Gå til innhold

Canon IXUS 860 IS tråden


Anbefalte innlegg

 

haha, jeg visste jeg hadde lest om/ sett noen eksempler på det, bare husket ikke hvor. :p

 

Skrivebordet fikk noen nye merker etter hodet nå... :wallbash:

 

Men for min del så virker jo ikke det der veldig plagsomt, særlig ikke om ansiktsgjenkjenningen og fokusen generelt faktisk klarer å gjøre ting riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
kan noen hjelpe meg og se denne "forstyrrelsen" i wide lens?

nå har jeg surfa rundt og jeg klarer ikke se noe forskjell.

 

kan noen banke dette inn i huet på meg :blush:

 

Se på bildet på http://dpreview-img.fotki.com/gallery/cano...img_0620_rb.jpg

Se på mursteinene øverst i venstre hjørne. De er mindre skarpe enn mursteinene ellers i bildet.

Forøvrig må det sies at det er svært sjelden du får bra bilder om hovedmotivet er plassert så langt ute i hjørnet, slik at denne uskarpheten i praksis betyr svært lite.

Lenke til kommentar
kan noen hjelpe meg og se denne "forstyrrelsen" i wide lens?

nå har jeg surfa rundt og jeg klarer ikke se noe forskjell.

 

kan noen banke dette inn i huet på meg :blush:

 

Se på bildet på http://dpreview-img.fotki.com/gallery/cano...img_0620_rb.jpg

Se på mursteinene øverst i venstre hjørne. De er mindre skarpe enn mursteinene ellers i bildet.

Forøvrig må det sies at det er svært sjelden du får bra bilder om hovedmotivet er plassert så langt ute i hjørnet, slik at denne uskarpheten i praksis betyr svært lite.

åja, trodde det var sånn at de var mørke i hjørnene.

men er dette så irriterende at det er grunn nok i seg selv til og ikke kjøpe kameraet? :dontgetit:

Lenke til kommentar
åja, trodde det var sånn at de var mørke i hjørnene.

men er dette så irriterende at det er grunn nok i seg selv til og ikke kjøpe kameraet? :dontgetit:

Nei. Jeg har tatt ca 1500 bilder med det hittil, og jeg har ennå ikke reagert på uskarphet i hjørnene.

 

Legger ved et uredigert bilde tatt i Kroatia i sommer:

post-11931-1199277574_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du er "heldig" som ikke er like følsom for hjørneuskarphet som meg. Bildet ditt er i mine øyne tydelig uskarpt i de nedre hjørnene. Helt i tråd med bildene fra dpreview og mine erfaringer med kameraet. Om dette er akseptabelt eller ikke kan hver enkelt avgjøre ved å se på ditt bilde og de andre bildeeksemplene det er vist til i denne tråden.

Lenke til kommentar
Du er "heldig" som ikke er like følsom for hjørneuskarphet som meg. Bildet ditt er i mine øyne tydelig uskarpt i de nedre hjørnene. Helt i tråd med bildene fra dpreview og mine erfaringer med kameraet. Om dette er akseptabelt eller ikke kan hver enkelt avgjøre ved å se på ditt bilde og de andre bildeeksemplene det er vist til i denne tråden.
jeg blir litt irritert når jeg ser det bilde pga jeg er så "sensitiv" og skulle ønske det ikke var sånn bilde var, at det var helt klart. Er det da åpenbart at om jeg ikke bør kjøpe 860IS viss jeg ser mer i hjørnene enn hele bilde? :(
Lenke til kommentar

Det er bare du som kan avgjøre om det er akseptabelt for deg. Jeg synes ikke det er noe stort problem, men liker ikke at hjørneuskarpheten ikke bare er synlig ved største vidvinkel. Husk at du i mange tilfeller kan beskjære bort hjørnene, f.eks. ved å bruke 16:9 formatet.

 

Må du ha vidvinkel finnes det andre alternativ, f.eks. Panasonic LX2 og Ricoh GX100.

Lenke til kommentar
Det er bare du som kan avgjøre om det er akseptabelt for deg. Jeg synes ikke det er noe stort problem, men liker ikke at hjørneuskarpheten ikke bare er synlig ved største vidvinkel. Husk at du i mange tilfeller kan beskjære bort hjørnene, f.eks. ved å bruke 16:9 formatet.

 

Må du ha vidvinkel finnes det andre alternativ, f.eks. Panasonic LX2 og Ricoh GX100.

ok! tusen takk :yes:
Lenke til kommentar
Må du ha vidvinkel finnes det andre alternativ, f.eks. Panasonic LX2 og Ricoh GX100.

"Alle" Panasonic'er (ihvertfall i FX-serien samt TZ3 og FZ18) har vidvinkel. LX1/LX2 har vidvinkel kun i 16:9 modus. Men FX serien er jo små kompaktkamera på lik linje med Ixus. Synes dog ikke at problemet med uskarpe kanter er like stort der. Imidlertid sliter Panasonic med støy i bildene.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Noen som har et Canon IXUS 860IS som kan forklare kort hvor jeg får endre oppløsningen på bildene?

 

Har sett de fleste stedene med finner det bare ikke.. :p

 

Kom gjerne med en anbefaling av et minnekort også, 4gb eller større.

Du må trykke FUNC knappen. Da kommer du inn i en hurtigmeny. Omtrent nederst i denne hurtigmenyen kan du endre oppløsning og kompresjonsgrad.

 

Sandisk har gode minnekort. Du trenger ikke noe raskere enn maks Sandisk Ultra II for å få utnyttet hastigheten i kameraet maksimalt. Det som er viktig, er å velge et stabilt merke så du ikke plutselig mister alle bildene på kortet, og der er Sandisk i særklasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...