Christian86 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Etter å ha lest noen poster og grublet litt, så lurte jeg på hvor vanskelig dette ville bli: Utstyr i huset: 2 laptoper 2 servere 3 stasjonære maskiner (pappa sin, mamma sin og min MCE maskin) Planen er følgende: Kjøpe 2 x wlan n draft routere for repeat av signal. (Jeg antar det betyr at den ene boksen står på rommet mitt og den andre nede, og at de samarbeider om signalet) Maskinene kjører litt forskjellig. Serverne skal bruker vanlig kabel, mens de bærbare + 3 stasjonære skal bruke wlan. Oppsettet blir dermed noe som dette: WRT350N eller WRVS4400N, sammen med 2 draft n usb sticks. Vil dette fungere? 1. router står på rommet og dekker; Bærbare 2. router står nede og dekker: 2 x server 1 x stasjonær pc Usb Sticksene dekker: 2 x stasjonære maskiner Vil jeg kunne få satt opp et slikt nettverk uten særlige problemer? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 hmm, jeg lurer på om du ikke gjør det langt mer komplisert enn du trenger. Jeg dekker PC-er i hus på tre etasjer (2+kjeller) på følgende måte. Kabel til server og trådløs ruter (som begge står i kjelleren) Så er det kabel til spill,PC-en min som står i rommet ved siden av. Så er det 2 stasjonære i første etasje og 1 stasjonær+laptop i andre. første og andre etasje får trådløst nett fra ruteren. Laptoppen min er overalt og blir også dekket av ruteren. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 hmm, jeg lurer på om du ikke gjør det langt mer komplisert enn du trenger. Jeg dekker PC-er i hus på tre etasjer (2+kjeller) på følgende måte. Kabel til server og trådløs ruter (som begge står i kjelleren) Så er det kabel til spill,PC-en min som står i rommet ved siden av. Så er det 2 stasjonære i første etasje og 1 stasjonær+laptop i andre. første og andre etasje får trådløst nett fra ruteren. Laptoppen min er overalt og blir også dekket av ruteren. 9556729[/snapback] Mistenker det også, men jeg har beskjed fra foreldrene at de bare vil ha wlan, ikke kabel. Det betyr at serverne må på wlan, og samme med de stasjonære. Planen var da å ha 3 av de "stasjonære" (2 server + mamma sin) på den ene routeren. 2 maskiner med usb. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 er det ikke bare å sette en wlan ruter der du får internetten inn i huset da? og hvis du er lur så passer du på at serverene står der også. Da kan du kable til server+wlan ruter, og la resten av maskinene i huset gå på wlan. eller har jeg missforstått noe her nå? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 er det ikke bare å sette en wlan ruter der du får internetten inn i huset da? og hvis du er lur så passer du på at serverene står der også. Da kan du kable til server+wlan ruter, og la resten av maskinene i huset gå på wlan. eller har jeg missforstått noe her nå? 9556851[/snapback] Nja, mer jeg som har glemt å nevne noe. Situasjonen er nemlig at internett kommer inn på rommet mitt, men vi skal ha flest mulig maskiner ut av rommet mitt. Slik som det ser ut da: 1. Mitt rom 2 x bærbare 1 x server 2. Under trappen 2 x stasjonær 1 x server Grunnen til at jeg vil ha to routere er fordi med den prisen vi betaler blir det bare 100 eller noe i forskjell fra 2 x draft n usb sticks og en router ekstra. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 oki, da tror jeg det er klart for meg. Null problem å sette opp to rådløse rutere slik du tenker. Jeg vil foresten foreslå ha kabel mellom ruter på rommet og server + kabel mellom ruter under trappen til server om det er 'kritiske' servere Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 oki, da tror jeg det er klart for meg. Null problem å sette opp to rådløse rutere slik du tenker. Jeg vil foresten foreslå ha kabel mellom ruter på rommet og server + kabel mellom ruter under trappen til server om det er 'kritiske' servere 9557078[/snapback] Det er bare den oppe som er kritisk, den under fungerer som backup sammen med MCE enheten som har en Lacie Big disk 1TB som backup, så det skal gå bra:) Men løsningen blir nok 2 x WRVS4400N + 2 usb n draft sticks. Faren min får kanskje noe sponsert fra jobben, så jeg håper vi får begge fra dem, og så tar jeg usb sticksa på meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå