Gå til innhold

Kvalitetsspørsmål, vanlig TV-oppløsning kontra HD

Flakkmeister

Anbefalte innlegg

Hei ja!

Jeg er en stor fan av Halo-serien, og har kost meg uendelig med 1`ern og 2`ern på min gamle Xbox når det var "in". Nå de siste to åra har det derimot vært mest fokus på skole og jobbing for min del, helt til nå datoen jeg har ventet på siden jeg runda 2`eren, nemlig da Halo 3 kommer, nærmer seg :)

I den anledning har jeg sykt lyst til å handle inn en 360 for å oppleve Halo 3, og kommer nok til å gjøre det, så jeg har kikka litt rundt på forumet her for moroskyld, og ser det er mye prat om HD oppløsning, HDMI kabling etc etc.

Det jeg lurer på da er; Åssen er egentlig bildekvaliteten for oss som kun har "go` gammal" 32" Widescreen CRT på rommet? Altså ikke noe LCD, og ikke noe HD oppløsning :) Er det veldig stor forskjell på dette?

Jeg har en liten backup-plan hvis det skulle være det. Jeg jobber mye natta, og fatter har sitt 40" lcd oppe, så hvis jeg diskrèt kobler opp 5.1 anlegget oppe i stua hans istedet, så kan jeg sitte der og spille på dagtid mens han er på jobb :p

Men er det nødvendig? :) Den svære tunge widescreen tv`n jeg har har faktisk component innganger da, men det har vel ikke så mye å si uansett, siden det vel er oppløsning det hovedsaklig er snakk om?

Hadde vært moro å sett et bildeeksempel fra et spill med vanlig tv-oppløsning kontra HD :)

Når jeg leser her inne føles det som det kun er jeg som har "gammeldags" tv her inne =P

mvh

Endret av Magnalf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk ikke sove så kan like godt svare deg. :p

Jeg synes personlig det varierer veldig fra spill til spill. Halo 3 betaen spilte jeg på en 21" pc-skjerm, en 30" Sony Triniton CRT-tv og en 42" LCD-tv. Det var selvfølgelig skarpere og mer behagelig på skjermene som støttet HD-oppløsning, men Halo 3 har ikke så mye smådetaljer overalt, det er for det meste mykt og rundt (hvis du henger med. :)) så oppløsningen hadde ikke så mye å si. Det samme synes jeg om Gears of War og Call of Duty 4 (beta).

Mens andre spill som Ghost Recon Advanced Warfighter 1 & 2 faktisk er uspillbare på vanlig tv fra mitt synspunkt. Texturene er sylskarpe og det er tonnevis med smådetaljer overalt. Dette fører til at bildet blir veldig ubehagelig og uskarp på en vanlig tv. Dessuten er noen av banene gigantiske i GRAW 1 & 2 og det er her de største problemene med lav oppløsning kommer inn. Med så få piksler skal det godt gjøres å se fiender på langt hold. Når de, busken de gjemmer seg i og omgivelsene rundt de bare har fått tildelt 10 piksler så skal det godt gjøres å hele tatt fatte hva man ser på. :p

Men ettersom min 42" er til konstant reparasjon så har jeg bare hatt 21"-eren og 30"-eren tilgjengelig og når det spilles her så foretrekker jeg de ekstra tommene fremfor hd-oppløsningen i nesten alle spill.

En ting du bør merke deg er at det er støtte for 2-4 player splitscreen i Halo 3 (dersom jeg ikke tar helt feil). Dette tror jeg kan bli en ubehagelig opplevelse på en tv uten hd oppløsning. :)

Lenke til kommentar

Hei! Det beste ville jo selvfølgelig vært om du faktisk fikk sammenliknet og sett selv, så da anbefaler jeg deg å dra til elkjøp/expert eller annen liknende butikk og si det som det er.. De hjelper deg nok gledelig med å koble opp en 360 til en vanlig 32" og opp til en tv som støtter hd, og som kunne passet deg. Om du tross alt er interresert i å kanskje kjøpe en hd-tv og 360/m spill så hjelper de deg nok, og da ser du det fint selv :)

Lykke til.

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar

Da din CRT tv har komponent betyr det også at den har 480p støtte, noe som er litt bedre enn vanlig. Jeg vil anbefale at du prøver din tv før du kjøper noe annet, det blir ganske så bra i 480p.

Og ikke glem at CRT er bedre enn plasma og lcd når det kommer til bildekvalitet. Du får bedre oppløsning på de men du får også problemene som lcd (etterslep og dårlig svart farge) og plasma (litt blast bilde og sjanse for innbrenning) fører med seg.

Lenke til kommentar
Da din CRT tv har komponent betyr det også at den har 480p støtte, noe som er litt bedre enn vanlig. Jeg vil anbefale at du prøver din tv før du kjøper noe annet, det blir ganske så bra i 480p.

Og ikke glem at CRT er bedre enn plasma og lcd når det kommer til bildekvalitet. Du får bedre oppløsning på de men du får også problemene som lcd (etterslep og dårlig svart farge) og plasma (litt blast bilde og sjanse for innbrenning) fører med seg.

9563112[/snapback]

Jaggu, før jeg også leste posten din så tok jeg et google-søk på TV`n min (et Toshiba 32ZD36P hvis noen var nysgjerrig) og etter blaing mellom haugevis av russiske sider ( :S ) fant jeg også ut at TV`n støtter 480p :) Artig, hehe.

Har ikke helt bestemt meg enda hva jeg gjør, høres lurt ut det du sier om at jeg burde prøve på min egen tv før jeg bestemmer meg! Da kan jeg jo teste på tv til fatter også og se om jeg ser store forskjeller ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...