FranzJosef Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Vi vurderer å kjøpe et hus der det kun er bad i 1. etasje, vi ønsker da evt å legge inn bad i 2. etasje. Da må jo legges rør til avløp og inntak for vann. Det er kjøkken i 2. etasje, vet ikke om det hjelper i forhold til rør? Bør det nye badet ligge rett over badet i 1. etasje? Er det noen fordel om det ligger i nærheten av kjøkkenet med hensyn på rør? Er det enkelt å tilkoble det nye avløpsrøret til det i 1. etasje (selvfølgelig for en fagmann!). Noen som har noe å si om kostnader på slikt? Lenke til kommentar
trra Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Enkleste svaret jeg kan gi deg er å kontakte diverse godkjente firmaer og spør om de kan gi deg pristilbud, er store prisforskjeller der ute og ikke minst på hvor bra service du får, men vær litt tålmodig, kan ta litt tid, da de fleste seriøse har mye å gjøre. Regn med minimum 15.000-20.000kr pr kvm og oppover alt ettersom hva du skal ha og hvor stort. Har du en skisse av romfordeling, har det kjeller? J Endret 23. september 2007 av trra Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Det hørtes uhorvelig dyrt ut. Men nå gjaldt spørsmålet egentlig mest for røropplegg da, for vann ut og inn. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Rør er ett mindre problem, du burde legge det i nærheten av en tykk vegg som går helt ned mot bakkenivå (ja, det er en fordel å legge det rett over eksisterende bad, hvis du skal ha det enkelt med å legge rør, men å snakke med en rørlegger for å vurdere akkurat deres hus skader ikke) Avløpsrør er rimelig tykke (uten at jeg husker eksakt hvor tykke i forbifarten) Det er SVINDYRT å sette opp bad, ekstra dyrt hvis du må leie fagmenn til å gjøre alt for deg. Baderomsinnredning er også fantastisk dyrt (i forhold til hva du får igjen for pengene, standard baderomsinnredning, dører ol. er i mine øyne crap) Rommet må gjøres klart som våtrom (det er ørten måter å gjøre dette på) kanskje skal dere flislegge badet? Legge varmekabler? osv. osv. Kjøkken og bad er de to rommene i huset det er dyrest å pusse opp. (er penger å spare hvis du kan gjøre det selv, ekstra mye hvis du kan frese ut dører ol. selv, men det kreves at du er mildt sagt over middels nevenyttig) Spesielt på bad (hvis du skal gjøre det selv) så anbefaler jeg å lese MYE om temaet fukt. det skal være fuktsperrer, (du får tak i plater som forenkler ekstremt mye) det er "kjekt" at badet ligger nært en yttervegg, slik at du lett kan lage avtrekk hvis du f.eks skal ha en dusj inn på badet. Lykke til... PS: 15-20K pr. kvm er ett estimat som ikke er helt på jordet, har hørt om flere som bruker 2-300 tusen på ett bad. En enkel dusj koster jo ~7-9K. En dass ~2K. Baderomsinnreding ~3-5K+ Endret 24. september 2007 av lock-aze Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Bad er dyrt, skal du ha dusjkabinett fra f.eks porsgrund bad koster et showrama ca 10-11K, men det er bra kabinett, har et annet også til halve prisen og jeg syns kvaliteten er mye dårligere enn showrama. En 120cm innredning av grei kvalitet kommer vel på 7-9K også en do koster fort 2-3k. Allerede da er du oppi 20.000kroner. Har du et eldre elektrisk anlegg må du også ha nye sikringer, 1 til varmekabler og en til resten, begge må selvsagt være jordet. Og har du gammelt anlegg er det mest sannsynligvis ikke jordet og da må du sette inn et jordingspyd i bakken. De fleste rørleggere, snekkere elektrikere osv tar 400-600kr timen ink mva og bare det er fort 20.000kr i uka. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Firmaet jeg jobber for samarbeider med et våtromsfirma hvor vi har elektriskarbeidet, og prisene der starter på rundt 100K og oppover for et ferdig rehabilitert bad. Det er heller ikke uvanlig og bruke 20K bare på dassen. Vil anbefale deg å ta kontakt med et firma som bedriver rehabilitering av bad og få en totalpris på jobben. Da får du en ferdig pris på alt og kan sette deg på flyet til syden mens badet rehabiliteres og komme hjem til nytt bad. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Hadde ikke hatt råd til flytoget engang til Gardermoen hvis jeg skulle bruke noe i nærheten av det som skisseres her. 300 000 for et bad?!?!? 20 000 for et klosett?!?!?? Noen polakker jeg spurte her skulle ha ca. 12000 uten varmekabler og uten materialer. Men som nevnt, er mest interessert i å vite hva det vil koste å legge rør, evt også å koble på WC til rørene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Polakkene er svært gode til å få det til å se pent ut men mange gjør en dårlig jobb med grunnarbeidet, det slurves med forsterkning av membran mellom vegger og gulv, og mellom vegg og tak er det som oftest ingenting som tettes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå