Gå til innhold

Er Nikon D80 et "riktig" valg for meg? eller?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i lang tid vurdert og kjøpe meg DSLR, og tror nå det er på tide å realisere mine "drømmer".

 

Jeg har prøvd å følge med på kamerafronten en stund nå, men må ærlig si at jeg ikke føler meg trygg med mine tanker/valg.

 

Har gått litt rundt i div. kamerabutikker og er stort sett fornøyd med det jeg har hatt i hendene, så det at jeg vurdere Nikon D80 er vel en mer en selgers overbevisning en at dette nødvendigvis er det eneste kameraet jeg syntes passer mine hender og behov.

 

Dere har sikkert svart på lignende spørsmål opp i mente og jeg skjønner at det kanskje ikke er noen fasit på dette, men vil allikevel høre dere synspunkter.

 

Det som jeg vuderer sterkt er:

NIKON D80 + AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 mm IF-ED objektiv

Eller:

NIKON D80 + objektiv AF-S DX 18-135 mm IF-ED

 

Så langt jeg har forstått så er dette et kit-objektiv av god kvalitet, spesielt 18-70 objektivet?

Og ikke minst så har jeg vel med dette huset mye og "vokse" på?

 

Det jeg er mer usikker på er hvordan fungere dette kameraet til nybegynnere? Min bedre halvdel vil sikkert ønske og benytte seg av kameraet til tider, og da hun ikke har spesielt interesse av noe annet en å knipse så er jeg litt avhengig av at de helautomatiske valgene også fungerer bra, gir greie resultater.

 

Jeg leser også litt rundt om automatiske rensesystemer, og at Nikon mangler dette. Er det en veldig stor ulempe?

 

Men til det største usikkerhetsmomentet mitt. Er nikon D80 og sikte for høyt.

Er egentlig Canon EOS 400D, eller nikon D40x et bra nok alernativ for meg?

Jeg har ikke noe imot størelsen på f.eks EOS 400D, det er kanskje litt lite, men ikke nok til å plage meg.

Det jeg er ute etter er først og fremst og ha muligheten for full kontroll, så det er jeg og ikke kameraet som setter begrensningene, samt en mye bedre bildekvalitet en hva f.eks mitt ixus 750 kan gi meg.

Hva er videre viktig for meg og legge vekt på med tanke på kameravalg?

 

Dette ble nesten like rotete som det er i hode mitt akkurat nå, men håper at noen kan komme med noen konstruktive tilbakemeldinger som kan hjelpe meg på rett spor. Jeg er helt åpen med tanke på andre merker også bare så det er sakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann :)

 

Synst du skal gå for D80, sidan det er dette som passer henda dine best, i tillegg til dette er det mest fornuftig å gå for kitobjektivet 18-70mm.

 

Vidare kan eg seie at ingen rensesystem hjelp en dritt, bortsett fra Olympus sitt.

 

 

Du spør også kva du skel tenke på vidare ang. fotografering, der er svaret enkelt; Ta bilder! :) (ps: kan være lurt å kjøpe ei fotoveske, og så er du klar til å byrje.

 

lykke til :)

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar

Automatikken på D80 er god :) Like lett å bruke som ett normalt kompaktkamera med den grønne firkanten, bare kjappere.

 

Begge objektivalternativne er gode på D80-kit, 18-70er bedre, men 18-135 er og bra. Huset er godt, kjempefint hvis du vil styre allt selv(valgene er mye lettere tilgjengelig enn på d40x og 400d), og søkeren er knallgod. Du slipper og å tenke på andre objektiv på en stund med D80-kit, fordi begge objektivene er solide, og ganske gode.

Lenke til kommentar

Hei,

 

D80 går for å være et knallkamera!

 

Et alternativ til det du foreslår kan være Olympus E-510 med 14-54mm'ern deres. Da får du toppklasse-optikk, veldig god betjening (enkelt å stille inn på alt mulig, men også enkelt å kjøre på grønnskolling-modus), og du får to ting du ikke får med D80: Bildestabilisator (som gjør at du slipper å bruke blitzen i endel situasjoner), og markedets beste støvfjerning. Noen liker også liveview, som gjør at du kan bruke skjermen istedet for søkeren.

 

Prisen er 4300 for optikken og 6400 for huset i følge produktguiden, som tilsammen er 10700 kroner. I tillegg kommer litt frakt og et minnekort. Da har du bedre optikk enn 18-70'ern med bedre maks-blender, og meg bekjent minst like god skarphet.

 

Kit-optikken til E-510 er også bra, da får du alt sammen for 6500 kroner!

 

Bare et lite forslag :)

Lenke til kommentar

Olympus E-510 med nevnte objektiv er spennende. Det er litt mindre enn D80, så du bør prøveholde det først for å se hvordan det passer i hendene dine.

 

Om D80 fortsatt er bedre for deg, så synes jeg du skal velge det. Bildestabilisator har absolutt ingen innvirkning om du lar kameraet ligge hjemme fordi du ikke føler deg komfortabel med det. Det viser seg at et kamera må føles riktig å bruke, for at man skal ta det med seg hit og dit.

 

Men hvis E-510 også føles bra, så får du et par bonuser i forhold til D80. Kan være litt mer kronglete å få tak i optikk, men hvis Olympus fortsetter den gode trenden, så vil det bli et mindre problem om kort tid.

Lenke til kommentar

Hvis du likte D80 kan vi glede deg med at den har en særdeles stor og lyssterk søker, som får de minste (E-400, 400D og D40, f.eks) til å blekne. Ikke dermed sagt at de minste er dårlige, men det er vesentlig forskjell opp til D80-klassen. Når der er sagt, venner man seg til det meste. Jeg har selv en E-400, og etter et halvt års tid med den synes jeg den er helt grei. En annen fordel med de litt større SLR, også sammenliknet med de minste i klassen (som de ovennevnte) er et ekstra infodisplay oppå kamerahuset, der du har innstillingsinfo som blender, lukker, ISO osv. De små kjører alt dette på den store LCD'en, hvilket iallfall ikke jeg liker. Det er en ting jeg savner på mitt E-400. Jeg mener det er dumt å svi av batteri på en diger fargeskjerm hver gang man gjør innstillinger, i stedt for en søt liten monokrom skjerm som drar langt mindre batteri. Det har selvsagt også litt med størrelsen på kamerahuset å gjøre, men allikevel...

På den annen side nevnte du at din bedre halvdel muligens også skulle være del-bruker av kameraet, da burde dere i såfall klemme på kandiatene begge to. Det bilel ikke forbause meg om hun ville falle mer for de mindre husene, og da spesielt E-400/410, som er svært snertent og lite da det ikke har det tradisjonelle batterigrepet på høyre side. Selv med mine normalt store gubbehender liker jeg dette meget godt.

Det skal ellers vanskelig gjøres å finne et dårlig SLR, det går mest på funksjoner, fysikk og godfølelse. Så det anbefales ofte her å dra i fotosjappa og klemme på dem til man finner det som gir mest "Yess!"-følelse å håndtere. Dernest spiller jo prislappen kontra hva man får for pengene en rolle....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Dette var da mye bra feedback folkens.

 

jpsalvesen:

Olympus E-510 er noe jeg skal ta en titt på. Har lest litt om det tidligere, men har godt helt i glemmeboka når jeg har hvert rundt og sett på kameraer.

Må si at jeg ikke har helt sansen for hva jeg ser på bilder av kameraet, men hva betyr vel det hvis dette passer mine fingre.

Når det gjelder liveview og bildestabilisator så er jeg egentlig ikke helt sikker på om dette er noe jeg bør legge for mye vekt på.

Dere som bruker DSLR ofte har vel en idé om behov for liveview? Selv ser jeg ikke for meg at det er mange situasjoner hvor dette behøves.

Slik jeg skjønner det så vil også Bildestabilisatoren kun være brukanes så lenge det dreier seg om ikke bevegelige motiver, og tør en virkelig og la stativet ligge til fordel for stabilisatoren?

Har også lest at Olympus har problemer med mye støy ved høy iso (fra 400 og oppover). Hvordan kan dette samenlignes med f.eks Nikon sitt kamera. Er dette en direkte årsak av mindre bildebrikke på Olympusen??

Støvfjerningen er vel ett stort pluss regner jeg med.

 

Nå har jeg i kveld også fått beskjed om at det kan hende at jeg kan få eller kjøpe BILLIGT en del gamle gode objektiver. Jeg vet ikke hvor gamle eller til hvordan kamera enda, men får vite dette i løpet av en ukes tid tenker jeg. Så da kan det jo hende at mine valg endrer seg etter det.

 

Jeg kommer vel uansett til og dra rundt for og tafse litt mer på Nikon og Olympus, og kanskje noen andre alternativer. Så da dukker det helt sikker opp noen flere spørsmål.

Lenke til kommentar

Siden alle er i gang med å anbefale sitt kamera, så kan jo jeg og hive meg på ;)

 

Hvis du tar deg bryderiet med se på andre enn de to store, så kan det og være verdt sjekke ut Pentax K10D.

 

De to opplagte argumentene er værtetting og billedstabilisator. Og så er det solid. Jeg har virkelig erfart det, men det er en annen historie.

 

Søkeren er i samme klasse som D80. Dvs. et godt hakk bedre enn Canon sine rimelige alternativer, og Olympus E-510. Hvis støvfjerningssytem er viktig kan glemme alle unntatt Olympus.

K10D er heller ikke dumt til en nybegynner. I P-modus har du helt kurant automatikk, men det har noe som er unikt. Du kan nemlig gå sømløst over og ta kontroll selv. Veldig greit når du føler deg moden for å eksperimentere litt videre. Kitobjektivet er kanskje ikke verdens beste, men helt kurant.

 

Når alt det er sagt. Så er D80 også et godt valg.

Lenke til kommentar
Når det gjelder liveview og bildestabilisator så er jeg egentlig ikke helt sikker på om dette er noe jeg bør legge for mye vekt på.

Dere som bruker DSLR ofte har vel en idé om behov for liveview? Selv ser jeg ikke for meg at det er mange situasjoner hvor dette behøves.

 

Til normalt bruk, altså stående/sittende/på huk er det ikke noe stort behov. Men jeg som har både E-400 og et FZ30 ultrazoom (med vridbar LCD) savner liveview på E-400'n de gangene jeg skal bruke det i litt ekle vinkler som meget lavt (har vond rygg, dessuten hender det bakken er vår..), eller veldig høyt (oversiktsbilde av større mengder folk, selskap, julebord etc.). Men nå har jo de nyere liveview'ene den egenskap at de er noe trege i bruk, iallfall med autofokus, for da må speilen vippes opp for en kjapp fokusering før bildet blir tatt. Det kan være en litt irriterende ventetid for noen. Det er vel mest egnet til stativbruk.

Lenke til kommentar
Slik jeg skjønner det så vil også Bildestabilisatoren kun være brukanes så lenge det dreier seg om ikke bevegelige motiver, og tør en virkelig og la stativet ligge til fordel for stabilisatoren?

Har også lest at Olympus har problemer med mye støy ved høy iso (fra 400 og oppover). Hvordan kan dette samenlignes med f.eks Nikon sitt kamera. Er dette en direkte årsak av mindre bildebrikke på Olympusen??

Støvfjerningen er vel ett stort pluss regner jeg med.

 

Ang stabilisatoren, så er den nyttig på flere måter:

 

1. Når du tar bilder på 150mm, så går det an å holde kamera ned til 1/50sek eller så i motsetning til 1/300sek uten bildestabilisator. Så dersom du skal ha rimelig telezoom senere så sparer du noen kroner dersom du har en K10D og E510, for da har du innebygget VR/IS.

2. Når det ikke er så mye bevegelse og ganske mørkt er det kjekt med bildestabilisator.

3. Når det er ganske mørkt og du vil ha morsomme effekter av folk som beveger seg. Du får en gratis fotografisk effekt på kjøpet :)

 

ISO 400 er bra, ISO800 er greit og ISO1600 er ikke så bra men kan fint brukes i et knipetak. Skal se om jeg får tatt noen testbilder til deg!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjenn folkens.

 

Da er valget tatt og kamera kjøpt.

Det ble Nikon D80. Fikk kamera, 18-70 objektiv, minnekort (2 Gb) og idiotforsikring til en nette sum av 8500,- så syntes det var en bra deal.

Selv om Pentax og Olympus også fristet med sine "spesialiteter" så var jeg mest fornøyd med grepet, plasering av knapper og menyene på D80. (Det er utrolig detaljfiksert en egentlig blir når en blir tvunget til og ta slike valg.)

 

Så nå er det vel bare og lese gjennom 150 sider med brukermanual, samt Fjørtofts "Digital fotografi i praksis"..

 

Er det også noen som vet om noen bra nettsider hvor det selges billig brukt/nytt utstyr? Tenker spesielt på objektiver, blits, filtere etc. Er eBay noe og satse på?

Lenke til kommentar
...

Er det også noen som vet om noen bra nettsider hvor det selges billig brukt/nytt utstyr? Tenker spesielt på objektiver, blits, filtere etc. Er eBay noe og satse på?

 

Må først gratulere med nytt kamera. Alltid vanskelig å ta et valg når man har så mange gode muligheter - men med så mange gode alternativer kan man jo egentlig bare ta gode valg.

 

Når det gjelder brukt utstyr så er foto.no sitt bruktmarked et godt valg. Men jeg synes Norske priser er litt stive, så jeg handler alt (foruten de helt små tingene) fra ebay. De fleste selgere er gode til å beskrive objektene de selger, og de aller fleste tar vare på ryktet sitt.

 

Jeg har i mine åtte år på ebay bare hatt;

 

- et problem med en selger - som jeg løste med litt detektivarbeid. Dette var en Minolta 70-210mm f4

- et problem med levering der avsender hadde ikke forseglet konvolutten godt nok og innholdet var delvis tapt - fikk tilsendt nytt av det jeg manglet uten spørsmål eller krav om dokumentasjon.

- et problem med sen levering - selger, med salg til tre hundre unike brukere på referanselisten, hadde glemt å poste pakken. Ikke motatt enda, men regner med den kommer hver dag nå.

 

Men aldri har jeg mottet noe som ikke virket, eller som på noen annen måte avvek fra det som ble presentert. Og jeg har handlet alt fra sykkelrammer til kamerahus, fra usa til hong kong til russland. Min far bruker ebay til å handle samlegjenstander og fotoutstyr, og han har et par hundre kjøp på samvittigheten uten noen problem foruten kvaliteten på uorginalt batteri til Nikon.

Lenke til kommentar
Hei igjenn folkens.

 

Da er valget tatt og kamera kjøpt.

Det ble Nikon D80. Fikk kamera, 18-70 objektiv, minnekort (2 Gb) og idiotforsikring til en nette sum av 8500,- så syntes det var en bra deal.

Selv om Pentax og Olympus også fristet med sine "spesialiteter" så var jeg mest fornøyd med grepet, plasering av knapper og menyene på D80. (Det er utrolig detaljfiksert en egentlig blir når en blir tvunget til og ta slike valg.)

 

Så nå er det vel bare og lese gjennom 150 sider med brukermanual, samt Fjørtofts "Digital fotografi i praksis"..

 

Er det også noen som vet om noen bra nettsider hvor det selges billig brukt/nytt utstyr? Tenker spesielt på objektiver, blits, filtere etc. Er eBay noe og satse på?

 

Vurderer den samme pakken. Hvor kjøpte du utstyret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...