Stian Jacobsen Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Hei godt folk! Jeg jobber som rotasjonstrykker (dagtid) og webdesigner/grafisk designer (kveldstid) Til nå har jeg bare designet nettsider, logoer, bannere etc.. Men har nå fått et oppdrag om å lage en annonse som skal trykkes i en avis. Som trykker vet jeg at om man f.eks har en grønn sirkel på en sort bakgrunn, så må det være et hul i bakgrunnen, dette fordi sort (CMYK) blir lagt på papiret sist, og vil da fjerne både det gule og blåe.. Spørsmålet mitt.. Hvordan kutter jeg ut tekst,former fra et bilde i illustrator? Om jeg har to vektor former, så er dette enkelt, bare å bruke "minus back" i pathfinder. Men om jeg har et bilde som bakgrunn.. hvordan fjerner jeg da en tekst fra bakgrunnen? Endret 24. september 2007 av MrNeeon Lenke til kommentar
maedox Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Med forbehold om at jeg har totalt misforstått deg: Tror det er samme fremgangsmåten som i photoshop. hold inne 'control' og trykk på tekst-layeren du vil fjerne fra bakgrunnen. Du skal nå få en "selection" rundt teksten. Trykk på layeren du vil fjerne teksten fra og trykk 'delete'. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Med forbehold om at jeg har totalt misforstått deg: Tror det er samme fremgangsmåten som i photoshop. hold inne 'control' og trykk på tekst-layeren du vil fjerne fra bakgrunnen. Du skal nå få en "selection" rundt teksten. Trykk på layeren du vil fjerne teksten fra og trykk 'delete'. 9558468[/snapback] Nope.. ikke samme som i photoshop.. Illustrator = Vector, Photoshop = Pixel Lenke til kommentar
maedox Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ja, er klar over det, men jeg innbilte meg at det var samme operasjonen. Nå er det ei stund siden jeg brukte illustrator sist men. Hvis det kun er for å trykke det, kan du ikke lage en "trykke"-versjon i PS om du har det tilgjengelig? Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Ja, er klar over det, men jeg innbilte meg at det var samme operasjonen. Nå er det ei stund siden jeg brukte illustrator sist men. Hvis det kun er for å trykke det, kan du ikke lage en "trykke"-versjon i PS om du har det tilgjengelig? 9558775[/snapback] Dette er både et oppdrag og på en måte "lære-meg-mer-avansert-illustrator-opperasjoner" Lenke til kommentar
maedox Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Skjønner. Da tror jeg dessverre ikke jeg er til stor hjelp. Du må vel ty til guider på nettet, noe det finnes massevis av heldigvis. lykke til. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Fikk det til Illustrator klargjør bakgrunnen automatisk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå