Gå til innhold

Release YOUR Potential Grunnprogram (AudunB)

Anbefalte innlegg

Hei hei, denne tråden startet som en forslags/kommentar tråd om min gamle treningsprogram, det var tydelig ubrukelig, noe jeg ser i ettertid kan stemme litt, så nå har denne tråden omvandlet seg til min treningstråd med programmet Release YOUR Potential. Her legger jeg ut 10RM, og jeg skal prøve å bruke denne posten til en treningsdagbok der jeg skriver hva jeg løftet og om det gikk bra.

Så for dere som er ny for tråden, så se bort fra alle poster (untatt denne selvsagt) på første side.

GREAT, just great! Diskusjon sin nye forumversjon er noe av det mest talentløse jeg noen gang har sett så nå er alle mine fete og RYDDIGE skjulfunsjoner long gone! Congrats!

Jaja, da får det bli stort og stygt i stedet.

Release YOUR Potential

10RM

Knebøy: 80

Strak mark: 80

Skråbenk m/hantler: 22

Nedtrekk smal: 67

Roing bred: 54

Arnoldpress: 14

Bicepscurl m/hantler: 12

Franskepress m/hantler: 12

Mage: 35

Uke 1 (15 reps):

Treningsprorammet skrives på følgende måte: ant. reps i ukenummer

Øvelse: sett*vekt

Untak: Oppvarmings øvelsene er: Øvelse: 1 sett * reps*vekt

Mandag:

Oppvarming knebøy:

Knebøy: 2*52

Strak mark: 1*52

Oppvarming skråbenk:

Skråbenk m/hantler: 2*14

Oppvarming nedtrekk smal:

Nedtrekk smal: 1*44

Roing bred: 1*35

Arnoldpress: 2*9

Bicepscurl m/hantler: 1*8

Franskepress m/hantler: 1*8

Mage: statisk

Kommentar: Gikk strøkent, mye var lekende lett.

Onsdag:

Oppvarming knebøy:

Knebøy: 2*56

Strak mark: 1*56

Oppvarming skråbenk:

Skråbenk m/hantler: 2*15

Nedtrekk smal: 1*47

Roing bred: 1*40

Arnoldpress: 2*10

Bicepscurl m/hantler: 1*8

Franskepress m/hantler: 1*8

Mage: 2*24

Kommentar: Fortsatt veldig lett på det meste, selv om 15 reps kjennes greit i skråbenk og arnoldpress.

Fredag:

Oppvarming knebøy:

Knebøy: 2*60

Strak mark: 1*60

Oppvarming skråbenk:

Skråbenk m/hantler: 2*16

Nedtrekk smal: 1*50

Roing bred: 1*40

Arnoldpress: 2*10

Bicepscurl m/hantler: 1*9

Franskepress m/hantler: 1*9

Kommentar: Fortsatt arnold og bryst som uthever seg. Må ta i litt mer på nedtrekk nå, holder ikke å vifte med armene lengre.

Uke 2 (10 reps):

Mandag:

Oppvarming knebøy: 5*60

Knebøy: 2*64

Strak mark: 1*64

Oppvarming skråbenk: 5*16

Skråbenk m/hantler: 3*18

Oppvarming nedtrekk smal:5*50

Nedtrekk smal: 1*54

Roing bred: 1*43

Arnoldpress: 2*11

Bicepscurl m/hantler: 2*10

Franskepress m/hantler: 2*10

Kommentar: Deilig med ferre reps i knebøy og mark osv. Ble anpusten av 15 reps :blush:.

Bryst rev godt, også arnoldpress. Nedtrekk var litt tyngre, men doable. Armøvelsene føltes godt, særlig biceps.

Onsdag:

Oppvarming knebøy:5*60

Knebøy: 2*68

Strak mark: 1*68

Oppvarming skråbenk: 5*17

Skråbenk m/hantler: 3*19

Oppvarming nedtrekk smal: 5*50

Nedtrekk smal: 2*57

Roing bred: 1*46

Arnoldpress: 2*12

Bicepscurl m/hantler: 2*10

Franskepress m/hantler: 2*10

Mage: 2*32

Kommentar:Nå begynner det å bli tungt. Knebøy og mark går fortsatt med fin flyt. Jeg tok 3*20kg (pga hantelstørrelse) på bryst, og det var meget tungt. De siste repsene ble presset opp så vidt det var. Arnoldpress var også rimelig tungt.

