Gå til innhold

[LØST] Annonser for trykk med illustrator

Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

Jeg jobber som rotasjonstrykker (dagtid) og webdesigner/grafisk designer (kveldstid)

Til nå har jeg bare designet nettsider, logoer, bannere etc.. Men har nå fått et oppdrag om å lage en annonse som skal trykkes i en avis.

Som trykker vet jeg at om man f.eks har en grønn sirkel på en sort bakgrunn, så må det være et hul i bakgrunnen, dette fordi sort (CMYK) blir lagt på papiret sist, og vil da fjerne både det gule og blåe..

Spørsmålet mitt..

Hvordan kutter jeg ut tekst,former fra et bilde i illustrator?

Om jeg har to vektor former, så er dette enkelt, bare å bruke "minus back" i pathfinder.

Men om jeg har et bilde som bakgrunn.. hvordan fjerner jeg da en tekst fra bakgrunnen?

Endret av MrNeeon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at jeg har totalt misforstått deg:

Tror det er samme fremgangsmåten som i photoshop. hold inne 'control' og trykk på tekst-layeren du vil fjerne fra bakgrunnen. Du skal nå få en "selection" rundt teksten. Trykk på layeren du vil fjerne teksten fra og trykk 'delete'.

Lenke til kommentar
Med forbehold om at jeg har totalt misforstått deg:

Tror det er samme fremgangsmåten som i photoshop. hold inne 'control' og trykk på tekst-layeren du vil fjerne fra bakgrunnen. Du skal nå få en "selection" rundt teksten. Trykk på layeren du vil fjerne teksten fra og trykk 'delete'.

9558468[/snapback]

Nope.. ikke samme som i photoshop.. Illustrator = Vector, Photoshop = Pixel

Lenke til kommentar
Ja, er klar over det, men jeg innbilte meg at det var samme operasjonen. Nå er det ei stund siden jeg brukte illustrator sist men. Hvis det kun er for å trykke det, kan du ikke lage en "trykke"-versjon i PS om du har det tilgjengelig?

9558775[/snapback]

Dette er både et oppdrag og på en måte "lære-meg-mer-avansert-illustrator-opperasjoner"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...