Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Et par spørsmål om trådløs ADSL og sikkerhet

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal dele trådløs ADSL med husverten. Jeg lurte på om han vil kunne se hvilke sider jeg besøker og også om han kunne ha tilgang på maskinen min gjennom adsl linjen.

Kanskje litt dumme spm, men håper noen som vet litt kunne si noe om dette. Hvis svarene på spm'ene er ja, er det noen måter jeg kan hindre at han kan følge med på mitt internett bruk?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja det er mulig å se hva du gjør, du kan forsøke å forhindre det med kryptering.

med mindre du deler noe så har han ikke tilgang på PC-en din.

Uansett så er det ekstremt få husverter som har kompetanse til noe slikt, så jeg tviler sterkt på at det er noe å bekymre seg for :)

Lenke til kommentar

Hvis dere ikke er på samme nett så kan du kryptere mot ruteren. Hvis dere er på samme nett så har han nettverksnøkkelen. Da må du enten koble deg opp mot sider som støtter ssl eller andre ting, evt koble deg opp mot en proxy kryptert også la den ta resten av trafikken din.

men, det at han har kunnskap til å se hva du surfer på er jeg nesten sikker på at han ikke har. Har husvert gitt utrykk for noen som helst IT kompetanse?

Lenke til kommentar

Nei. Han er en gammel pensjonist, men tror han har litt peiling. Gamle folk med mye tid og stor nysjerighet er ikke å stole på når det gjelder å respektere andres privatliv.

Jeg surfer ikke på noe annet enn på vanlige sider, men jeg er aktiv i noen politiske diskusjonsforum, som jeg gjerne vil at han ikke får greie på.

Når du snakker om proxy, kan jeg feks bruker Annoymizer? (kanskje et dumt spm, men...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...