Gå til innhold

komplett strider med kjøpsloven?


Anbefalte innlegg

Når f.eks du kjøper et retail Creative skjermkort hos komplett.no og det viser seg at det er defekt, står det at da skal en selv kontakte selveste Creative og forhandle med dem!

 

Da må en altså ringe til Irland, masse styr og så sende kortet dit i posten!

 

 

Dette strider vel med kjøpsloven?

 

Det er vel ikke rett at kunden selv må gjøre alt dette styret? Hvis selger har solgt en defekt komponent, skal han vel selv stå for det?

 

dessuten..hvorfor skulle det være bakdel å kjøpe et retail kort enn et bulk?

 

 

DETTE ER IRRITERENDES!!!

 

:evil::evil::evil::evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et bra tema som jeg også har tenkt en del på i forbindelse med opprettelse av et enmannsforetak med mobiltelefoner som første prioritet.

 

Som kjent har disse stort behov for service, og for å unngå mest mulig arbeid og styr, for å ikke snakke om kaste bort kundens tid er det en fordel at kunden selv sender telefonen til feks. Tele Engineering, eller selv leverer hos EMTS hvis det finnes en slik i nærheten fremfor at alt går igjennom forhandleren.

 

Hva mener dere? Når det er snakk om en webbutikk er det vel like greit å sende ditekte?

Lenke til kommentar

Nei, dette er i strid med forbrukerkjøpsloven, som er gjeldene:

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

I §30 første ledd står det

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Avhjelp er det samme som reperasjon og bytte( §29)

Komplet er ikke de eneste som "glemmer" rettighetene våre, men trodde de var bedre en dette.

Lenke til kommentar

Som kjent har disse stort behov for service, og for å unngå mest mulig arbeid og styr, for å ikke snakke om kaste bort kundens tid er det en fordel at kunden selv sender telefonen til feks. Tele Engineering, eller selv leverer hos EMTS hvis det finnes en slik i nærheten fremfor at alt går igjennom forhandleren.

 

Dersom dette er en løsning som er bedre for kunden, og han frivillig går med på den, er det selvsagt greit. Men du kan ikke kreve at han skal gjøre det.

 

Det er butikken hvor kunden kjøper en vare som har plikt til å følge alle lovens bestemmelser overfor kunden, ikke produsent/leverandør.

 

LeD

Lenke til kommentar
Butikken kan ikke henvise deg til produsent på denne måten. Du har krav på å få utført reparasjon/omlevering hos butikken hvor du kjøpte produktet. Så er det de som evt. får ta kontakt med sine levarandører.

 

LeD

 

Tenkt på at butikker (spesielt data/tele) ikke reparer produkter selv, men sender dem videre?!

 

La oss si at du har kjøpt en skjerm av Komplett og denne plutselig slutter å fungere. Hva ville du da foretrekke;

 

Sende varen til Komplett, som igjen sender den videre?

Sende varen direkte selv?

 

Regn med at førstnevnte alternativ tar minst en uke ekstra.

Lenke til kommentar
Nei, dette er i strid med forbrukerkjøpsloven, som er gjeldene:

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

I §30 første ledd står det

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Avhjelp er det samme som reperasjon og bytte( §29)

Komplet er ikke de eneste som "glemmer" rettighetene våre, men trodde de var bedre en dette.

 

Hvordan kan du si at det å sende varen til reperasjon selv, istedenfor å sende til Komplett som igjen må sende videre er en ulempe? Kjøper sparer tid, og hvilken adresse som står på pakken blir jo det samme? Kjøper kan så sende kvittering for fraktutlegg til forhandler som skal dekke dette, så lenge det er snakk om garantisak.

Lenke til kommentar

Som kjent har disse stort behov for service, og for å unngå mest mulig arbeid og styr, for å ikke snakke om kaste bort kundens tid er det en fordel at kunden selv sender telefonen til feks. Tele Engineering, eller selv leverer hos EMTS hvis det finnes en slik i nærheten fremfor at alt går igjennom forhandleren.

 

Dersom dette er en løsning som er bedre for kunden, og han frivillig går med på den, er det selvsagt greit. Men du kan ikke kreve at han skal gjøre det.

 

Det er butikken hvor kunden kjøper en vare som har plikt til å følge alle lovens bestemmelser overfor kunden, ikke produsent/leverandør.

 

LeD

 

Hvorvidt dette med krav er lovlig eller ikke må selvfølgelig sjekkes nøye opp før noe fastsettes.

Lenke til kommentar
Butikken kan ikke henvise deg til produsent på denne måten. Du har krav på å få utført reparasjon/omlevering hos butikken hvor du kjøpte produktet. Så er det de som evt. får ta kontakt med sine levarandører.

 

LeD

 

Tenkt på at butikker (spesielt data/tele) ikke reparer produkter selv, men sender dem videre?!

 

La oss si at du har kjøpt en skjerm av Komplett og denne plutselig slutter å fungere. Hva ville du da foretrekke;

 

Sende varen til Komplett, som igjen sender den videre?

Sende varen direkte selv?

 

Regn med at førstnevnte alternativ tar minst en uke ekstra.

Men så er det frakten da. Det er ikke billig å sende skjermer i posten,+ at en del firma vill ha den sent på en spesiell måte som f.eks norgespakke(små pakkker) eller med tog(større). Det er heller ikke alle som har tid til å styre med dette. Og hva skjer dersom noe skjer med varen under sending, kasnje du ikke pakket den in godt nokk, kan de si da. Det er butikkens oppgave å ta hånd om slikt, og da bør de gjøre det også.

P@rm@nn

Lenke til kommentar
Nei, dette er i strid med forbrukerkjøpsloven, som er gjeldene:

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

I §30 første ledd står det

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Avhjelp er det samme som reperasjon og bytte( §29)

Komplet er ikke de eneste som "glemmer" rettighetene våre, men trodde de var bedre en dette.

 

Hvordan kan du si at det å sende varen til reperasjon selv, istedenfor å sende til Komplett som igjen må sende videre er en ulempe? Kjøper sparer tid, og hvilken adresse som står på pakken blir jo det samme? Kjøper kan så sende kvittering for fraktutlegg til forhandler som skal dekke dette, så lenge det er snakk om garantisak.

I forhold til å forhandle, styre og sende den til Irland er det lettere å sende den til komplett i Norge. Det er komplett som har rutiner for support og sendinger til utlandet, ikke du.

Lenke til kommentar
Butikken kan ikke henvise deg til produsent på denne måten. Du har krav på å få utført reparasjon/omlevering hos butikken hvor du kjøpte produktet. Så er det de som evt. får ta kontakt med sine levarandører.

 

LeD

 

Tenkt på at butikker (spesielt data/tele) ikke reparer produkter selv, men sender dem videre?!

 

La oss si at du har kjøpt en skjerm av Komplett og denne plutselig slutter å fungere. Hva ville du da foretrekke;

 

Sende varen til Komplett, som igjen sender den videre?

Sende varen direkte selv?

 

Regn med at førstnevnte alternativ tar minst en uke ekstra.

Men så er det frakten da. Det er ikke billig å sende skjermer i posten,+ at en del firma vill ha den sent på en spesiell måte som f.eks norgespakke(små pakkker) eller med tog(større). Det er heller ikke alle som har tid til å styre med dette. Og hva skjer dersom noe skjer med varen under sending, kasnje du ikke pakket den in godt nokk, kan de si da. Det er butikkens oppgave å ta hånd om slikt, og da bør de gjøre det også.

P@rm@nn

 

Nå skjønner jeg virkelig ikke poenget ditt. Man kan nemlig ikke kreve at forhandler skal hente varen hjemme hos deg. Så den må uansett sendes! Da har kunden selv ansvaret for å pakke inn produktet som avkrevd fra forhandlers side.

 

Når ting først skal sies så var kanskje skjerm et dårlig eksempel. Ta feks. en mobiltelefon eller et skjermkort, kjøpt på web.

 

For at varen skal bli sjekket og evnt. reparert ved feil som dekkes av garanti må den på service. Dette er kundens oppgave å få dette gjort, og butikken skal dekke kjøpers utgifter til porto.

 

Om varen sendes til Komplett eller direkte til servicefirma som den uansett skal til må bli det samme. Både Komplett og servicefirma har sikkert krav om forsending (feks. Norgespakke med sporingsmulighet og forsikring). Hvorfor ikke sende direkte og spare tid?

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at det å sende varen til reperasjon selv, istedenfor å sende til Komplett som igjen må sende videre er en ulempe? Kjøper sparer tid, og hvilken adresse som står på pakken blir jo det samme? Kjøper kan så sende kvittering for fraktutlegg til forhandler som skal dekke dette, så lenge det er snakk om garantisak.

I forhold til å forhandle, styre og sende den til Irland er det lettere å sende den til komplett i Norge. Det er komplett som har rutiner for support og sendinger til utlandet, ikke du.

 

Greit, jeg legger meg relativt flat og leser det denne posten egentlig startet med. I tilfeller hvor varen skal sende til utlandet kan det hende at kunden blir utsatt for ulemper, i strid med forbrukerkjøpsloven.

 

Men i andre tilfeller hvor produktet skal sendes innenlands ser jeg ikke helt problemet og heller ikke hvordan det kan bryte med det lille utklippet fra loven som en eller annen plantet her.. Komplett krever uansett en feilbeskrivelse. Denne kan du like så godt sende med feks. mobiltelefonen når du sender denne til Tele Engineering.

 

Fortsatt noen som ikke er enige?

Lenke til kommentar

La oss si at du har kjøpt en skjerm av Komplett og denne plutselig slutter å fungere. Hva ville du da foretrekke;

 

Sende varen til Komplett, som igjen sender den videre?

Sende varen direkte selv?

 

Jeg er selvsagt klar over dette. Jeg har selv kjøpt skjerm fra en Internettbutikk og fått garantiservice hos ett annet firma. Det var en meget god løsning.

 

Butikken kan derimot ikke fraskrive seg alt ansvar, og kreve at du skal henvende deg til produsenter i andre land. Dette er butikkens ansvar, men du kan selvsagt bli enig med dem om andre løsninger.

 

Ved reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven skal forøvrig porto og alle andre kostnader dekkes av selger.

 

LeD

Lenke til kommentar
Når f.eks du kjøper et retail Creative skjermkort hos komplett.no og det viser seg at det er defekt, står det at da skal en selv kontakte selveste Creative og forhandle med dem!

 

Er ikke først det 30 dager etter kjøpet da?

 

Da må en altså ringe til Irland, masse styr og så sende kortet dit i posten!

 

Creative har også techchat elns, så du slipper å ringe. Bare sjekk Creative sine sider.

 

Men jeg føler sterkt med deg. Hadde en sak gående med Creative i hele tre(sic) måneder nå før jul....... Det ordnet seg etter _mye_ om og men, heldigvis.

Lenke til kommentar

For at varen skal bli sjekket og evnt. reparert ved feil som dekkes av garanti må den på service. Dette er kundens oppgave å få dette gjort, og butikken skal dekke kjøpers utgifter til porto.

Feil, det er butikkens oppgave å få dette gjort.

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Spørsmålet hans(slik jeg oppfattet det) var om Komplett kunne kreve at han skulle ta ansvaret for reklamasjon og dialog med produsent på egenhånd, og der er svaret nei. Hvis han ønsker å sende varen til komplett å la de fikse alt, så kan han gjøre det. Det finnes mange situasjoner hvor det er mer praktisk å sende direkte til produsent, og vi kan bruke kvelden på å komme med eksempler begge veier. Men kjernen er at hvis han ønsker å sende det til komplett, så gjør han det, og det med loven bak han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...