Fredag:

Knebøy: 2*72

Strak mark: 21,72

Skråbenk m/hantler: 3*20

Nedtrekk smal: 2*60

Roing bred: 1*49

Arnoldpress: 2*14

Bicepscurl m/hantler: 2*12

Franskepress m/hantler: 2*12

Mage: 2*30

Kommentar: Knebøy gikk overraskende lett. Litt sliten i grepet etter strak mark. Bryst var veldig tungt igjen, men fikk de opp. Begynner også å slite litt med grepet på nedtrekk, men det går enn så lenge. Arnoldpress var helvete på de siste repetisjonene. Og de siste 2 reppene på biceps brant meget godt.

Uke 3 (10 reps):

Mandag:

Knebøy: 2*76

Strak mark: 1*76

Skråbenk m/hantler: 3*21

Nedtrekk smal: 2*64

Roing bred: 1*51

Arnoldpress: 2*13

Bicepscurl m/hantler: 2*11

Franskepress m/hantler: 2*11

Mage: 32

Kommentar: Dette gikk dugelig greit. (litt for lenge siden den dagen og nå som jeg oppdaterer. Fy fy meg!)

Onsdag:

Oppvarming knebøy:5*60

Knebøy: 2*80

Strak mark: 1*80

Skråbenk m/hantler: 3*22

Nedtrekk smal: 2*67

Roing bred: 1*54

Mage: 2*35

Kommentar: Arnold og biceps var nasty denne dagen! Sykt tungt. Også rimelig tungt å holde seg fast på nedtrekken. Men det gikk da på et vis.

Fredag:

Knebøy: 2*84

Strak mark: 1*84

Skråbenk m/hantler: 3*23

Nedtrekk smal: 2*70

Roing bred: 1*57

Arnoldpress: 2*15

Bicepscurl m/hantler: 2*13

Franskepress m/hantler: 2*13

Mage: 2*36

Kommentar: Nedtrekk rev veldig godt. Kjørte sakte og presist. Klaret å holde meg fast så vidt. Arnold trodde jeg skulle gå til helvete, men det gikk faktisk. Selv om siste repsa var helt vilt tungt. Biceps andresettet så måtte jeg ta 6, så en liten pause, så 4 til. Beklagelig.

Uke 4 (5 reps + drop):

På drop og oppvarming så står det reps*vekt

Mandag:

Knebøy: 2*80

Knebøy drop: 12*60

Strak mark: 1*80

Skråbenk m/hantler: 3*22

Skråbenk drop: 12*17

Nedtrekk smal: 2*67

Roing bred: 1*54

Roing drop: 12*41

Mage: 2*35

Kommentar: Wee, 5 reps! Wonderful. Drop i knebøy var faktisk bare digg. Drop i benk var digg, og kjentes skikkelig godt. Drop i roing var også å behage. Ellers gikk øvelsene veldig bra.

Onsdag:

Knebøy: 2*84

Strak mark: 1*84

Skråbenk m/hantler: 3*23

Nedtrekk smal: 2*70

Roing bred: 1*57

Mage:

Kommentar: For lenge siden jeg gjorde det. Men mener det gikk greit.

Fredag:

Knebøy: 2*88

Strak mark: 1*88

Skråbenk m/hantler: 3*24

Nedtrekk smal: 2*74

Roing bred: 1*59

Mage:

Kommentar: Gikk smooth.

Uke 5 (5 reps + drop):

Mandag:

Oppvarming knebøy: 3*72

Knebøy: 2*92

Strak mark: 1*92

Oppvarming skråbenk: 3*20

Skråbenk m/hantler: 3*25

Oppvarming nedtrekk smal: 3*60

Nedtrekk smal: 2*77

Roing bred: 1*62

Arnoldpress: 2*16

Bicepscurl m/hantler: 2*14

Franskepress m/hantler: 2*14

Mage:

Kommentar: Nå begynner det for virkelig å bli tungt, men dagen gikk faktisk overraskende bra. Hadde en helg med mye hvile, det hjalp på.

Onsdag:

Knebøy: 2*96

Strak mark: 1*96

Skråbenk m/hantler: 3*26

Nedtrekk smal: 2*80

Roing bred: 1*65

Arnoldpress: 2*17

Bicepscurl m/hantler: 2*14

Franskepress m/hantler: 2*14

Mage:

Kommentar: I dag var knebøy helt vilt tungt. Fikk sånn vondt stikkende ting nede i magen på høyre side. Tror jeg skal bruke belte på de siste 4 øvelsene bare for å få det til. På nedtrekk så kom jeg bare så vidt ned med vektene, men klarte faktisk å dra de ned. Bryst gikk overraskende bra selv om dropsettet er pain.

Fredag:

Knebøy: 2*100

Strak mark: 1*100

Skråbenk m/hantler: 3*28

Nedtrekk smal: 2*84

Roing bred: 1*68

Arnoldpress: 2*18

Bicepscurl m/hantler: 2*15

Franskepress m/hantler: 2*15

Mage:

Kommentar: Som jeg skrev lenger ute i tråden så var jeg bekymret for denne dagen. Tresiffret tall i knebøy, skumle greier. Så jeg phsyka meg opp, stramma belte og sto på skiver, hadde til og med en kis til å passe på. Alt for ingenting, eller egentlig ikke, men repsa gikk kjempe lett. Litt tyngre på andresettet, men det var mest fordi jeg trodde jeg var supermann, og at det var lett. Meget stolt av at jeg klarte 28 i bryst også, det gikk ganske lett. nedtrekk var et helvete, kom meg nesten ikke ned, samt at det var tungt. Arnold med 18 gikk som en lek, liker skuldrene mine om dagen. meget bra trening. Funny story til slutt: på andre settet med knebøy så revnet bokseren xD, ja den var litt gammel og morken, men likevel. bra det ikke var shortsen, maks flaut.

Uke 6 (5 reps + drop):

Mandag:

Oppvarming knebøy: 3*84

Knebøy: 2*104

Strak mark: 1*104

Oppvarming skråbenk: 3*23

Skråbenk m/hantler: 3*29

Oppvarming nedtrekk smal: 3*70

Nedtrekk smal: 2*87

Roing bred: 1*70

Arnoldpress: 2*18

Bicepscurl m/hantler: 2*16

Franskepress m/hantler: 2*16

Mage:

Kommentar: Knebøyen gikk drit smooth, benk gikk også, selv om det var et slit (tok 30 hantler, faen de er store !), var helt kake i bryst etterpå. Digg! nedtrekk var tungt, men gikk meget bra. Kroppen kommer seg virkelig. Så stolt av den! *kosepå/med xD*

Onsdag:

Knebøy: 2*108

Strak mark: 1*108

Skråbenk m/hantler: 3*30

Nedtrekk smal: 2*90

Roing bred: 1*73

Arnoldpress: 2*19

Bicepscurl m/hantler: 2*16

Franskepress m/hantler: 2*16

Mage:

Kommentar: Dette gikk faktisk overraskende bra. Litt problemer med grepet på strak mark, noe som gikk utover teknikken. Nedtrekk er så tungt at det går bittelitt utover teknikken, ikke bra, men klarte å dra ned kiloene. Dette gjelder også roing. Ellers så gikk bryst, faktisk. Også arnold. Yey! Spent på fredagen.

Fredag

Knebøy: 2*112

Strak mark: 1*112

Skråbenk m/hantler: 3*31

Nedtrekk smal: 2*94

Roing bred: 1*76

Arnoldpress: 2*20

Bicepscurl m/hantler: 2*17

Franskepress m/hantler: 2*17

Mage:

Kommentar: I dag er og var dagen. Knebøy gikk faktisk bra, selv om sistesettet var et helvete med for slakt belte og at jeg kom litt frempå en gang. Strakmark var alt for tungt. Klarte ikke å holde i stanga gjennom 5 reps, så det ble 3+1. Teknikken der var nok dårlig. Nedtrekk var grisetungt, klarte det, men teknikken ble litt ofret her også, samme på roing. Bryst med 32, fordi vi ikke har 31kg hantler, gikk ikke. Kom ikke opp første gangen engang. Men 3*5 på 30 gikk glatt. Arnold med 20kg gikk ganske greit, ikke helt tipp topp teknikk. Biceps ble bare 2*4 sett med 18kg hantler og triceps gikk, men fikk gikk ikke like langt ned med hantlene.

Dette er første gangen jeg ikke har klart en øvelse med oppgitt vekt, det er jo et lite set back, men jeg tror det var bra for meg. Ble litt ovenpå av å ha så stor fremgang.

