Woolly Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Kan vel nevnes at det kan være lurt med en defragmentering så du får rydda litt i hard-disken først om jeg ikke husker helt feil. Som Kagee sier så får du mulighet til å gjøre dette med installasjon på samme disk som Windows under installasjon i Ubuntu og mange andre distroer også for den sags skyld. bilde av hvordan det fungerer: http://www.easy-ubuntu-linux.com/image-fil...ith-windows.png har Ubuntu og XP på samme PC og det funka her uten problemer... (uten garanti for at det ikke kan krølle seg til hos andre...) om det kan gi noe mer trygghetsfølelse... Endret 3. oktober 2007 av Woolly Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Korrekt Wolly, resizeing av partisjoner når hdden er skikkelig fragmentert kan veldig ofte ende med klikk. Derfor er det ofte smart å defragmentere harddisken først Lenke til kommentar
FM Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Jeg har litt det samme problemet, så derfor poster jeg her. Har i dag én harddisk med fire partisjoner: Temp, XP, ledig (tom) og Data. Jeg har lyst til å installere Ubuntu på den ledige partisjonen som er på 10 gig. Er dette mulig og hvordan gjør jeg det? Jeg ønsker fortsatt å beholde de andre partisjonene mine. Takker for eventuelle svar. Endret 3. oktober 2007 av FM Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Vanligvis så lar jeg Ubuntu enten partisjonere for meg eller sletter hele hard-disken, men når man har valget mellom hvor manskal installere Ubuntu har man i den delen noe som ser sånn ut: .O - Guided - use entire disk . . . O - scs1 (o,o,o) (sda) - 80 GB ATA FUJITSU MHV2080A valg om å bruke en hel hard-disk, her burde alle hardisker og partisjoner dukke opp... har du ingen andre i samme størrelse som du skal installere på så bør de ikke være så vanskelig å finne ut hvem det er, om du browser partisjonene i Ubuntu når du er i live-CD-en kan du se litt om hva som er på de forskjellige hard-diskene og få navn/mer informasjon på den på dem tror jeg. Endret 3. oktober 2007 av Woolly Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Jeg har litt det samme problemet, så derfor poster jeg her. Har i dag én harddisk med fire partisjoner: Temp, XP, ledig (tom) og Data. Jeg har lyst til å installere Ubuntu på den ledige partisjonen som er på 10 gig. Er dette mulig og hvordan gjør jeg det? Jeg ønsker fortsatt å beholde de andre partisjonene mine. Takker for eventuelle svar. 9628839[/snapback] Det skulle bare være å velge manuell partisjonering når du får valget, og sette filsystem ext3 og mount point til / på partisjonen du vil ha ubuntu på. Lenke til kommentar
FM Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Jeg har litt det samme problemet, så derfor poster jeg her. Har i dag én harddisk med fire partisjoner: Temp, XP, ledig (tom) og Data. Jeg har lyst til å installere Ubuntu på den ledige partisjonen som er på 10 gig. Er dette mulig og hvordan gjør jeg det? Jeg ønsker fortsatt å beholde de andre partisjonene mine. Takker for eventuelle svar. 9628839[/snapback] Det skulle bare være å velge manuell partisjonering når du får valget, og sette filsystem ext3 og mount point til / på partisjonen du vil ha ubuntu på. 9629192[/snapback] Hva med swap? Gjorde som du sa, men fikk en melding om at jeg måtte ha en partisjon til swap også. Det kunne visst installere selv om, men det var ikke anbefalt. Hva gjør jeg nå? Takker og bukker for svar. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Du kan jo bare slette den partisjonen du vil ha Ubuntu på og velge å la Ubuntu installere seg på ledig plass når du kommer til partisjoneringssteget... Da vil den partisjonere og lage swap selv. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg har litt det samme problemet, så derfor poster jeg her. Har i dag én harddisk med fire partisjoner: Temp, XP, ledig (tom) og Data. Jeg har lyst til å installere Ubuntu på den ledige partisjonen som er på 10 gig. Er dette mulig og hvordan gjør jeg det? Jeg ønsker fortsatt å beholde de andre partisjonene mine. Takker for eventuelle svar. 9628839[/snapback] Det skulle bare være å velge manuell partisjonering når du får valget, og sette filsystem ext3 og mount point til / på partisjonen du vil ha ubuntu på. 9629192[/snapback] Hva med swap? Gjorde som du sa, men fikk en melding om at jeg måtte ha en partisjon til swap også. Det kunne visst installere selv om, men det var ikke anbefalt. Hva gjør jeg nå? Takker og bukker for svar. 9630163[/snapback] Du kan jo bare slette den partisjonen du vil ha Ubuntu på og velge å la Ubuntu installere seg på ledig plass når du kommer til partisjoneringssteget... Da vil den partisjonere og lage swap selv. 9630572[/snapback] Enten kan du gjøre som HavarN sier, og prøve automatisk, ellers kan du slette ubuntupartisjonen du lagde, lage en partisjon på enden av den ledige plassen (ram x2, men max 1gb) og gi dem swap som filsystem, for så å lage ubuntupartisjonen på nytt. Det kan hende du først må lage en logisk partisjon for å få inn fler enn 4 partisjoner på en disk. Da lager du en logisk partisjon av den ledige plassen, og så lager du swap+ubuntu i den. Endret 4. oktober 2007 av Kagee Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Jeg kjører ubuntu i wmware (xp på disken), funker fint det. wmware image: http://isv-image.ubuntu.com/vmware/ Hent så den gratis wmware playeren - Hent også ubuntu CD-en (trengs for oppgradering etc) B/P: ubuntu/ubuntu Om du skal gjøre det omvendt så kan du forsøke å hente et tomt image fra: http://www.easyvmx.com/ Legg den inn i wmware og start opp, så installer WinXP på den. DeamonTools kan være greit å ha for å lage en virtuel cdrom, og loade iso fil av ubuntu CD-en, eller iso fil av winxp CD-en om du er som meg... Men dualboot skulle funke det og. PS: Er greit med minst 2GB ram + en noenlunde proffessor i maskinen, men jeg har fått 2stk WinXP-image til å gå helt normalt samtidig + en bråte windows applikasjoner på en 2,5år gammel laptop (2GB ram) smertefritt. Endret 4. oktober 2007 av DarkSlayer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå