Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

5-trinns Ascona c 1,6d?

Jonulf

Anbefalte innlegg

hei allihopa.

Kjæresten har en Opel ascona c 1,6d 84 modell med fire gir. Hun hadde litt problemer med den og etter en titt under panseret ser jeg at det står på girboksen at det er 5 gir på den. Blir litt i tvil på om det egentlig er 5 gir eller om det bare er fire som hun har brukt i de årene hun har hatt den. Girspaken er bare for fire gir.

Er det noen som har bedre peiling på Opel enn meg som har noen innspill. Kan det være at noen en gang i tiden har skiftet girstang til en firetrinnsgirstang?

Takker for alle glupe innspill. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Såvidt jeg husker, var det bare 1.8i og etterhvert 2.0i av Ascona C som hadde 5 gear. Kan det være at det står 5 gear på kassa fordi det er samme "boks" for både 4- og 5-gearskassene?

Lenke til kommentar

På min c ascona (1983 1,3 bensin) sto det ingenting om antall gir på selve kassa. Den hadde bare fire stk. i alle fall fant ikke jeg noen flere gir som gikk forover ;)

At det faktisk står hvor mange gir den har virker litt snodig. Du må gjerne ta et bilde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom dette en en 240 med overgear, har den faktisk 6 gear. På 3. og 4. gear kan man koble ut og inn en elektrisk betjent hydraulisk overgearkasse (som er montert bak 4-trinnskassen), slik at man får ca 1/2 gear over 3. el 4. gear (man får altså 1-2-3-3OD-4-4OD)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...