Snublefot Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Hvilke type forfatter/emne valgte du? Hva ble din problemstilling? Hvorfor valgte du nettopp dette? Denne tråden kan også brukes til spørsmål og tips angående særemnet vist det er noe dere sliter med. Jeg trenger garantert litt hjelp seinere i hvertfall. Dere som gjorde denne oppgaven 3 året på allmenn for en stund siden kan gjerne skrive inn også. Nevn gjerne også hva dere fikk som karakter og hvordan arbeidet gikk. Takk for hjelpen Endret 24. september 2007 av Snublefot Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Først og fremst: Fin og lur tråd, ettersom særemne er veldig aktuelt for de aller fleste VK2-elever i år som alle andre år, og mange har masse spørsmål rundt dette. Ontopic: Jeg har ikke valgt konkret problemstilling enda, men jeg har lest Maskeblomstfamilien, Halvbroren og Jubel av Lars Saabye Christensen. Har lyst og lese Beatles og Modellen også, og jobbe videre derfra. Tenker meg at det blir noe omkring oppvekst/identitet, og/eller Saabye Christensens forfatterskap. :):) Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 3 Elling bøker, problemstillingen jeg valgte var å se på hvordan hovedpersonene forandret seg gjennom bøkene. Fikk karakteren 5, tok også med et intervju, noe om hvordan folk skrev på den tiden, og sammenlignet det med hvordan forfatteren skrev. Sammenlignet også litt hvordan filmene var i forhold til bøkene. Fikk vel rundt 25-30 sider sammenlagt når jeg var ferdig, startet 3-4 uker før det skulle leveres. Sjukt enkelt når man vet hvor man kan finne informasjonen. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Jeg vurderer sterkt å skrive om Erlend Loe. Jeg vet det er skikkelig klisje. Men jeg kommer ikke på noe bedre. Har surfer rundt en evighet etter emner. Men jeg klarer liksom å forandre mening hele tiden. Tror det er ok å skrive om Erlend Loe som forfatter og sammenligne 3 av hans bøker med hverandre? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Mulig jeg velger å skrive om Hvordan kriminalromaner påvirker krimfilmer, helst hvor filmen er basert på boken. Jeg orker ikke skrive en biografilignende oppgave om en forfatter. Lenke til kommentar
Cucumber Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Problemstillingen min er ikke helt klar enda, men jeg skal blant annet se på utvikling innen kriminalromansjangeren. Kanskje skal jeg sammenligne med filmatisering, alle mine bøker har også blitt filmatisert. Har lest/skal lese: Gunnar Larsen - To mistenkelige personer, Andre Bjerke - De dødes tjern, Karin Fossum - Se deg ikke tilbake + en faglitterær bok som går under navnet: "Dødens fortellere: den norske kriminal- og spenningslitteraturens historie". Angrer egentlig på at jeg ikke tok et forfatterskapsstudium og leste 3 bøker av feks Karin Fossum, tror det er 10x enklere. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Jeg skal skrive om Ingvar Ambjørnsen, samt lese to bøkmer og skrive bokanmeldelse om de. Bah Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Sukk. Dette er deprimerende greier ass, er så ufattelig skolelei nå. Må vel nesten finne utav noe snart. Frist for valg av emne er i neste uke. Sukk, igjen. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Tror det er ok å skrive om Erlend Loe som forfatter og sammenligne 3 av hans bøker med hverandre? 9558175[/snapback] Du får ikke en dårligere karakter fordi du skriver om noe som alle andre har gjort før deg, selvsagt er det kjedelig å lese for læreren, men karakteren blir like god. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Jeg leser mye, men sjelden hardcore norsk litteratur. Så orker ikke å sette meg inn i noe som er alt for vanskelig. Naivsuper har jeg allerede lest og den likte jeg godt. Dessuten så har jeg bare frem til jul, på særemnet. Lenke til kommentar
Potetgullmann1 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Jeg skal skrive om slang i særemne :=) problemstillinger er: Hvordan oppstår det? hva er det egentlig? Hvem bruker slang? kilder: Div. slangordbøker, Typisk norsk tv- programmet, kjenn dine pappenheimere, internett gleder meg litt. litt utradisjonelt særemne, men tror det blir morsommere enn og lese og skrive om 4 bøker av "skriv inn en forfatter her" Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Slang: www.urbandictionary.com Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 En fin tråd for oss tredjeklassinger! Jeg skal skrive om temaet rasekonflikter - hva er rasekonflikter, og hvordan oppstår de? I oppgaven skal jeg sammenligne 3 bøker skrevet av ulike forfattere, og ut ifra bøkene skal jeg komme frem til hvordan og hvorfor rasisme oppstår i forskjellige former. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Eg melder meg inn i tråden Lenke til kommentar
GeO Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Jeg hadde særemne i fjor, og skrev om grammatikken i dagens norske dialekter satt i sammenheng med det norrøne grammatikksystemet. Valgte dette temaet fordi jeg er mer realfaglig anlagt av meg, og dermed appellerer den tekniske siden av språket mye mer til meg enn den litterære. Orket bare ikke lese en haug bøker og skrive en hel masse om forfatteren etterpå. Lykke til, dere som står foran dette nå i år. Edit: Det er skrivefeil i emnetittelen. Det sømmer seg kanskje dårlig i en sånn tråd? Bare et forsiktig tips til trådstarter, altså. Endret 24. september 2007 av TwinMOS Lenke til kommentar
aspic Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Eg vurderar å skrive om Erotikk. Eg har lest ei bok av Anne B. Ragde som omfattar dette temaet, og har ei anna som er klar til å lese. Men eg slit kraftig med å finne problemstilling.. Hjelp nokon? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Da må du ta med boken "Jakten på den røde rubin" Edit: Problemstillingen du kan ta med er hvordan erotisk litteratur har forandret seg gjennom et tidsrom. Endret 24. september 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Hva er skrivefeilen? Er det bare meg som er helt tard som ikke ser ann? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Den store norske særemne-tråden? Endret 24. september 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
aspic Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Eg ville heller ha valgt: Den store tråden om norsk Særemne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå