HowCome Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hei! Jeg bruker Linux på heltid, men må skifte til Windows XP for å printe ut noen dokumenter (printeren - Canon MP800R - har ikke Linux drivere)... derfor hadde jeg håpet å ha Linux og Windows XP på samme maskin. Men hvordan gjør jeg dette? Jeg har lest gjennom mange tråder her, alle de som er sticky, men har ikke funnet direkte veien. Må jeg installere noe i tillegg? Nå har jeg installert Ubuntu, men jeg har ingen anelse hvordan jeg skal få til å velge mellom Ubuntu og Windows XP ved oppstart eller senere. Jeg MÅ få printet ut dokumenter Lenke til kommentar
CreativeCoding Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Kanskje du kan gjøre dette via VM, kjipt å måtte ha et helt OS for å kun printe ut noe. Selv beholder jeg windows, slik at fruen kan benytte seg av maskinen også. Prøv med f.eks VirtualBox og XP, det kan kanskje fungere! Lenke til kommentar
HowCome Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Er dette programmer som jeg kan installere nå som Ubuntu er installert, eller hva? Akkurat får jeg ikke tilgang til XP, etter som at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal få det opp igjen uten å formatere. Canon MP800R er jo en veldig ny multifunksjonsprinter også, så synes det er rart at den ikke støttes Jeg tror grunnen er at den er en nettverksprinter, så har ikke kabel. Endret 23. september 2007 av above_trutth Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Grunnen til at den ikke støttes er dessverre pga. Canons policy om å nekte å lage drivere til linux eller frigi spesifikasjoner til sine printere. Støtter meg til CreativeCodings forslag. Programmer som VirtualBox eller VMWare server lar deg installere XP i en virtuell maskin. Da trenger du ikke reboote eller noe for å starte Windows, og ytelsen er helt grei. (3D-spill og sånt noe funker nok ikke, men tekstbehandling osv, og printing, skal gå helt fint.) Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Grunnen til at den ikke støttes er dessverre pga. Canons policy om å nekte å lage drivere til linux eller frigi spesifikasjoner til sine printere. Støtter meg til CreativeCodings forslag. Programmer som VirtualBox eller VMWare server lar deg installere XP i en virtuell maskin. Da trenger du ikke reboote eller noe for å starte Windows, og ytelsen er helt grei. (3D-spill og sånt noe funker nok ikke, men tekstbehandling osv, og printing, skal gå helt fint.) 9556439[/snapback] Sikker? Jeg mener å ha lest at ting som ikke fungerer under Linux vil ikke fungere i XP i VMWare. Mulig jeg har misforstått. Prøv i hvert fall. Hvis det ikke fungerer kan du installere GParted og lage en partisjon på noen GiBs også installere XP der. Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Er dette programmer som jeg kan installere nå som Ubuntu er installert, eller hva? Akkurat får jeg ikke tilgang til XP, etter som at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal få det opp igjen uten å formatere. Canon MP800R er jo en veldig ny multifunksjonsprinter også, så synes det er rart at den ikke støttes Jeg tror grunnen er at den er en nettverksprinter, så har ikke kabel. 9556376[/snapback] Er det forskjell på mp800 og mp800r? http://www.linuxprinting.org/show_printer....non-PIXMA_MP800 Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hvis det ikke fungerer kan du installere GParted og lage en partisjon på noen GiBs også installere XP der. 9556583[/snapback] Vel,så er saken at GRUB blir slettet om du installerer Windows etter Ubuntu så ikke det smarteste å gjøre. Lenke til kommentar
HowCome Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Men nå skal jeg installere Kubuntu (eller Ubuntu) på den stasjonære. Hvis jeg under installasjonen for eksempel velger å installere Linux 40% av C-disken, slik at 60% er igjen til Windows, vil jeg da automatisk få dual-booting? Jeg har STOR harddisk, så har rikelig med plass til begge OS'ene. Hvis det hadde vært så enkelt, ville det vært en drøm... men tviler på at drømmen går i oppfyllelse, eller hva? Det må sikkert gjøres vanskeligere? Lenke til kommentar
DevilsDecoy Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hvis jeg husker riktig legger Ubuntu til XP automatisk, evt. kan du gjøre det manuelt under installasjonen (eller senere ). Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 *snip* 9556439[/snapback] Sikker? Jeg mener å ha lest at ting som ikke fungerer under Linux vil ikke fungere i XP i VMWare. Mulig jeg har misforstått. Prøv i hvert fall. Hvis det ikke fungerer kan du installere GParted og lage en partisjon på noen GiBs også installere XP der. 9556583[/snapback] Dette var vistnok en nettverksskriver, så siden nettverk fungerer i Vmware player, burde det bare være å installere driveren & printeren. *snip* 9556376[/snapback] Er det forskjell på mp800 og mp800r? http://www.linuxprinting.org/show_printer....non-PIXMA_MP800 9556884[/snapback] Ser jo ut som riktig skriver, bare å legge den til i Cups via ip, og velge denne driveren? Men nå skal jeg installere Kubuntu (eller Ubuntu) på den stasjonære. Hvis jeg under installasjonen for eksempel velger å installere Linux 40% av C-disken, slik at 60% er igjen til Windows, vil jeg da automatisk få dual-booting? Jeg har STOR harddisk, så har rikelig med plass til begge OS'ene. Hvis det hadde vært så enkelt, ville det vært en drøm... men tviler på at drømmen går i oppfyllelse, eller hva? Det må sikkert gjøres vanskeligere? 9556964[/snapback] Finnes XP på disken, legges det til i GRUB automatisk. Lenke til kommentar
DawnDusk Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Situasjonen er slik: Nyformatert Windows XP er installert. Jeg har en Ubuntu CD klar for installasjon, Hvis jeg nå installerer Ubuntu på 40% av C-disken, slik at 60% er igjen til XP, vil jeg kunne velge mellom Ubuntu og XP ved oppstart? Beklager hvis jeg virker dum, men ønsker bare å være noenlunde sikker på dette Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Ja Edit: Hvis du klarer å kødde det til, kan du legge det til manuelt etterpå. Endret 23. september 2007 av Kagee Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Har ingen betydning hvor mye du bruker til hva Så lenge XP er installert først er det ikke noe problem å få med Ubuntu i dualboot. Så ja,du vil kunne velge mellom dem. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Hvis du klarer å kødde det til, kan du legge det til manuelt etterpå. Hvordan gjør jeg dette? menu filen til GRUB ligger på /boot/grub/menu.lst men den er jo låst, man må vere root for å kunne redigere den. Hvilken måte bruker du for å bli root? Jeg har en vanlig Ubuntu livecd men root kontoen er deaktivert der (?) Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Når du installerer Ubuntu, vil installasjonen skrive en oppføring for windows til fila automatisk. Hvis du senere bare får Ubuntu, redigerer du den ved å bruke sudo for å fa rootrettigheter. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Når du installerer Ubuntu, vil installasjonen skrive en oppføring for windows til fila automatisk. Hvis du senere bare får Ubuntu, redigerer du den ved å bruke sudo for å fa rootrettigheter. Hva om jeg ikke har Ubuntu da? Jeg har installert Fedora Core 7, men grub kommer ikke opp under booting, maskinen hopper bare rett i windows, jeg prøvde å redigere filen fra en Ubuntu live cd men det funket ikke Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Du må også kjøre grub-installeringskommandoen - gjerne fra en Fedora-LiveCD Det kan hende Windows overskrev mbr (der grub ligger) med sine egne data, og at du der bare havner rett i Windows. Lenke til kommentar
RadeonZ Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Har litt samme problemer jeg oxo. Har XP installert men lyst å utforske Ubuntu. Når e kjører ubuntu inst virker det som den vil partisjonere harddisken på ny. Er redd for at jeg mister alt annet da? Hva gjør jeg? Er totalt 100% ny på linux så er ikke så lett Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Vel du er nødt til å partisjonere på ny, hvis ikke vil Ubntuskrive over hele xpen. En partisjon er basically en del avharddisken, og ubuntu trenger sin egen del av harddisken for å kunne kjøre. Derfor må du nok krympe XP partisjonen for å kunne lage ny partisjon til Ubuntu. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 PS: Ubuntucd'en kan krympe windowspartisjonen din for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå