Gå til innhold

Gode råd om lys ...

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd fra kyndige fotoentusiaster. Tar mye bilder av teater. Det er en vanskelig situasjon, ofte med liite lys og voldsomme kontraster. Det er som oftest ønskelig å bruke det eksisterende kunstlyset for å bevare stemningen i bildet og ikke tvere det hele ut med blitz.

Hva er best. Tenker jeg skal bruke rundt kr 20 000,- For øyeblikket tenker jeg Canon 40D med Canon 17-55mm F2.8 IS Her får jeg både IS, et lyssterkt objektiv og et rimelig godt hus. Men er det kombinasjoner som er bedre til mitt bruk og innenfor mitt budsjett?

Har nettopp solgt alt, så jeg står fritt til å velge plattform. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns du bør kjøpe en lyssterk telezoom og en normalzoom som du tenkte eller en veldig lyssterk normal. Sjøl bruker jeg en 80-200mm f2.8 og 50mm f1.4 til lignende, og det fungerer utmerket. Med en tele får du closeups av skuespillerne og og med en 17-5mm får du med helheten i skuespillet. Ville ikke brydd meg så hardt om bildestabilisator. Min erfaring er at om du først må helt ned i 1/10 på 30mm f.eks så rører objektene såpass på seg at bildestabilisatoren ikke vil redde bildet uansett.

Må si at jeg aldri har fotografert teater før, men lignende som danseforestillinger og sånt.

Når det gjelder Nikon mot Canon aner jeg ikke hva du bør velge, begge tilbyr vel helt egentlig like gode kamera. Bruker selv Nikon. Den eneste fordelen jeg kan komme på for Nikon er at det er "lett" å få tak i en billig telezoom f2.8 billig. (4-5000)

Endret av EivindF
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill. Ser at ingen av dere anbefaler Canon 40D, er det med tanke på støy?

Det er helt sikkert riktig at bildestabilisator ikke er brukbar i mange sammenhenger, med det er også rolige scener hvor det er det helt riktige. Telezoom er ikke veldig viktig for meg, da jeg stort sett har anledning til å gå så tett på jeg vil, men fast glass er helt klart en god tanke!

Bruker en del bilder til plakater, og tror vel egentlig ikke at Canon 30D sine 8,2 megapixler er noe problem i den sammenhengen, men er likevel litt skeptisk ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...