Gå til innhold

Jobb som pilot


Bluetooth

Anbefalte innlegg

Hei, tenker på å utdanne meg til pilot, kommersiell flyger, og lurer på hva dere tenker om fremtiden for dette yrket. Vil det bli en økende etterspørsel etter flygere for de store selskapene og tror dere de høye lønningene vil bli opprettholdt? Dersom dette er noe jeg vil satse på er jeg utdannet om ca. 5 år.

 

Takk for svar! :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Risiko. har du virkelig lyst til å bruke over en halv million på en utdanning der du ikke er garantert jobb etterpå? Først bør du ta privatflylappen så du vet hva i helvete du driver med. Den koster 70 - 80 000. Så bør du reise til statene da de har best utdanning på dette, forutenom forsvaret hvor du binder deg for 15 år.

 

Pr. idag er det stor etterspørsel, men ethvert marked kan bli mettet. Regn også med at du ikke kan forvente enten jobb i Wiederøe, SAS eller Norwegian. Kan godt hende du må ut i skandinavia i billigselskaper der, for eksempel Sterling, eller kanskje du får jobb i billigselskaper i storbritannia? Da setter du mer enn liv og helse på spill. Ryanair er virkelig risikabelt å reise med.

 

Hvis du ikke får pilotjobb innenfor kommersiell flydrift (Da enten passasjerfly eller lastefly / cargo), er det eneste du kan falle tilbake på en jobb som instruktør. Og for å jobbe som instruktør må du enten søke jobb i firma / flyklubb og låne firmaet sitt fly, noe du ikke tjener noe særlig på (ikke verd utdanningen). Skal du tjene penger som instruktør må du ha egne fly, eget firma og lignende. Bare en landing på norske flyplasser koster 2000 kroner. Jeg går flyfag, og vi har en bolt fra en Boeing 737 som alene koster 200 000 kroner. For å si det slik, flybransjen er en bransje for rikfolk.

 

Skal du utdanne deg, bør du forhøre deg med flyselskapene selv. Send en mail, ring, prøv å få tak i de rette personene. De pilotene som uten tvil er mest ettertraktet er piloter med historie fra forsvaret, etterfulgt av dem med utdanning i USA.

 

Hvis du blir ansatt som pilot innenfor kommersiell flydrift uten en av disse utdanningene, oppfordrer jeg deg til å levere en lottokupong samme dag, om du skjønner hvor jeg vil hen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Risiko. har du virkelig lyst til å bruke over en halv million på en utdanning der du ikke er garantert jobb etterpå? Først bør du ta privatflylappen så du vet hva i helvete du driver med. Den koster 70 - 80 000. Så bør du reise til statene da de har best utdanning på dette, forutenom forsvaret hvor du binder deg for 15 år.

 

Pr. idag er det stor etterspørsel, men ethvert marked kan bli mettet. Regn også med at du ikke kan forvente enten jobb i Wiederøe, SAS eller Norwegian. Kan godt hende du må ut i skandinavia i billigselskaper der, for eksempel Sterling, eller kanskje du får jobb i billigselskaper i storbritannia? Da setter du mer enn liv og helse på spill. Ryanair er virkelig risikabelt å reise med.

 

Hvis du ikke får pilotjobb innenfor kommersiell flydrift (Da enten passasjerfly eller lastefly / cargo), er det eneste du kan falle tilbake på en jobb som instruktør. Og for å jobbe som instruktør må du enten søke jobb i firma / flyklubb og låne firmaet sitt fly, noe du ikke tjener noe særlig på (ikke verd utdanningen). Skal du tjene penger som instruktør må du ha egne fly, eget firma og lignende. Bare en landing på norske flyplasser koster 2000 kroner. Jeg går flyfag, og vi har en bolt fra en Boeing 737 som alene koster 200 000 kroner. For å si det slik, flybransjen er en bransje for rikfolk.

 

Skal du utdanne deg, bør du forhøre deg med flyselskapene selv. Send en mail, ring, prøv å få tak i de rette personene. De pilotene som uten tvil er mest ettertraktet er piloter med historie fra forsvaret, etterfulgt av dem med utdanning i USA.

 

Hvis du blir ansatt som pilot innenfor kommersiell flydrift uten en av disse utdanningene, oppfordrer jeg deg til å levere en lottokupong samme dag, om du skjønner hvor jeg vil hen.

Med den innstillingen der kommer du ihvertfall ingen vei som pilot...

Lenke til kommentar
Med den innstillingen der kommer du ihvertfall ingen vei som pilot...

 

Det sier du bare fordi du (uten at jeg skal gå ut på dypt farvann) mest sannsynlig ikke har peiling på hva du snakker om. Hvis du selv utdanner deg til pilot, så javell, men du er overstadig optimistisk over din fremtid. De som Virkelig virkelig vil, blir mest sannsynlig piloter, men poenget er å fremheve at det faktisk er en diger risiko ved yrket, fordi du står i fare med å få rundt millionen i studielån, uten å kunne bruke din utdanning på noe.

 

Det er med akkuratt denne holdningen du faktisk kommer noen vei som pilot, i motsetning til din "det-går-nok-bra-skal-du-se"-holdning. Jeg vet om folk som har planer om å utdanne seg som pilot, men aldri ALDRI i livet kommer til å klare det. Det er direkte synd å se på at de kommer til å bruke år og noen hundre tusen kroner i gjeld for å oppdage det.

 

Man må se ting i perspektiv! Man kan ikke bare si til gutten "Søk deg inn på pilotskole i militæret", for det er så utrolig mange flere spørsmål som er verd å stille. Man kan heller ikke bare si "Flytt til statene noen år, så vil alle ha deg", for slik ER det ikke. Per dags dato er det slik, men det er ikke sikkert at det er slik om 5 år! Det er muligens mange som de siste årene har fått vite om at det er stor mangel på piloter akkuratt nå, og dermed kommer til å fylle opp markedet de neste årene. Og det er ikke slettens sikkert at gutten består alle eksamenene engang!! Med nok engasjement så består han nok de flyteoretiske fagene, men tunge fag som metrologi er det ikke alle som klarer å holde fokus på.

 

Så du synes at JEG, som har en viss feeling om at det er pilot jeg skal bli, har totalt feil holdning fordi jeg ser risikoen? Og her går man (nei, jeg peker ikke direkte på deg) i dette land og underbevisst slenger dritt om trygdesnyltere fordi de ikke gjør noe for samfunnet? Er det rart folk ender opp som fattig? De har jo helt klart ikke sett risikoen i ting! Man må veie for og imot, man MÅ klare å vurdere egne ferdigheter. ER man god på teori og synes at lesing er kjempekult? Vel, ta høyere utdanning. Klarer man mest med fingra, bli mekaniker. Og så videre.

 

Jeg er dønn lei av folk som kaller meg ditten og datten fordi jeg foretar vurderinger av enhver betydelig situasjon eller ethvert vanskelig valg. Jeg klarer ikke å la impulsene styre hele livet mitt, og livet mitt ville isåfall vært ødelagt. Jeg har oppnådd mye i mitt liv, som regel akkuratt det jeg vil, og jeg har unngått de fleste blemmer. Så ikke sleng ut slike unødvendige kommentarer, det ender opp med at du får et slag i trynet selv en dag. Det finnes nok av dem som ikke kjenner sine egne begrensninger.

 

Så ta heller å snakk litt om ting du kan. Personlig har jeg fagbrev innenfor tungt mekanisk vedlikehold på fly og helikopter med turbinmotor over 5000 kilogram innen 2 år. Men når jeg ser på postene dine er vel det litt for mye å kreve at du skal holde deg seriøs.

Endret av Insty
Lenke til kommentar

De prioriterer ikke sikkerhet. At de ikke har så mange ulykker er oppsiktsvekkende, og på grensen til flaks. De har overarbeidede piloter, besetning som ikke har peiling og flymaskiner som ikke er skikket til bruk innenfor sivil luftfart. De er et lavprisselskap, og i ordets rette forstand får du det du betaler for; Lite. Men for all del, afrikanske flyselskap er mye verre, da de ikke har en felles standard med krav for deler til kalibrering og flyvedlikehold. I tillegg er det mange land i Afrika som er fattig, noe som gjenspeiler standarden på flyene.

 

Kan forøvrig nevne at en del av Ryanairs policy er at flymaskiner ikke skal være på bakken mer enn 30 minutter forutenom natt. Når bare å komme inn i og ut av fly tar ca 15/20 minutter, hvor mye blir da igjen til vedlikehold mellom avganger, rengjøring, kontrollering av redningsutstyr og eventuelle slitedeler som ofte må skiftes, visuell inspeksjon av flyet, kontrollert inspeksjon av et fly på en del som pilot påpeker at er utsatt (F.eks: Piloten sier til bakkemannskapet at de har hatt en unormalt hard landing. Bakkemannskapet kontrollerer dermed understell. Evt: Piloten sier de har hatt birdstrike, bakkemannskapet undersøker dermed motorene), fueling, osv..? Mye utvendig arbeid kan gjøres upåvirket av om pasasjerer er på eller av, men for eksempel redningsutstyr BØR sjekkes hver gang, men det blir ikke gjort. Fordi det ikke er tid.

Lenke til kommentar
Jeg er dønn lei av folk som kaller meg ditten og datten fordi jeg foretar vurderinger av enhver betydelig situasjon eller ethvert vanskelig valg.

Jeg har oppnådd mye i mitt liv, som regel akkuratt det jeg vil, og jeg har unngått de fleste blemmer. Så ikke sleng ut slike unødvendige kommentarer, det ender opp med at du får et slag i trynet selv en dag. Det finnes nok av dem som ikke kjenner sine egne begrensninger.

 

Så ta heller å snakk litt om ting du kan. Personlig har jeg fagbrev innenfor tungt mekanisk vedlikehold på fly og helikopter med turbinmotor over 5000 kilogram innen 2 år. Men når jeg ser på postene dine er vel det litt for mye å kreve at du skal holde deg seriøs.

 

Hvis folk kaller deg ditten og datten så trenger det ikke være pga vurderingsevnene dine. Kan det ha noe med måten du argumenterer på?

Du har sikkert mye peiling på det du snakker om, men da bør det vel gå greit å overbevise via nettopp det, i stedet for å være så hissig i praten?

 

Ta det piano ;)

Lenke til kommentar

Se nå på innleggene til fyren, det går i "dra til helvete", og lignende. Så at akkuratt han kaller meg ting, tar jeg uansett ikke så veldig tungt. Men likevel, når han skrev, følte jeg meg pliktet til å svare utfyllende.

 

Jeg vil jo bare trådstarters beste, og trådstarters beste er å vite risikoen og ut ifra det ta en vurdering etterpå på om han virkelig er flink nok.

Lenke til kommentar

Finnes da andre pilotjobber enn sas, widerøe og andre passasjerflyselskap da. Forsvaret, fraktfly, privatfly osv er også mulig. En pilot med lang erfaring vil nok ha dem største fordelene og ha et hav av jobber å velge mellom, men nyutdannet er det nok verre. Ihvertfall her til lands

Lenke til kommentar

Hei. Holder selv på med denne utdanningen.

Før det første er problemet og få lån til utdanningen. Men når det er i boks kjør på!

 

Utdannelsen er ikke spesielt vanskelig hvis man kan litt matte og litt fysikk.

Og en dæsj engelsk så kommer du langt.

 

Etter utdanningen (som jeg tar i norge!) så er veien til jobb kort!

Det er lett og komme seg ut i arbeid. Og få jobb oss SAS osv er lettere med norsk utdanning en med en utdanning fra USA!

 

Det er meget strengt og nøye her i norge, og man er da veldig aktrative.

Folk flyr hele tiden og jobb er da ikke så vanskelig og få.

 

Startlønnen er også veldig bra!

 

Men det skal du tjene de store pengene så må du bli kaptein.

 

 

Så ser ikke noen grunn til og ikke satse på dette yrket!

 

Og høre på alt det negative holdningen om at du sitter i gjenn med 500-700.000 kr i lån og ikke jobb er ikke noe vits.

Ja, man skal vurdere risikoen. Er det noe du vil jobbe med. Er jævela dritt og sitte med utdannelse til 500-700.000 kr og ikke like yrket!

Lenke til kommentar
De prioriterer ikke sikkerhet. At de ikke har så mange ulykker er oppsiktsvekkende, og på grensen til flaks. De har overarbeidede piloter, besetning som ikke har peiling og flymaskiner som ikke er skikket til bruk innenfor sivil luftfart.

 

Besetningen har samme kompetanse som alle andre som opererer tilsvarende maskiner i Europeisk luftrom.

Både piloter og kabinpersonale har gått over fra RyanAir til jobb i det selskapet jeg flyr for uten

noe annet enn en standard utsjekk som alle som kommer fra andre selskaper må gjennom ved ansettelse,

samt differanse-kurs for de som ikke har tatt rating på NG i utgangspunktet.

 

Maskinene deres er sertifiserte og vedlikeholdte etter samme regler som alle andre operatører i

Europeisk luftrom.

 

Kan forøvrig nevne at en del av Ryanairs policy er at flymaskiner ikke skal være på bakken mer enn 30 minutter forutenom natt.

 

Noe som i stor utstrekning er standarden i denne industrien i dag. Vi har på de fleste flyvninger 30 minutter

turnaround, noe som i de aller fleste tilfeller fungerer helt fint.

Catering, rengjøringspersonale, fuel og evt. teknikere venter på oss når vi lander og er ferdig i god tid.

Mindre feil som omfattes av MEL (Minimum Equipment List) blir utsatt til døgnsjekk, mens feil som ikke dekkes

herunder enten blir utbedret omgående, eller maskinen blir satt på bakken.

RyanAir har samme prosedyrer.

 

visuell inspeksjon av flyet, kontrollert inspeksjon av et fly på en del som pilot påpeker at er utsatt (F.eks: Piloten sier til bakkemannskapet at de har hatt en unormalt hard landing. Bakkemannskapet kontrollerer dermed understell. Evt: Piloten sier de har hatt birdstrike, bakkemannskapet undersøker dermed motorene), fueling, osv..? Mye utvendig arbeid kan gjøres upåvirket av om pasasjerer er på eller av, men for eksempel redningsutstyr BØR sjekkes hver gang, men det blir ikke gjort. Fordi det ikke er tid.

 

Visuell inspeksjon blir alltid utført før hver tur. Prosedyren hos oss (og RyanAir) er at piloten som skal fly neste leg

setter aktuelle navdata for turen, og overvåker fueling mens den andre piloten foretar visuell inspeksjon.

Hard landing, tailstrike, fugl i motoren etc. setter alltid maskinen på bakken for en grundig inspeksjon,

også hos Ryanair.

 

Kort sagt har crew hos Ryanair noe dårligere avtaler enn hos mange andre selskaper, men Ryanair må forholde seg

til akkurat det samme regelverket som alle andre Europeiske operatører.

Lenke til kommentar
De prioriterer ikke sikkerhet. At de ikke har så mange ulykker er oppsiktsvekkende, og på grensen til flaks. De har overarbeidede piloter, besetning som ikke har peiling og flymaskiner som ikke er skikket til bruk innenfor sivil luftfart.

 

Besetningen har samme kompetanse som alle andre som opererer tilsvarende maskiner i Europeisk luftrom.

Både piloter og kabinpersonale har gått over fra RyanAir til jobb i det selskapet jeg flyr for uten

noe annet enn en standard utsjekk som alle som kommer fra andre selskaper må gjennom ved ansettelse,

samt differanse-kurs for de som ikke har tatt rating på NG i utgangspunktet.

 

Maskinene deres er sertifiserte og vedlikeholdte etter samme regler som alle andre operatører i

Europeisk luftrom.

 

Kan forøvrig nevne at en del av Ryanairs policy er at flymaskiner ikke skal være på bakken mer enn 30 minutter forutenom natt.

 

Noe som i stor utstrekning er standarden i denne industrien i dag. Vi har på de fleste flyvninger 30 minutter

turnaround, noe som i de aller fleste tilfeller fungerer helt fint.

Catering, rengjøringspersonale, fuel og evt. teknikere venter på oss når vi lander og er ferdig i god tid.

Mindre feil som omfattes av MEL (Minimum Equipment List) blir utsatt til døgnsjekk, mens feil som ikke dekkes

herunder enten blir utbedret omgående, eller maskinen blir satt på bakken.

RyanAir har samme prosedyrer.

 

visuell inspeksjon av flyet, kontrollert inspeksjon av et fly på en del som pilot påpeker at er utsatt (F.eks: Piloten sier til bakkemannskapet at de har hatt en unormalt hard landing. Bakkemannskapet kontrollerer dermed understell. Evt: Piloten sier de har hatt birdstrike, bakkemannskapet undersøker dermed motorene), fueling, osv..? Mye utvendig arbeid kan gjøres upåvirket av om pasasjerer er på eller av, men for eksempel redningsutstyr BØR sjekkes hver gang, men det blir ikke gjort. Fordi det ikke er tid.

 

Visuell inspeksjon blir alltid utført før hver tur. Prosedyren hos oss (og RyanAir) er at piloten som skal fly neste leg

setter aktuelle navdata for turen, og overvåker fueling mens den andre piloten foretar visuell inspeksjon.

Hard landing, tailstrike, fugl i motoren etc. setter alltid maskinen på bakken for en grundig inspeksjon,

også hos Ryanair.

 

Kort sagt har crew hos Ryanair noe dårligere avtaler enn hos mange andre selskaper, men Ryanair må forholde seg

til akkurat det samme regelverket som alle andre Europeiske operatører.

 

godt en med bakgrunn kan komme med litt sunn fakta!

Hvor jobber du? Vilken jobb har du osv?

Hvor lenge har du jobbet innom yrket? Siden du tydeligvis har en del kompetanse innen det du skriver om.

Lenke til kommentar
Hvor jobber du? Vilken jobb har du osv?

Hvor lenge har du jobbet innom yrket? Siden du tydeligvis har en del kompetanse innen det du skriver om.

 

Er kaptein for tiden på B737.

Har de siste 8 år vært ansatt i et Nederlandsk selskap.

Har drevet med dette siden 1972, så pensjonsalderen nermer seg med stormskritt.

Lenke til kommentar
Hvor jobber du? Vilken jobb har du osv?

Hvor lenge har du jobbet innom yrket? Siden du tydeligvis har en del kompetanse innen det du skriver om.

 

Er kaptein for tiden på B737.

Har de siste 8 år vært ansatt i et Nederlandsk selskap.

Har drevet med dette siden 1972, så pensjonsalderen nermer seg med stormskritt.

Ok. Hva er grunnen til du valgte et Nederlandsk selskap og ikke et norsk et?

Bor du i norge eller bor du i nederland da?

 

Hvordan er lønnen i forhold til norske kapteiner?

Lyst og si ca hva du tjener?

Holder selv på med utdannelsen og er jo kjekt og vite hvor man skal sikte seg inn på jobb ettervert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...