Jattajatta Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Du har rett til å kreve at stedet der du kjøpte produktet tar seg av reperasjon og innsending til produsent. Men i noen tilfeller, spesiellt i saker som innvollverer defekte produkter som f.eks harddisker kan det være en fordel å sende direkte inn til produsenten. Kjente produsenter som IBM ol. gir som oftest svært seriøs behandling i saker som invollverer defekte varer. De har ofte egne rutiner for å behandle produkter som feiler og sender deg som oftest et nytt tilsvarende eller bedre produkt. Eksempel: Hadde en 4 år gammel IBM SCSI disk 4.3 GB, med 5 års garanti som feilet. Den sto på 24/7 i RAID 5 sammen med 2 andre disker. I november døde den. Jeg sendte den inn til IBM, og siden den serien var godt ut av produksjon sendte de meg en 9 GB disk tilbake. Seriøs kundebehandling er en vinn-vinn situasjon fo begge parter. Jeg får ny disk, de får bruke disken til å finne ut hva som gjorde at den feilet, og som bonus; en fornøyd kunde. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hvorfor ikke sende direkte og spare tid? Dersom det skulle oppstå problemer så er det veldig mye enklere å diskutere med en nordmann og ikke en fra irland! Hvor mye kan han fra Irland om norske lover? Og hvor flink er du til å formulere deg juridisk på engelsk? Nei, mye enklere å sende til Komplett og kreve omlevering. Omlevering? Tror du denne personen i Irland går med på det? Neppe. De norske forbrukerrettighetene er unike og vil virke totalt urimelig på folk fra andre land. Personlig ville jeg *aldri* gått med på å ta saken opp med noen i utlandet. Å sende f.eks skjermen til Infocare (som er i norge) er helt flott, men utlandet? Nei takk, hva om pakka forsvinner i posten i utlandet? Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Jeg kjøpte et Creative geforce 2 i fra Komplett for litt over 2 år siden.Kortet tok kvelden etter ca 2mnd.Dro for å levere det tilbake til Komplett,fikk beskjed om å ordne dette selv.Komplett hadde ingen retur av Creative kort(selvom det var kjøpt hos dem).Jeg sendte kortet til Larvik for rep.Folka i Larvik sendte det over til Irland.Etter ca 1 mnd fikk jeg kortet tilbake.Sammen med kortet fikk jeg en regning på 176 kroner i TOLL!!!!Ups of Norway hadde fortollet inn kortet på nytt(litt dumt å gjøre det siden det dreide seg om et rent bytte av kort,ja jeg fikk nytt kort av Creative).Enden på visa var at jeg nekta å betale for import av et bytte kort(som er/var kjøpt i Norge),saken gikk til inkasso i 2000,og jeg trodde at jeg løste saken der å da(med brev fra Creative)men for en uke siden fikk jeg inkassovarsel på nytt(gått opp med 76kroner).Jeg nekter fortsatt å betale for importen av kortet,som IKKE skulle ha vært betalt toll på i første omgang.Ikke kjøp Creative kort fra Komplett!!!!!!det blir veldig dyrt!!! Takk for meg ....puh!! Lenke til kommentar
LeD Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Men i andre tilfeller hvor produktet skal sendes innenlands ser jeg ikke helt problemet Er det snakk om å bare bytte ut adressen på pakken, og det fører til bedre og raskere service for kunden, burde jo de fleste kunne godta det. Å bli henvist til produsenter i andre land er noe annet. LeD Lenke til kommentar
Lch Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Jeg fikk også regning (på moms, riktignok) fra fraktbyrået, husker ikke hvem det var dog. Jeg ringte dem og gav klar beskjed om at dette ikke var noe jeg aktet å betale. Den overraskende hyggelige damen gav meg beskjed om at nei, dette skulle jo ikke jeg betale, så dett var dett. Lenke til kommentar
sosialisten Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei! Syntes dere overser et viktig poeng: Dette handler om prinsipper. Feil på varer er selgers problem. Nettopp derfor er det et sterkt forbrukervern og vidtgående reklamasjonsregler i kjøpsloven og angrefristloven. Jeg mener: Send skjermen til Komplett. Det er Komplett som skal selge produkter som fungerer. Fungerer ikke produktet tilfredstillende er det Komplett som har en jobb å gjøre. Som bruker bør en selvsagt være fleksible for å finne den beste løsningen, men en skal ikke gjøre jobben for Komplett. yngve Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 For at varen skal bli sjekket og evnt. reparert ved feil som dekkes av garanti må den på service. Dette er kundens oppgave å få dette gjort, og butikken skal dekke kjøpers utgifter til porto. Feil, det er butikkens oppgave å få dette gjort. Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Spørsmålet hans(slik jeg oppfattet det) var om Komplett kunne kreve at han skulle ta ansvaret for reklamasjon og dialog med produsent på egenhånd, og der er svaret nei. Hvis han ønsker å sende varen til komplett å la de fikse alt, så kan han gjøre det. Det finnes mange situasjoner hvor det er mer praktisk å sende direkte til produsent, og vi kan bruke kvelden på å komme med eksempler begge veier. Men kjernen er at hvis han ønsker å sende det til komplett, så gjør han det, og det med loven bak han. Innrømmer at jeg ordla meg MEGET feil i starten der... Det er selvfølgelig butikkens ansvar at reperasjon blir gjennomført, men det jeg mente var at kunden ikke kan kreve at noen skal komme å hente varen (med unntak for spesielle avtaler), og at det dermed blir det samme hvor den sendes (iallefall innenfor Norge). Men at kunden skal ha rett til å gå tilbake til butikken og ikke trenge å gå andre, kanskje kortere veier er jeg enig med deg i! Det jeg skulle frem til var bare det at det å sende direkte til service ikke nødvendigvis var en ulempe. :wink: Lenke til kommentar
kelloggs Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Problemet med f.eks. Komplett i dag, er at marginene på produktene som selges på nettet er så lave, at dette går utover service i ettertid. For å kutte kostnader, blir ulempene ved garantiservice lagt over på forbrukeren. Nettopp for at det ikke er marginer nok på produktene til at nettbutikkene kan ha tilstreklig med folk til å utføre disse tjenestene. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Når f.eks du kjøper et retail Creative skjermkort hos komplett.no og det viser seg at det er defekt, står det at da skal en selv kontakte selveste Creative og forhandle med dem! Har ikke hatt tid til å lese alle innleggene, så jeg kan komme i skade for å gjenta noe som er nevnt før: Du skal forholde deg til det firma som solgte deg varen, og ingen andre. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Når f.eks du kjøper et retail Creative skjermkort hos komplett.no og det viser seg at det er defekt, står det at da skal en selv kontakte selveste Creative og forhandle med dem! Har ikke hatt tid til å lese alle innleggene, så jeg kan komme i skade for å gjenta noe som er nevnt før: Du skal forholde deg til det firma som solgte deg varen, og ingen andre. Les gjennom hele innlegget. Personlig mener jeg iallefall at jeg har et poeng. Iallefall når vi snakker om servicefirmaer i Norge og varen uten vesentlig ulempe å sende med posten (feks. mobiltelefoner). Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Vil bare si at jeg sendte in en WD 40 GB harddisk til Komplett, som hadde fått vel mange ødlagte sektorer... Fikk ny etter ca. en uke!! Ser ikke problemet her jeg Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Problemet med f.eks. Komplett i dag, er at marginene på produktene som selges på nettet er så lave, at dette går utover service i ettertid. For å kutte kostnader, blir ulempene ved garantiservice lagt over på forbrukeren. Nettopp for at det ikke er marginer nok på produktene til at nettbutikkene kan ha tilstreklig med folk til å utføre disse tjenestene. Dette har du helt klart rett i! Uansett så styrer forbrukerne(kjøper). Hvis alle kunder står på sitt om å sende varene i retur til butikk og ikke direkte til service må butikkene bruke mer ressurser for å tilfredsstille kundens krav. Ressurser er penger og økte utgifter for butikk er synonymt med høyere priser! Alt er opp til kjøper... :wink: Personlig er jeg en av dem som ikke bare tenker pris, men også service og handler derfor minst mulig på Elkjøp osv, men heller i spesialforretninger. Men alt kommer ann på produktet jeg er ute etter! Når jeg kjøper mobiltelefon er jeg innstilt på å selv levere telefonen til service hos EMTS for så å hente den dagen og handler derfor billigst mulig! :wink: Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hvorfor ikke sende direkte og spare tid? Dersom det skulle oppstå problemer så er det veldig mye enklere å diskutere med en nordmann og ikke en fra irland! Hvor mye kan han fra Irland om norske lover? Og hvor flink er du til å formulere deg juridisk på engelsk? Nei, mye enklere å sende til Komplett og kreve omlevering. Omlevering? Tror du denne personen i Irland går med på det? Neppe. De norske forbrukerrettighetene er unike og vil virke totalt urimelig på folk fra andre land. Personlig ville jeg *aldri* gått med på å ta saken opp med noen i utlandet. Å sende f.eks skjermen til Infocare (som er i norge) er helt flott, men utlandet? Nei takk, hva om pakka forsvinner i posten i utlandet? Her er jeg selvfølgelig også enig med ditt syn, Anders! Ihvertfall i et av mine innlegg har jeg nevnt at min kommentar, som du her sikter til, ikke innebærer utland etter å ha lest utgangspunktet for diskusjonen om igjen. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Som bruker bør en selvsagt være fleksible for å finne den beste løsningen, men en skal ikke gjøre jobben for Komplett. yngve Føler at jeg blir rimelig angrepet her nå, men om det skyldes min til tider dårlige ordlegging eller misforståelse skal jeg ikke si. Nok en gang; Medfører direktesending ulemper for kjøper skal selvfølgelig butikken ordne opp! Men skal noe først sendes, blir rimelig det samme om varen sendes til Larvik eller Oslo når man bor i Bergen, hvis noen forstår meg rett... Feilbeskrivelse skal som oftest uansett fremlegges... Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Okei... Først av alt: ingen tvinger noen som helst til å MÅTTE sende defekte produkter andre steder enn stedet hvor det ble kjøpt. Komplett og alle andre nettbutikker har egne rutiner ved retur av produkter mot produsentene. Produsentene igjen har åpnet disse retur-rutinene for sluttkunder. Produsentene kan tilby 10 ganger bedre support på produktet enn Komplett, PS-Data, MPX eller noen annen kan tilby. Hvis det skulle være en defekt på produktet, så tilbyr altså produsenten å ta imot produktet direkte i stedenfor at det skal gå igjennom leverandør (på den måte spare haugevis av tid). Hvis det overhodet ikke er ønskelig, så er det faktisk bare å sende der du kjøpte produktet. Ingen blir sure pga. det. En annen ting: Det er faktisk skrekkelig enkelt dette med å sende til produsentene. Dere skjønner; disse har gjerne faste avtaler med diverse fraktselskaper som DHL, UPS osv.. La oss si du skal sende en brenner til Plextor, hvis du gjør dette korrekt; sender en mail til de, får et returnummer, skriver ut skjemaet, fører på feilmelding på det sammen med returnummer - OG HER KOMMER DET GLIMRENDE - ringer DHL/UPS/WHATEVER som de bruker (dette får du beskjed om) og fører på REFERANSENUMMERET du har fått, så kommer de jaggu meg å henter pakken din! Og en ting... husk å føre på adressen din og produsentens (Plextor i vårt eksempel). Og det beste av alt... i vår verden har vi e-post eller e-mail som noen kaller det. I tillegg har vi verdensvev eller web. Går ann å skrive mail eller bare legge inn infoen på et skjema på web. Man slipper ofte å ringe. IBM har en helt genial webretur. Skjermer: hvis det er noen som mener det er lettere å sende dette dit man kjøpte skjermen, så bør de personene la være å stå opp i morgen og heller sove ekstra lenge.. Det er mer vrient å stå opp og ta på seg buksene nemlig. Og man slipper faktisk å bevege seg særlig langt når man skal sende en skjerm til f.eks Infocare. Man er bare så smart at man velger "SWAP" på skjemaet (e-service) på Infocare sine sider... Så kommer det en snill postmann på døren dagen etter (hvis man gjør dette før kl 12) og han har med seg ny skjerm til deg han! Og esken denne skjermen kommer med skal du IKKE(!!) putte på hodet, IKKE(!!) legge dynetrekket ditt i, og definitivt IKKE(!!) bruke som skolesekk. Den skal du putte din gamle defekte skjerm oppi og så tar du opp den ferdig frankerte postlappen som ligger i pakkseddellommen og klister fint på siden. Voila! Postmannen tar med seg pakken igjen. Til slutt.. Kjøpte en Creative 6x/4x/24x cd-brenner i USA for en stund tilbake. Denne sluttet å fungere etter drøye året og jeg lurte litt på hvordan jeg skulle få fikset denne. Det hele løste seg med en sånn e-mail eller e-post om man vil. Jeg sendte en sånn en til Creative (fant en sånn e-mail eller e-post adresse på siden til Creative som er www.creative.com). Et par timer senere fikk jeg en e-mail eller e-post tilbake hvor det sto (husker ikke ordrett): "Hei! Du kan sende cd-brenneren til oss! Ditt RMA nummer er XXXXXXXX. Pakk cd-brenneren godt inn og merk pakken med dette nummeret. Ring så DHL på tlf: xxxxxxx (norsk nummer må vite) og så kommer de å henter pakken. Merk pakkelappen med ref.nr xxxxx og mottaker betaler!" Drøye 5 dager senere kom en fra DHL på døra og leverte en 8x/4x/32x. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Du må ikke selv sende kortet til Creative, bare få returnummer, så skal komplett gjøre dette for deg! Du har et defekt produkt og skal ha det reparert eller byttet ut! Dette har da jeg gjort med alt jeg har fått reparert/byttet fra komplett. Så jeg fatter ikke hva du har gjort for å måtte sende det selv til Irland? -Chief- Lenke til kommentar
drvcd Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Dette er vel direkte i strid med forbrukerkjøpsloven som gjelder fra 010702. utskrift fra Arnt Olaf Stillerud som er jurist og rådgiver i juridisk seksjon i Forbrukerrådet. " Forretningen er ansvarlig for mangler ved ting som selges for en privatperson dersom det ikke er tatt uttrykkelig forbehold overfor deg. Det skal følge med en bruksanvisning som du forstår. Du kan som hovedregel velge mellom omlevering og retting dersom det foreligger mangler. Dersom selgeren ikke klarer å rette samme feil på to forsøk, kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet. Dersom selgeren bruker mer enn en uke på å rette mangelen, har du krav på en erstatningsgjenstand til du får din egen reparert. Selgeren må avtale med deg på forhånd dersom han skal ta seg betalt for undersøkelser eller arbeid som du er ansvarlig for. Dersom retting ikke lykkes, kan du heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig. Selgeren har et objektivt ansvar for tap du påføres som følge av mangelen. Unntatt er tap i næringsvirksomhet og skader på ting som ikke har direkte tilknytning til salgstingen. Du har rett til å avbestille kjøpet innen gjenstanden er levert, men må erstatte selgerens tap. NB! Forbrukerkjøpsloven har ikke tilbakevirkende kraft. Den gamle kjøpsloven gjelder for alle varer som er kjøpt fram til 30.06.2002. Dersom du skal reklamere på varer som er kjøpt før 1. juli, er det reglene i den gamle kjøpsloven som regulerer rettighetene dine." Altså. Hvis ikke KOMPLETT! får ditt kort reparert, samme om de må sende de til månen t/r innen EN uke har du krav på erstatningskort til ditt er reparert. Dette er komplett sitt ansvar. Kontakt forbrukerrådet. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Okei... Først av alt: ingen tvinger noen som helst til å MÅTTE sende defekte produkter andre steder enn stedet hvor det ble kjøpt. Komplett og alle andre nettbutikker har egne rutiner ved retur av produkter mot produsentene. Produsentene igjen har åpnet disse retur-rutinene for sluttkunder. Produsentene kan tilby 10 ganger bedre support på produktet enn Komplett, PS-Data, MPX eller noen annen kan tilby. Hvis det skulle være en defekt på produktet, så tilbyr altså produsenten å ta imot produktet direkte i stedenfor at det skal gå igjennom leverandør (på den måte spare haugevis av tid). Hvis det overhodet ikke er ønskelig, så er det faktisk bare å sende der du kjøpte produktet. Ingen blir sure pga. det. En annen ting: Det er faktisk skrekkelig enkelt dette med å sende til produsentene. <klipp> Er jo glimrende måte å gjøre det på dette..men hvorfor opplyser ikke nettbutikkene om fremgangsmåten... Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Noen som klagde?? http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...ic=returprodukt Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Dersom det skulle oppstå problemer så er det veldig mye enklere å diskutere med en nordmann og ikke en fra irland! Hvor mye kan han fra Irland om norske lover? Og hvor flink er du til å formulere deg juridisk på engelsk? Nei, mye enklere å sende til Komplett og kreve omlevering. Omlevering? Tror du denne personen i Irland går med på det? Neppe. De norske forbrukerrettighetene er unike og vil virke totalt urimelig på folk fra andre land. <sitat fra Komplett.no> Telefonsupport har fått nytt telefonnr. Det nye nr. er +353 1 43 33 240 Telefonsupport er åpen fra kl. 10.30 - 19.00 Ved å ringe dette nummer kommer man til Irland, minuttprisen er ca 1 krone Selv om det telefoneres til Irland vil det bli besvart på skandinavisk (Norsk, Svensk eller Dansk). </sitat fra Komplett.no> Siden de snakker skandinavisk er det rimelig å anta at de også kan litt om norske lover som er aktuelle. De som jobber på disse "call-senterene" er veldig som regel vanlige skandinaviere som tilfeldigvis jobber i Irland. Grunnen er at det så veldig mye billigere å drive fra Irland enn Norge... lønn og skatter og dritt er mye lavere der enn her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå