Dobain Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Kjøpte en leilighet for noen år siden. Nå skal jeg flytte kjøkkenet og må da stenge for vannet. dessverre så viser det seg at hovedkranen er såpass godt gjemt at den er umulig å finne. I morgen skal jeg ringe til den forrige eieren og høre om han vet hvor den kan befinne seg. Hvis han da ikke vet det, hvem er så ansvarlig for å få lokalisert den, evt sette inn en ny? Det sto nemlig ikke et kvekk i tilstandsrapporten om hovedkranen. Denne er jo både påbudt å ha, samt å vite hvor er. I tilstandsrapporten sto det kun at rør var i orden og det var ingen mangler. Er det tidligere huseier, eller han som skrev tilstandsrapporten og ikke sjekket hovedkranen, eller jeg som må stå for den jobben? Lenke til kommentar
medlem-130744 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Det er nokk du som har kjøpt huset som har ansverat. Selvfølgelig må noen vite hvor hovedkranen er? Lenke til kommentar
KS Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Bit i det sure eplet syns nå jeg. Fra Lov om avhending av fast eigedom (http://lovdata.no/all/hl-19920703-093.html) § 4-9. Kjøparens undersøking etter overtaking Etter at kjøparen har overteke bruken av eigedomen, skal kjøparen så snart det er rimeleg høve til det, undersøkje eigedomen slik god skikk tilseier. Her har vel ikke du ditt på det tørre akkurat. § 4-19. Reklamasjon (1) Kjøparen taper retten til å gjere avtalebrotet gjeldande dersom kjøparen ikkje innan rimeleg tid etter å ha oppdaga eller burde ha oppdaga det, gir seljaren melding om at avtalebrotet vert gjort gjeldande og kva slags avtalebrot det er. Slik jeg tolker dette burde du etter kort overtakelsen orientert deg om hvor hovedkranen er, normalt er det sånt man får vite på selve overtakelsen og du burde vel kanskje ha spurt om det da? Dette er en mangel du burde ha oppdaget tidligere taper dermed retten til reklamasjon. Jeg syns folk legger altfor mye i verditakster og tilstandsrapporter. Folk glemmer at man kjøper BRUKT. Da vil det unektelig være feil, mangler og forhold som ikke er optimalt. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Det normale er vel at "hovedkranen" er veldig nær der vannrøret kommer inn i leiligheten, eller rett og slett utenfor leiligheten? På vår forrige leilighet var kranen faktisk i kjelleren.. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Vil anbefale deg å lete litt rett utenfor veggen rundt der vannrøret kommer inn, som regel ligger hovedkranen ~1 meter utenfor veggen der vannet kommer inn, såklart kan det være noen luringer som f.eks har gravd den ned fordi den er "stygg" (joda, har vært borti det) den skal jo være kjempeenke å oppdage. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Vel, nå har det seg at jeg visste hvor hovedkranen var. Problemet var at den var for naboen som bor under meg. Noe jeg ikke fant ut før nå i senere tid. Dette er et gammelt hus som er blitt skilt ut til 2 leiligheter en gang i tiden, da er det ofte en felles hovedkran for begge leilighetene. Men men, er jo så mye jeg skal gjøre med de rørene at å fryse det hos meg og så sette inn en ny er vel ikke en helt stor krise. Men hvis den er bygd inn en eller annen plass er det ganske uheldig at dette ikke var nevnt i tilstandsrapporten da dens oppgave er nettopp å påpeke feil og mangler. Det eneste som var påpekt der var at peisen på 70 år var litt shabby og burde få et nytt rør inn til pipa. Endret 24. september 2007 av Dobain Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Men der fant jeg den jaggu meg. Den var i en bod som visstnok var min en gang i tiden og er senere laget om til et soverom for naboene. Inni et kleskap faktisk. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Men der fant jeg den jaggu meg. Den var i en bod som visstnok var min en gang i tiden og er senere laget om til et soverom for naboene. Inni et kleskap faktisk. 9565229[/snapback] For en "fantastisk" plass den var plasert på da, begynner å lure på om jeg er fantastisk heldig som bor i enebolig.. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 For en "fantastisk" plass den var plasert på da, begynner å lure på om jeg er fantastisk heldig som bor i enebolig.. 9567714[/snapback] Hei Lock-aze! Liker avataren din. En perfekt utført uchi mata er som et kunstverk! Når det gjelder stoppekran er det ikke alltid en fordel å bo i enebolig. Jeg kjøpte et gammelt hus (fra 1887) hvor ingen kunne fortelle meg hvor den utvendig stoppekrana var. Eieren fikk slag og barna hans solgte huset "as is". Alle mener at det er sannsynlig at det finnes en stoppekran, men hverken de eller kommunen kunne hjelpe meg. Jeg forsøkte meg på eirskifteforsikringen, men den hjalp ikke en dritt. Jeg måtte bare punge ut et fett egenandel til advokat. Så nå må jeg grave opp vannledningen for enten å finne krana, eller så må jeg grave på en høvelig plass og koble til en ny. I mellomtiden må jeg leve uten utvendig stoppekran. (jeg har heldigvis innvendig stoppekran) Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Men der fant jeg den jaggu meg. Den var i en bod som visstnok var min en gang i tiden og er senere laget om til et soverom for naboene. Inni et kleskap faktisk. 9565229[/snapback] morsomt for naboen å ha hovedkrana de på soverromet sitt Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 For en "fantastisk" plass den var plasert på da, begynner å lure på om jeg er fantastisk heldig som bor i enebolig.. 9567714[/snapback] Hei Lock-aze! Liker avataren din. En perfekt utført uchi mata er som et kunstverk! Rimelig OT, menneh, jeg har svart belte i judo selv... Så jeg er klar over det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå