Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows og litt nettproblemer

Anbefalte innlegg

Har reinstallert WinXP (32-bits), og har opplevd både positive og negative ting med nettverket etter reinstallasjonen. Nettverkskortet er et innebygget Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit på et Asus P5B-hovedkort.

Først det positive:

Har gigabit-switch mellom denne og Linux-serveren min, og fikk før maks 11 MB/sek på overføringer mellom maskinene. Nå har jeg vært oppe i 30 MB/sek...!

Det negative:

Mange websider, spesielt dersom jeg åpner 10-15 sider samtidig i enten Firefox eller Opera, stopper å loade. Men det gjelder også ofte dersom jeg bare henter en side av gangen, men altså oftest når jeg henter mange. Det stopper også opp dersom jeg prøver å hente en side som har stoppet opp, på nytt. Noen ganger stopper bare sida å bli lasta ned, andre ganger blir ikke bilder lasta ned, og enkelte ganger viser bare Firefox eller Opera deler av kildekoden til sida (!).

Jeg har prøvd å variere på MTU her, fra 1492, som TCPOptimizer anbefaler for PPPoe, 1500 som er maks, og helt ned til 1453. Det hjalp litt jo lenger ned jeg kom, men ikke helt. Lav MTU gikk også utover hastigheten i forhold til Linux-serveren.

Problemet gjelder KUN den reinstallerte maskinen. Andre maskiner på nettet her, sliter ikke med samme problemet.

Noen tips om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhenging av hvordan leverandør du har, så kan du prøve å legge inn DNS serverene manuelt. Dette kan gjøre at surfingen går "fortere", dvs den trenger ikke searche noe inn i h..... før den finner siden og viser den for deg.

Ettersom det bare et vanlig surfing som går tregt \ ikke funker, er det mitt eneste tips (for øyeblikket ofc, se på klokka :p)

Lenke til kommentar
Avhenging av hvordan leverandør du har, så kan du prøve å legge inn DNS serverene manuelt. Dette kan gjøre at surfingen går "fortere", dvs den trenger ikke searche noe inn i h..... før den finner siden og viser den for deg.

Ettersom det bare et vanlig surfing som går tregt \ ikke funker, er det mitt eneste tips (for øyeblikket ofc, se på klokka :p)

9561031[/snapback]

DNS-serverne ligger allerede inne, så det er nok en annen årsak til problemet. Vurderer å bytte ut nettverkskort-driverne til en eldre utgave for å se om det bedrer seg. Hvis ikke er det kanskje bare å måtte reinstallere igjen... :mad:

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet ut av problemet. Reinstallerte (igjen) og sjekket underveis når problemet oppsto. Og det gjorde det... Det var brannmuren, dvs Sunbelt Kerio v4.5.916.0. Aner ikke hvorfor den laget problemer, men det gjorde den nå. Installerte Kerio v2.x, og nå går det enda kjappere unna enn før med websider... Spørs om jeg ikke må oppdatere anbefalingene på websida mi som er nevnt i signaturen... hm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...