Gå til innhold

Ipod spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har store planer om å kjøpe en Ipod Mp3 spiller, og har derfor et par spørsmål :woot:

Forskjellene:

Eneste store forskjellene mellom 5, 10 og 20 GB versjonene er vel det at du får med veske på 10 og 20, og at disse også har scroll hjulet som virker utrolig smart.

Hvor:

Hvor er det billigst å kjøpe den? Apple.no selger de for ca. 3k, 4k og 5k. Hvis man bestiller i USA koster 5GB versjonen rundt 2100kr. Et par lapper spart. Om det er verdt det er en annen sak.

Ny Ipod?

Har vært mange rykter om en ny og fresh Ipod i dette året, bør jeg vente? Og hvis jeg evt. gjør det, vil den nåværende Ipoden gå ut av produksjon? Tenkte kanskje at prisen kom til å synke en del hvis jeg ventet.

Forsikring:

Har sett rundt på forumet, og det er en tråd som har tatt opp dette. De fant though ikke svar på det.

Annet

Noe dere vil tipse meg om? Har planer om å gå for 10 GB versjonen pga. veksen og scroll hjulet. Får se hva jeg gjør.

Hva tåler den?

Står jo på apple sine sider at denne skal tåle en del. Så en liten joggetur, sykkeltur, båttur, snowboard (gitt at alt er tørt :)) - Burde gå greit eller?

Takker for alle tips og anbefallinger.

Hvis noen vil anbefalle en annen er strl. på spilleren viktig, også antall mb (bør minst være 2-4GB)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har selv en iPod 10 GB versonen. Jeg ville annebfalt å gå for denne, da dette er den minste versonen i størrelse samt den du får mest penger for etter min mening. 10 GB burde holde mer enn nok for de aller fleste.

Tror ikke det vil lønne seg å bestille fra usa selv om prisen er billigere der. Dette fordi du må legge til frakt, postens fine gebyr samt toll avgifter og da blir det fort litt dyrere. Bestill fra apple.no, da får du den levert på døren med gratis frakt.

Kommer sikkert noen nye modeller etter hvert, men tviler på at de andre vil stoppe. 5 GB versonen er jo fortsatt i produksjon og den har vært med fra starten.

Du finner sikkert egen forsikring som beskytter den, men du har jo alltids reiseforsikringen, regner med du har det, og de gjelder på alt du har med en gang du beveger deg utenfor hjemmet.

Har ikke testet hva den tåler, men regner med at den vil tåle endel så lenge den ligger litt polstret og er tørr.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min 10GB versjon på apple.no. Brukte visakortet og det tok ca 3 uker. Prisen på 3999,- inkluderte også frakt.

Prisforskjellen på 5 og 10GB er 800kr. For den prisen får du dobbelt så stor lagringsplass, veske, og touch-scrollhjulet som ikke blir slitt.

I tillegg er det merkelig nok den minste i fysisk størrelse.

Hvis du tenker cost/benefit er 10GB best.

Når det kommer ny iPod vet jeg ikke.

Jeg bruker min hver dag og har aldri angret. Har en del andre gadgets, men dette er den beste investeringen jeg har gjort.

Den tåler ganske mye, men blir lett ripete og får fingermerker på baksiden.

Det er noe du må leve med.

Bare spør hvis det er noe mer..

Lenke til kommentar

Edit: jeg skrev dette innlegget før jeg så hva de andre hadde skrevet, så mulig svarene er kommet før :wink:

Forskjellene:

Eneste store forskjellene mellom 5, 10 og 20 GB versjonene er vel det at du får med veske på 10 og 20, og at disse også har scroll hjulet som virker utrolig smart.

Ny Ipod?

Har vært mange rykter om en ny og fresh Ipod i dette året, bør jeg vente? Og hvis jeg evt. gjør det, vil den nåværende Ipoden gå ut av produksjon? Tenkte kanskje at prisen kom til å synke en del hvis jeg ventet.

Hva tåler den?

Står jo på apple sine sider at denne skal tåle en del. Så en liten joggetur, sykkeltur, båttur, snowboard (gitt at alt er tørt :)) - Burde gå greit eller?

Jeg har hatt iPod 10gb siden høstferien nå, og er svært fornøyd.

Forskjellene - jeg er ganske sikker på at om du kjøper en ny iPod 5gb nå så får du samme type scrollhjul som det er på 10 og 20 gb. Det var på den eldre typen iPod, før 10 og 20 gb kom, at det var et scrollhjul en del hadde problemer med fordi det kom drit og lort i veien. Nå er det derimot trykkfølsomt, veldig praktisk.

Men så til forskjellene:

• - 5 gb og 20 gb er en smule større enn 10 gb. De er 2 cm tykk, mens 10 gb er på 1,8 cm.

- 5 gb og 10 gb er like tunge, 185 gram, mens 20 gb er 204 gram.

- Som du sier får du bæreveske til 10 gb og 20 gb, og du får også en fjernkontroll - denne er veldig praktisk.

Ny iPod - det stemmer at det gikk noen rykter for noen uker siden, men disse er vel midlertidig avkreftet.Her er artikkelen om ryktene og her er artikkelen om hva som egentlig kom.

Hva den tåler - den ser og føles veldig "kraftig", det er ingen løse deler eller noe tynn plastdrit utenpå. En annen ting jeg derimot, er at det fort blir små riper på baksiden selv om jeg alltid har brukt vesken som fulgte med. Det gjør ikke noe særlig, men det blir liksom ikke det samme om jeg skal selge den brukt en gang. Så de har vært litt lure der, selv om den ser veldig eksklusiv og flott ut uansett.

Jeg vil ihvertfall absolutt anbefale iPod, og kan si at du gjør et godt valg om du bestemmer deg for 10 gb-versjonen.

De andre spørsmålene får andre svare på :)

Kan forresten tipse deg om www.ipodlounge.com som er en bra side.[/url]

Lenke til kommentar

alt som er sagt så langt, er BRA.

Snowboard ville jeg ikke gitt meg ut på uten Ipod-jakka. Kommer i limited edition. Tror det sto i tråden om apple konferansen....

burton var det som laget den. Den kan bestilles fra apple shop (skjønt den er jo ikke så billig at det gjør noe).

Du tjener ikke noe på å bestille fra USA på grunn av avgiftene når det kommer til Norge (som er så bra å bo i?).

5gb ble testet hos tomshardware.com og ble editors choise. Det de hadde å utsette er jo fikset på 10gb (som forøvrig var kommet ut når tomshardware testet).

I andre land er det utrolig mye ekstrautstyr du kan få kjøpt. Det eneste jeg egentlig savner er jo en mulighet for å koble til ekstra batterier. (f.eks. gjennom en firewire-kabel, ala. en minidisc fra sony jeg lånte [gammel modell]. Der kunne man skru fast et batterihus på baksida)

kanskje det kommer, ikke vet jeg(?)

bildene lyver. Den er utrolig mye lekrere i virkeligheten, og mindre.

Ikke bruk medfølgende programvare. Bruk et program som heter ephPod [effPod]. Helt genialt egentlig. Tar et par minutter å finne ut hvordan enkelte ting funker (ikke 100% selvforklarende ved første øyekast), men det er så utrolig mye bedre enn Musicmatch....

Og husk: briefe-faktoren da :-D

To kamerater av meg kjøpte seg iPod da de så min - :D

Lenke til kommentar

Jeg hadde til å begynne med problemer med MMJB (programmet som følger med), og prøvde ephPod og XPlay. Etterhvert som jeg fikk fikset problemene gikk jeg med en gang tilbake til MMJB, syns dette er mye bedre og mer gjennomført enn de to andre. Bl.a. ID3-tag redigeringen er svært bra i MMJB.

Lenke til kommentar
Jeg hadde til å begynne med problemer med MMJB (programmet som følger med), og prøvde ephPod og XPlay. Etterhvert som jeg fikk fikset problemene gikk jeg med en gang tilbake til MMJB, syns dette er mye bedre og mer gjennomført enn de to andre. Bl.a. ID3-tag redigeringen er svært bra i MMJB.

HAHAHAHA - I'm laughing out loud.

Likte ikke noe som helst med MMJB (musicmatch jukebox).

syntes det var gjennomsyret av dumme løsninger og feil, men det er min mening da.

Det er opp til enhver å velge hva en selv vil. Har ikke prøvd Xplay (sånn går det når man har ISDN), men det kan jo hende at det er bra. Jeg liker i allefall ephpod godt. Det er også veldig kompakt (størrelse) og effektivt.

