Gå til innhold

Antiamerikanisme = Vestens selvhat?


Anbefalte innlegg

Sitat fra en annet forum som slo meg:

 

The Swedish author Gõran Rosenberg writes that it originally grew from European aristocratism and cultural conservatism during the first half of the 20th century. Our image of America "darkens when our broken illusions turns to repine and pessimism ... it darkens when we pedantically measure America by the millimeter and the rest of the world by meters. It darkens when we compare the materialism, hipocracy, poverty and social differences in the USA with our own volatile utopies - not with the actual misery and hipocracy of other civilisations or political systems". He further writes that Anti-Americanism is Western "self-despise" and "self-torment", and that it really is " the elite's escape from lost utopies, from the insufficiency of their own society and from encountering the individual freedom's half-ragged landscape. From the mirror image of ourselves".

 

Kilde: http://www.fun-online.sk/forum/viewtopic.php?t=2685&start=0

 

Vil bare si med en gang at jeg ikke hever USA over all kritikk og ikke mener at alt er perfekt der, langt fra det. Det er altså ikke den objektive, rasjonelle kritiseringen av USA det er snakk om...

 

Merker som halvt-amerikaner i Norge det er "populært" å hate USA for tiden. Det går ofte over stokk og stein. Amerikanere blir avskrevet som dumme. Nylig på forumet her var det en tråd om en amerikansk politiker som "saksøkte Gud" - som protest for å fremheve en feil i det amerikanske rettsystem.

 

dum....dummere....amerikanskt....

9520331[/snapback]

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=832582&st=0

 

(P.S, håper jeg ikke bryter noen forumregler ved å sitere fra andre tråder eller å sitere fyren direkte)

 

Mange hoppet på USAhater båndet uten å lese artikkelen engang! Mediene er langt fra uskyldige her... Meget interessant blogartikkel som omhandler måten medier "skaper" nyheter på.

 

Kilde: http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.php/giorgy/post/19585

 

Tror dere Göran Rosenberg har noe poeng? Sikkert mange som er helt uenige med meg her... håper det blir god debatt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke gjøre annet enn å si meg enig i dette. Blant annet har jeg ofte, etter å frekventert nyhetsaggregater som Digg og Slashdot (og komedies-shows som The Daily Show), sammenliknet innhold og debatt rundt sensasjonelle og kontroversielle emner med opinionen hjemme, og funnet at den ofte er av særdeles kritisk (og til tider mangelfull - slik dine eksempler viser) karakter.

 

Men, jeg vil også bemerke at det blir en tanke simplistisk (og muligens litt feil) å kun beskylde disse tendenser på selvhat og utopiske sammenlikninger. De faktiske årsaker er nok noe mer komplekse enn som så. Kanskje er det grunnet et følelsesmessig svar på USAs omfattende og negative innflytelse utenlands, herunder av kulturell, økonomisk og politisk (inngripende, pre-emtive wars, ect.) aspekt. Eller muligens ettersom det ikke foreligger er en kobling (i saker og i komparasjon) mellom kritikk av USA, andre og vårt eget land, og at vi derfor mangler kontekst til å få et representativ bilde av hele situasjonen.

Lenke til kommentar

Det er visst helt i orden å være fordomsfull og forutinntatt når det gjelder USA og amerikanere. De er dumme, late, feite, grådige, dekadente osv. Det er jo nesten konsensus herom. At USA har verdens absolutt beste forskere og intellektuelle, det glemmer man.

 

Det er klart nok at USA ikke er perfekt, og at landets utenrikspolitikk er kritikkverdig på noen punkter. Men folk som hisser seg opp over det, mangler enhver sans for proporsjonalitet og konsekvens.

 

USA er nemlig et demokrati, en rettsstat og et temmelig fritt land. Langt verre er det i de fleste andre land. I Syria driver de visst å likviderer opposisjonelle en etter en, og i Kina klipper myndighetene like godt ut avissider med upassende innhold, og landet har verdensrekorden i henrettelser. Putin samler stadig flere tråder i hendene sine, og imam-veldet Iran aspirerer til å bli atommakt. Men det er sannelig ikke så ofte man hører kritikk mot disse landene.

 

En annen pussighet er at nordmenn og svensker ofte er meget kritiske mot USA, men samtidig bor vi i det som trolig er de mest amerikaniserte landene i verden (hva ser vi på tv..? Hvor kommer popmusikken fra..?).

Lenke til kommentar

vel, hatet mot USA er ikke ubegrunnet..

 

En president som har feile fakte, HELE tiden.

 

Et land (USA) som starter en krig mot ett anet land på falske premisser, greit Saddam prøvde ikke og si noe mot beskyldningene om AlQuaida sammarbeid, men uansett ganske sleipt og dra inn dette, Irak's "Atom program" som bestod av tomme beholdere.. (om da dette ikke er blitt klassifisert "top secret" av USA/alierte for og skjule hvor nært Irak egentlig var ett atom våpen..)

 

USA er så mektige at de mener at de slipper og betale gjeld (Ref. gjelden de har til FN/NATO).

---------------

Svenske kongen har en god unskyldning, han er dysletiker...det er ikke Bush..

Lenke til kommentar
Tror det folk hater med amerikanere er den utrolige arrogansen. Blander man dette med snitt-IQ på 70 og krigshissing så er det ikke rart amerikanere hates

 

Par linker jeg kom på i farta

http://youtube.com/watch?v=tJyo1gV3Z5I

9561765[/snapback]

 

Alle amerikanerne jeg har møtt, var hyggelige og vennlige. Min erfaring er at man finner langt større arroganse i Storbritannia, Frankrike og Italia.

 

Og forresten er det jo veldig arrogant å se ned på amerikanerne på et så spinkelt grunnlag, er det ikke?

Lenke til kommentar
Sett på kanelen FOX noen gang? O'Reilly eller hva han heter f.eks? En av mange.

9561887[/snapback]

 

Det kan sikkert være at han fyren og den kanalen kan kritiseres, men det har lite å si for USA som land og folk. Generelt er folk alt for snare til skråsikkert å dømme og fordømme USA og amerikanere. Og det er faktisk arrogant og lite respektabelt.

Lenke til kommentar
Tror det folk hater med amerikanere er den utrolige arrogansen. Blander man dette med snitt-IQ på 70 og krigshissing så er det ikke rart amerikanere hates

 

Par linker jeg kom på i farta

http://youtube.com/watch?v=tJyo1gV3Z5I

9561765[/snapback]

 

 

Jeg skal ikke nekte for at mange amerikanere er arrogante og litt for glade i krigshissing. Jeg har meget lite til overs for Bill O'Reilly og den konservative "FOX" kulturen. Men jeg synes det er synd å ta hele nasjonen under en kam. Det finnes amerikanere som ikke oppfyller de kriterier du gir.

 

Har du noen kilde på at amerikanere har snitt IQ på 70? Hvis landet virkelig er så dumt, hvorfor dominerer de så mange av kunnskapsområdene i verden?

 

Og ett spørsmål til - har du noengang vært i USA? :)

Lenke til kommentar
vel, hatet mot USA er ikke ubegrunnet..

 

En president som har feile fakte, HELE tiden.

 

Et land (USA) som starter en krig mot ett anet land på falske premisser, greit Saddam prøvde ikke og si noe mot beskyldningene om AlQuaida sammarbeid, men uansett ganske sleipt og dra inn dette, Irak's "Atom program" som bestod av tomme beholdere.. (om da dette ikke er blitt klassifisert "top secret" av USA/alierte for og skjule hvor nært Irak egentlig var ett atom våpen..)

 

USA er så mektige at de mener at de slipper og betale gjeld (Ref. gjelden de har til FN/NATO).

---------------

Svenske kongen har en god unskyldning, han er dysletiker...det er ikke Bush..

9561780[/snapback]

 

Dysletiker? :blush: Er du dårligere menneske om du har dysleksi?

 

Du var også den som kom med sitatet jeg inkluderte i åpningstråden. Du har tydeligvis ett ganske følelsesladet forhold til USA...

 

Igjen, vil du avskrive en hel nasjon på grunn av handlingene til en regjering som har rekordlavt tillit blant sitt folk? Jeg vil på nytt presisere at dette handler om irrasjonelt "hat" og ikke objektiv kritikk.

 

Personer som deg er akkurat det tråden handler om. :)

Endret av Koevoet
Lenke til kommentar
vel, hatet mot USA er ikke ubegrunnet..

 

En president som har feile fakte, HELE tiden.

 

Et land (USA) som starter en krig mot ett anet land på falske premisser, greit Saddam prøvde ikke og si noe mot beskyldningene om AlQuaida sammarbeid, men uansett ganske sleipt og dra inn dette, Irak's "Atom program" som bestod av tomme beholdere.. (om da dette ikke er blitt klassifisert "top secret" av USA/alierte for og skjule hvor nært Irak egentlig var ett atom våpen..)

 

USA er så mektige at de mener at de slipper og betale gjeld (Ref. gjelden de har til FN/NATO).

---------------

Svenske kongen har en god unskyldning, han er dysletiker...det er ikke Bush..

9561780[/snapback]

 

Dysletiker? :blush: Er du dårligere menneske om du har dysleksi?

 

Du var også den som kom med sitatet jeg inkluderte i åpningstråden. Du har tydeligvis ett ganske følelsesladet forhold til USA...

 

Igjen, vil du avskrive en hel nasjon på grunn av handlingene til en regjering som har rekordlavt tillit blant sitt folk? Jeg vil på nytt presisere at dette handler om irrasjonelt "hat" og ikke objektiv kritikk.

 

Personer som deg er akkurat det tråden handler om. :)

9562406[/snapback]

 

Svenske kongen ekke ett dårlig menneske pga dysleksien, men hans uttaleleser, og det han gjør (ref signere navnet feil så det ble gravert feil på en stein) gjør at norrmenn generelt ser på svensker som idioter, det hjelper heller ikke at svenkene, selv om de skjønner Norskt ikke gidder og forstå hva en skriver og sier, flere faktoere som blandt anna har ført til at vi ser ned på svenskene igjennom "svenske vitser" og mere.

 

Avskriver ikke USA, dem har mye fine biler..og slikt, men slikt som landets ledere har behandlet USA siste åra setter hele USA i ett dårlig lys.

 

Seff finnes mange smarte amerikanere, men på den andre siden, mange som er...ikke dumme, men uskollerte..om en kan si det slikt (ref. showet til Jay Lenno hvor han spør tilfeldige amerikanere på gata)....

Lenke til kommentar
vel, hatet mot USA er ikke ubegrunnet..

 

En president som har feile fakte, HELE tiden.

 

Et land (USA) som starter en krig mot ett anet land på falske premisser, greit Saddam prøvde ikke og si noe mot beskyldningene om AlQuaida sammarbeid, men uansett ganske sleipt og dra inn dette, Irak's "Atom program" som bestod av tomme beholdere.. (om da dette ikke er blitt klassifisert "top secret" av USA/alierte for og skjule hvor nært Irak egentlig var ett atom våpen..)

 

USA er så mektige at de mener at de slipper og betale gjeld (Ref. gjelden de har til FN/NATO).

---------------

Svenske kongen har en god unskyldning, han er dysletiker...det er ikke Bush..

9561780[/snapback]

 

Dysletiker? :blush: Er du dårligere menneske om du har dysleksi?

 

Du var også den som kom med sitatet jeg inkluderte i åpningstråden. Du har tydeligvis ett ganske følelsesladet forhold til USA...

 

Igjen, vil du avskrive en hel nasjon på grunn av handlingene til en regjering som har rekordlavt tillit blant sitt folk? Jeg vil på nytt presisere at dette handler om irrasjonelt "hat" og ikke objektiv kritikk.

 

Personer som deg er akkurat det tråden handler om. :)

9562406[/snapback]

 

Svenske kongen ekke ett dårlig menneske pga dysleksien, men hans uttaleleser, og det han gjør (ref signere navnet feil så det ble gravert feil på en stein) gjør at norrmenn generelt ser på svensker som idioter, det hjelper heller ikke at svenkene, selv om de skjønner Norskt ikke gidder og forstå hva en skriver og sier, flere faktoere som blandt anna har ført til at vi ser ned på svenskene igjennom "svenske vitser" og mere.

 

Avskriver ikke USA, dem har mye fine biler..og slikt, men slikt som landets ledere har behandlet USA siste åra setter hele USA i ett dårlig lys.

 

Seff finnes mange smarte amerikanere, men på den andre siden, mange som er...ikke dumme, men uskollerte..om en kan si det slikt (ref. showet til Jay Lenno hvor han spør tilfeldige amerikanere på gata)....

9562464[/snapback]

 

Skjønner ikke poenget ditt. Men skjønner at når man dømmer et land etter kvaliteten på bilene de produserer eller hva kongen skriver. Hvis jeg som amerikaner møtte deg, skulle jeg avkskrive Norge på grunn av at noen feilstavet "norsk" til "Norskt"? Du må vel innse at det blir urettferdig.

 

Det er riktig at regjeringen til et demokratisk har mye å si for den internasjonale opinionen omkring landet.

 

Synes det er litt ironisk at du snakker om "uskollerte" amerikanere, og at du baserer dette på ett enkelt TV-program, som forresten faller under sjangeren "komisk". Definerer Otto Jespersen Norge som nasjon?

Lenke til kommentar

En annen pussighet er at nordmenn og svensker ofte er meget kritiske mot USA, men samtidig bor vi i det som trolig er de mest amerikaniserte landene i verden (hva ser vi på tv..? Hvor kommer popmusikken fra..?).

9561744[/snapback]

 

Hva har amerikansk kultur med amerikansk politikk å gjøre?

9562471[/snapback]

 

Begge diskuteres her og begge er relevante til tema.

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av de norske antiamerikanske holdningene stikker dypere enn amerikas utenrikspolitikk, og det noen av dere kaller "krigshissing".

 

Selv om nordmenn sluker det meste av amerikansk underholdning, så tror jeg allikevel kunnskapene om amerikansk kultur og samfunn er ganske små. Man skjønner rett og slett ikke at amerikanere gjør ting på andre måter enn den norske måten å gjøre ting på, noe denne saken om å saksøke Gud er et godt eksempel på.

 

Norske medier elsker å fremstille slike saker om hvor mye galskap som foregår i USA. Men dersom man gidder å fortelle hele saken så skjønner man jo at det gjøres med den hensikt å peke på et problem ved det amerikanske rettsystemet.

 

Jeg tror amerikansk selvtillit av mange nordmenn blir fovekslet med arroganse. Er det derimot noen som er arrogante så er det nordmenn som på død og liv skal lære hele verden om at Norge er det beste landet i verden og så videre.

 

Amerikanere på besøk i Norge blir ofte "angrepet" med kritiske spørsmål og Norge-propaganda fra nordmenn. Jeg skjemmes rett og slett på vegne av nordmenn i slike sammenhenger.

 

I bunn og grunn tror jeg det er misunnelse og mindreverdighetskomplekser som gjør at man som nordmann nærmest er programforpliktet til å hate USA. Paradoksalt nok er jo USA et populært reisemål for nordmenn. Mulig det er reisesklidringene med beskrivelser av hvor rart og sykt det amerikanske samfunnet er som er det egentlige målet for disse? Ikke vet jeg.

 

Det er også gjengs oppfatning i Norge at Bush er dum. Dette er noe av det mest idiotiske jeg hører, og det er jo sjelden noen som våger å si imot dette. Man kan gjerne være uenig i Bush og republikanerenes politikk, men å avskrive Bush som dum vitner om at dette handler mer om et generelt hat enn vilje til å diskutere politikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...