Gå til innhold

Hvordan overklokke min p4 1.8ghz?

Anbefalte innlegg

kjeder meg litt om dagen, så jeg må skaffe meg en ny hobby. jeg har lest litt rundt og folka har jo klokket en 1.8 til nesten 2.3!!! jeg vil vite hvordan jeg kan oppnå samme resultat. Hvilke vifter, kjølepasta og tips lønner seg.

ps. jeg vil ikke ha en pc som bråker verre enn globalwin allà 50-60 db..

tar bare imot tips, ikke kom med AMD-piss, tar det ikke seriøst

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du jo se om hovedkortet ditt er noe å overklokke på. Hvor nøyaktige hopp du kan gjøre oppover.

Renger med du må låse opp/åpne prosessoren (har ikke peiling på den delen dessverre).

Så er det jo bare å finne en vifte som klarer noen hundre mhz over det du har nå. Gjerne med en så stor vifte som råd. Gjerne 80*80mm vifte med en funnel eller hva det nå en kalles.

I tillegg bør du ha god kjøling i resten av kabinettet. Feks en eller 2 store rolige stillegående 120 mm vifter i front og bake.

(Har en stor i front som blåser ut. Slipper dritt i boksen og bråker mindre en tilsvarende effekt med 80mm vifter.)

Silvergoop versjon 2 er vel fortsatt beste kjølingsgørra og dette legger du på coren i et tynt lag og så er det bare å sette på den nye kjøleribba i sikkert kobber med en stor vifte på. Gå å justere i bios og håpe på det beste.

Lenke til kommentar

jeg har et abit th7-II. har sett i biosen, og den kan klokkes til 3ghz, så det skulle ikke være ett problem :smile:.

men hva menes med å åpne prossessoren?

bråker ikke kabinettvifter en del? jeg vil ikke ha en pc som bråker noe så sinnsykt at en får vondt i hodet av sitte på lan eller hjemme.. synes allerede at det er "god" låt i boxed-vifta..

prossessoren ligger for øvrig på ca 50 grader når den får kjørt seg litt. og på litt over 30 vanlig..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-04 15:50, ((CnsLps)) skrev:

men hva menes med å åpne prossessoren?

På AMD har man mulighet for å stille multiplieren viss cpu'n er "låst" opp.

På Intel kan man kun klokke på fsb'n. Dette gjøres i bios. Jeg anbefaler deg å lese om dette før du prøver deg.

ARVID

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-04 15:50, ((CnsLps)) skrev:

bråker ikke kabinettvifter en del? jeg vil ikke ha en pc som bråker noe så sinnsykt at en får vondt i hodet av sitte på lan eller hjemme.. synes allerede at det er "god" låt i boxed-vifta..

http://www.microplex.no får du vifter på lavt støynivå d.v.s noe under 30db. Du har sikkert en 60mm vifte som ligger på rundt 4500-5000rpm, hadde du byttet denne til en 80mm på litt over 3000rpm ville du fått mere luft og mindre støy fra vifta på cpu.

[ Denne Melding var redigert av: Hans Erling på 2002-01-07 06:23 ]

Lenke til kommentar

http://www.microplex.no får du vifter på lavt støynivå d.v.s noe under 30db. Du har sikkert en 60mm vifte som ligger på rundt 4500-5000rpm, hadde du byttet denne til en 80mm på litt over 3000rpm ville du fått mere luft og mindre støy fra vifta på cpu.

P4 har 80x80mm standard. CPU'en er så stor, med nesten like stor core. 120mm vifte kan du sette på hvis du vil, men en 80mm PABST er jo mer enn nok.

Lenke til kommentar

P4 er ikke på langt nær så stor som viften. Og det du ser bilder av på nett er ikke Core'n - det er heatspred'n.

P4 (northwood) har ca 140mm2 kjerner, Athlon ca 110mm2 (husker ikke tallene exakt). Willamette (gamle P4) har vel rett over 200mm2.

P4 har store vifter som roterer på lav hastighet for å kjøle store ribber - uten støy. CPU'n er slett ikke så enorm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...