Jeg liker også muligheten for "masse renaming", hvis du f.eks. legger en mappe med GNR i playlista og noen står med småe og noen med store bokstaver etc. kan man merke alle og rename de slik at det blir Guns 'n Roses (eller hva man foretrekker).

Utrolig kjekt (spesielt siden mange av mine sanger er angitt med "gruppe - album" i artist på ID3 tagen grunnet at winamp ikke viser hele linjen (i motsetning til XMMS som kan programmeres).

Kjører du linux er også ephPod et godt alternativ siden det kan ekskveres under wine/wineX.

Skal heller ikke på det området uttale meg om Xpod...................

Lenke til kommentar
Edit: jeg skrev dette innlegget før jeg så hva de andre hadde skrevet, så mulig svarene er kommet før :wink:

Forskjellene - jeg er ganske sikker på at om du kjøper en ny iPod 5gb nå så får du samme type scrollhjul som det er på 10 og 20 gb. Det var på den eldre typen iPod, før 10 og 20 gb kom, at det var et scrollhjul en del hadde problemer med fordi det kom drit og lort i veien. Nå er det derimot trykkfølsomt, veldig praktisk.

new_03.jpgnew_04.gif

Tror du tok litt feil der :) Men men...

Ellers vil jeg takke for alle svar, utrolig positive ting dere kommer med.

Tror jeg ikke har mer å spørre om.

Eneste jeg lurer på er temperatur, på siden står det:

Krav til omgivelsene:

Har tenkt meg til Bulgaria i sommer, tror dere det er skadelig for Ipoden? Å legge den i solen er jo som å be at den skal ta kvelden, men hvis jeg legger den i en vannsikker pose (eller to) og tar et vått håndkle rundt burde det vel gå greit? Siden solen ikke klarer å fordampe vannet...(?)

Lenke til kommentar

[edit: luftette poser er djevelen når det gjelder kondens, men pent fyrverkeri til 4000 får du jo - LOL :lol: )

Legg den i den medfølgende, pene, lysegråe, hendige posen som kan snøres sammen i toppen så burde ikke det være noe problem, den er jo luftet. Tror ikke det er noe lurt å legge den i solen nei.

Det er jo ikke minusgrader så så lenge ipod'en ikke er kald eller i en luft-tett pose skulle vel ikke det by på noen problemer egentlig.

Ang. solen er det vel gjeldende for stort sett alt elektrisk utstyr som inneholder mikrobrikker, batterier++

Btw. ikke vanær ipod'en med å ha dårlig musikk innpå den da!! (altså INGEN britney spears, n'sync eller a-1

INN med Metallica, iron maiden, sonata arctica, HIM, Nightwish, GNR, Offspring (ikke conspiracy of one, men de gode gamle som smash osv.), RHCP (red hot....) og annen god musikk.

Et lite tips til deg som ennå ikke har anskaffet deg en: Bruk playlists, og legg kun inn musikk som du kan tenke deg å høre på.

En kamerat av meg droppa playlists, brukt MMJB og la inn hele samlinga.

>>>Browse>by artist>ac-dc, AC-dc, Ac/Dc, AC-DC, acdc, ACDC (de første entryene så slik ut ja, så kom (litt lengre ned)): Gunsn roses, Guns n' roses, GNR, Guns 'n roses osv........

skjønner tegninga?

Flink gutt - bruk ephpod og bli fornøyd, men klarer du deg med et [sensurert] rot så bare bruk MMJB - but hey, that's just me!

Lenke til kommentar

Dette med den solen er jeg ganske skeptisk til. Vet ikke hvor varmt det er max der nede. I thailand, bangkok, var det 30 grader kl. 24.00...:lol:

En ting jeg også glemte, får du med AC adapter til å lade den opp? Eller MÅ du lade igjennom FireWire? :woot::shrug: Det blir litt dumt :yes:

Lenke til kommentar

En ting jeg også glemte, får du med AC adapter til å lade den opp? Eller MÅ du lade igjennom FireWire? :woot::shrug: Det blir litt dumt :yes:

Selvsagt får du med adapter :)

Forresten står det meste du trenger å vite her, men den siden har du nok funnet allerede.

Lenke til kommentar

Hva tåler den?

Ja, iPoden tåler en liten joggetur, nærmere bestemt en jogetur på maks 20minutter. Da er bufferet brukt opp, og siden iPod har harddisk, trenger du nok ikke tenke på å høre mer musikk på den joggeturen. Det er ihvertfall min erfaring etter at jeg tok med min 10Gb iPod på en joggetur. Den trengte noen timer før den kom seg igjen etter den turen. (Fungerte vel ikke ordenlig før jeg hadde tappet helt ut batteriet og ladet opp på nytt.)

Men gåtur fungerer fint :D

Lenke til kommentar

Hva tåler den?

Ja, iPoden tåler en liten joggetur, nærmere bestemt en jogetur på maks 20minutter. Da er bufferet brukt opp, og siden iPod har harddisk, trenger du nok ikke tenke på å høre mer musikk på den joggeturen. Det er ihvertfall min erfaring etter at jeg tok med min 10Gb iPod på en joggetur. Den trengte noen timer før den kom seg igjen etter den turen. (Fungerte vel ikke ordenlig før jeg hadde tappet helt ut batteriet og ladet opp på nytt.)

Men gåtur fungerer fint :D

Det høres jo ikke så utrolig imponerende ut. Greit nok, skjønner jo at en pause på 1 min slik at den kan lade opp bufferen igjen er smart. Men hvordan buffrer den egentlig? Album for album eller? Eller er den faktisk smart slik at ved random lager den en liste på forhånd og buffrer lenge før?

Lenke til kommentar

4-6 pins er hvis man har "dv-firewire-porten".

Man bruker firewire-kabelen ja, men laderen har en firewire port :-D helt genialt egentlig.

Med random funksjonen, når du laster inn en sang fra en playlist (velger den) så tar det noen sekunder lengre enn vanlig, det er fordi den stokker om på playlista. I snitt får man ca. 5-6 sanger i bufferen som det har blitt sagt her er på 32mb......

iPod er jo kanskje ikke det ideelle å jogge med siden den har bevegelige deler som er litt mer delikate enn i en discman/minidisc.

Håper at nyere modeller vil komme med ekstra stor buffer (hørte jeg 128? første gang, andre gang - solgt!)

da vil jeg kanskje vurdere å oppgradere (når min vandrer heden en gang i fremtiden..............)

må lage meg en "google" smilie med "iPod" i stedet for Google® :-)

Lenke til kommentar

Btw. ikke vanær ipod'en med å ha dårlig musikk innpå den da!! (altså INGEN britney spears, n'sync eller a-1

INN med Metallica, iron maiden, sonata arctica, HIM, Nightwish, GNR, Offspring (ikke conspiracy of one, men de gode gamle som smash osv.), RHCP (red hot....) og annen god musikk.

Et lite tips til deg som ennå ikke har anskaffet deg en: Bruk playlists, og legg kun inn musikk som du kan tenke deg å høre på.  

En kamerat av meg droppa playlists, brukt MMJB og la inn hele samlinga.  

>>>Browse>by artist>ac-dc, AC-dc, Ac/Dc, AC-DC, acdc, ACDC (de første entryene så slik ut ja, så kom (litt lengre ned)): Gunsn roses, Guns n' roses, GNR, Guns 'n roses osv........  

skjønner tegninga?

Flink gutt - bruk ephpod og bli fornøyd, men klarer du deg med et [sensurert] rot så bare bruk MMJB - but hey, that's just me!

Hva jeg legger inn på Ipoden er vel min sak, eneste jeg vil si er at jeg hører mye på de du nettop nevnte (Metall muikk, punk) men en ting skal du vite. Respekter de andre som liker Britney :rofl::woot::yes:

Lenke til kommentar
Med random funksjonen, når du laster inn en sang fra en playlist (velger den) så tar det noen sekunder lengre enn vanlig, det er fordi den stokker om på playlista. I snitt får man ca. 5-6 sanger i bufferen som det har blitt sagt her er på 32mb......

Ja, jeg tenkte på shuffle-mode. Når det er DU som velger sanger random så kan den jo såklart ikke bufre opp på forhånd... ;-)

Syns album-shuffle er ganske smart. Spennende hver gang når den spiller siste låt på et album, og jeg gleder meg til å høre hva som kommer etterpå. Uten det totale kaoset som blir ved song-shuffle...

(og ja, jeg hører på mye rart, kanskje med Dimmu Borgir og Enya som ytterpunktene...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...