vil jeg nesten kalle en myte. Det finnes jo ingen biljakter der det ikke er fare for folks liv, og biljakter hører man jo om fra tid til annen.

9616238[/snapback]

Absolutt, alle biljakter innebærer fare for liv og helse, og det bedrives helt klart biljakt i Norge.

Jeg jobber forresten like i nærheten av et område der politiet driver trening, bla da på "bil som rambukk" situasjoner. De bruker gamle biler, som de crasher ganske heftig. Det er sikkert både litt skummelt, og gøy, men jeg antar det ikke bare er derfor de gjør dette...

Men ja, vi har jo i Norge generelt en bedre polecy på å avbryte biljakter før det blir for villt, enn hva det virker som i feks USA, og det er i alle fall jeg glad for. Jeg syns i grunn jakter som den Omega-fantomet postet fra Sverige, bare bør gis opp.

Det var vel ganske raskt tydelig at de ble frakjørt, og at en politibil holder over 200kmt på en trafikert landevei med masse utkjørsler, er ikke så mye bedre enn at en eller annen idiot i en Opel gjør det...

Ang forbikjøring av utrykningskjøretøy kommer det jo litt an på situasjonen vil jeg si. Jeg hadde ikke blitt liggende bak en brannbil i 65kmt oppover E18 Lierbakken for å si det sånn (motorvei med flere felt). Men jeg hadde nok heller ikke kjørt forbi i en landeveis- situasjon som den Erik Braseth beskrev.

Lenke til kommentar

Vedrørende biljakt. Det vil alltid være en vurdering. Er det større fare ved å la tullingen kjøre uten at politiet følger etter, eller er faren minst ved å starte en biljakt? Her tas det også hensyn til om det er mulig å avskjære tullingen lengre frem og hva tullingen har gjort i forkant. Det er også viktig at disse tullingene aldri kan være sikre på hvilke kriterier politiet benytter for å vurdere å avslutte en biljakt.

Lenke til kommentar
WoW, så "sakte".  :dontgetit:

Trodde de klarte en 350-400Km/t jeg.  :blush:

9625554[/snapback]

Verdensrekorden for raskeste helikopter er forøvrig 321,74 km/t og ble satt av et Westland Lynx (samme som den norske kystvakten bruker) i 1972..

9637857[/snapback]

Ehh??

Har'u ikke sett på Air Woolf du eller??

Lenke til kommentar
Verdensrekorden for raskeste helikopter er forøvrig 321,74 km/t og ble satt av et Westland Lynx (samme som den norske kystvakten bruker) i 1972..

9637857[/snapback]

Det er vel en smule ot dette her, men jeg ser at de fleste opplysninger jeg har sett viser til denne som raskest www.aerospaceweb.org/design/helicopter/velocity.shtml Det er jo også et Lynx, men rekorden er fra 1986 og lyder på 400.1 Kmt.

Lenke til kommentar

Ja Inge, det er aldri lett å være sikker på opplysninger man finner. Men siden det har vært en del utvikling på rotordesign, tror jeg nok at den rekorden fra 70 tallet er slått, og at den fra 86, (som jo er tett opptil teoretisk toppfart), er mer korrekt. :)

Uansett, for å dra det i retning av topic igjen tror jeg vi kan fastslå at man generelt ikke kjører fra et helikopter. Selv ikke det norske politiets med mer beskjeden toppfart, tror jeg noen har sjangs mot i praksis, på norske veier. Det er klart det finnes steder og biler som kan kjøre fortere, men å holde noe som tilsvarer en snittfart på over 200kmt i luftlinje langs veien, nei det er nok uvanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...