Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpskontrakt; "Kjøretøyet selges som det er"

cp-nilsen

Anbefalte innlegg

I dag kommer kjøperen av mopeden min, og jeg ønsker å skrive en kjøpskontrakt.

Siden jeg bare skal ha 5000 for mopeden, så vil jeg ikke ha noe som helst ansvar hvis noe skulle bli ødelagt.

Så langt jeg vet så kan kjøper klage hvis han finner feil jeg ikke har informert om.

Jeg skrev ut NAF Kjøpskontrakt, og her kan man krysse av "Kjøretøyet selges 'som det er'". Hvis vi skriver en slik kontrakt, har kjøper da noe å komme med hvis noe er ødelagt og jeg ikke har informert om det?

ps. Jeg spør ikke om dette for å lure kjøper på noen måte, men mopeden har stått ganske lenge, og jeg vil ikke få mopeden slengt tilbake fordi noe jeg ikke visste om var ødelagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsatt at du ikke har gitt opplysninger som ikke er i tråd med produktet, så har man lite å komme med. Hvis du fels har gitt oplysninger om kjøretøyets stand så er dette en del av "som det er" og ikke bare den faktiske fysiske tilstanden til kjøretøyet. men da skal opplysningene stride kraftig med faktisk tilstand.

Lenke til kommentar
Forutsatt at du ikke har gitt opplysninger som ikke er i tråd med produktet, så har man lite å komme med. Hvis du fels har gitt oplysninger om kjøretøyets stand så er dette en del av "som det er" og ikke bare den faktiske fysiske tilstanden til kjøretøyet. men da skal opplysningene stride kraftig med faktisk tilstand.

Så hvis det senere f.eks. skulle vise seg at det er kast i bakfelgen, så har han ikke noe å komme med?

Lenke til kommentar

hvis du vet at det er kast i felgen fordi du har tryna med mopeden, og du spesifikt sier at mopeden aldri har vært krasjet/skadet så kan han klage på det.

Så egentlig bør man si så lite som mulig om mopedens stand når man selger "som den er". Man må selvsagt svare på direkte spørsmål og da må man svare ærlig, ellers kan det fort slå tilbake på en, selvom den er solgt "som den er".

Lenke til kommentar
I dag kommer kjøperen av mopeden min, og jeg ønsker å skrive en kjøpskontrakt.

Siden jeg bare skal ha 5000 for mopeden, så vil jeg ikke ha noe som helst ansvar hvis noe skulle bli ødelagt.

Så langt jeg vet så kan kjøper klage hvis han finner feil jeg ikke har informert om.

Jeg skrev ut NAF Kjøpskontrakt, og her kan man krysse av "Kjøretøyet selges 'som det er'". Hvis vi skriver en slik kontrakt, har kjøper da noe å komme med hvis noe er ødelagt og jeg ikke har informert om det?

ps. Jeg spør ikke om dette for å lure kjøper på noen måte, men mopeden har stått ganske lenge, og jeg vil ikke få mopeden slengt tilbake fordi noe jeg ikke visste om var ødelagt.

9561247[/snapback]

Se kjøpsloven § 19. Hovedtrekkene: Du må bare gi riktig informasjon. Du må opplyse om vesentlige forhold ved mopeden. Og uansett må ikke mopeden være i vesentlig dårligere stand enn kjøper har grunn til å regne med bl.a. ut fra kjøpesummen (som her er ganske lav).

Se og § 30. Kjøperen kan uansett ikke gjøre gjeldende mangler som han kjente til eller måtte kjenne til ved kjøpet. Dersom han undersøker mopeden, eller lar være trass i oppfordring herom fra din side, kan han heller ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha blitt oppdaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...