Nå er det en ukes pause, så får vi se hva det blir til videre. Forhåpenligvis kommer det før og etter bilder lengre ute i tråden snart.

Thanks for watching.

Endret av Audun B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at du skal trene med litt færre repitisjoner om du ønsker mest mulig volum. Personlig hadde jeg droppet noen øvelser også. Ser ikke vitsen med så veldig mange øvelser på f.eks biceps. Denne trenes godt "indirekte" sammen med en del baseøvelser osv.

Nå har ikke jeg så veldig mye peiling da, så det er mulig at jeg snakker tull.

Lenke til kommentar

Dag 1: 15 sett på bryst og 11 sett på triceps

Dag 2: 15 sett på rygg og 9 sett på biceps

Dag 3: 15 sett på lår, leggtreningen er bra

Dag 4: 20 sett på skuldre

Til sammen i uken: 65 sett, med nesten 12 reps over alt = kjempehøyt volum overall og kjempehøyt volum pr. muskelgruppe.

Du vil bli overtrent og du vil ikke klare å komme igjennom hele økten med bra intensitet. På slutten av økten vil du være så kjørt at musklene ikke klarer å jobbe ordentlig.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Gått bra så langt, kjørt det i 2 uker nå. Kjører med vekter slik at jeg klarer alt.

Hva er ditt forslag? Kutte ned på sett og øvelser ,og heller kjøre tyngre? Har jo valgt så mange øvelser for å få dekt alle musklene fra forskjellige vinkler. Variasjon er jo en bra ting.

Lenke til kommentar
Gått bra så langt, kjørt det i 2 uker nå. Kjører med vekter slik at jeg klarer alt.

Hva er ditt forslag? Kutte ned på sett og øvelser ,og heller kjøre tyngre? Har jo valgt så mange øvelser for å få dekt alle musklene fra forskjellige vinkler. Variasjon er jo en bra ting.

9557437[/snapback]

Ville heller tatt rundt 6 til 9 sett på de store muskelgruppene og mindre på små muskler som biceps. Ville heller kjørt litt tynger med mindre volum ja.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Hmm, ok. Forslag lagt merke til. Noen fler som har forslag eller kommentarer. Jeg har lyst på flere innvendinger. Siden jeg opp gjennom min treningskarriere har blitt fortalt alt for mange ting som går på kryss av hverandre så hadde det vært kjekt med flere synspunkter. Gjerne redigeringer av programmet slik som du synes det burde være. Det hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Zethyr: Eh, går man ikke litt feil vei da. 2 split med basisøvelser med 8-10 reps. er vel det man gir til nybegynnere som starter fra scrach og som vil begynne å trene. Håper ikke jeg virker som en slik nybegynner, for det er skivebom fra din side. Vi snakker bodybuilding her. Arnold i miniatyr. Tror ikke han tok 3*8 knebøy og 3*10 benkpress og sa seg fornøyd med bein og bryst.

Lenke til kommentar

Du ser nok ikke mange bodybuildere som ligger så høyt på reps, og kjører så mange tulleøvelser heller. Det er ikke snakk om 3*8 i bøy og så ferdig, men det er snakk om at bøy bør være en vesentlig del av programmet.

Dessuten er det ikke så rart at jeg tipper at du er en nybegynner (og jeg tror det fremdeles) når du har satt sammen så mye rart.

Kan ta bein-dagen som eksempel:

Lett knebøy, tung beinpress og så leg extensions? Crap. Kast det meste og kjør dype (!) knebøy som du trapper opp, så det blir flere sett.

Lårcurl? Den maskinen behøver man ikke å røre engang. Kjør strake markløft f.eks.

Gynekolog-stol/voltektsmaskin? Også tullball. Så lenge du har med dype knebøy og markløft i en eller annen variant, så vil ræva di bli bedre trent enn du noen sinne får gjort i en slik maskin.

2 øvelser på legger er også overkill, det holder med noen få, små sett med én øvelse.

Et annet tips er at treningsøkter bør max vare 45-60 min. Etter den tid begynner glykogenlagrene å gå i minus (:p) og kortisolnivåene stiger eksponetielt.

Lenke til kommentar

Er ikke noe poeng i å trene tri -og biceps så mye.

Holder med 1 øvelse i uka på tri -og biceps.

Fokuser mer på basisøvelser som nevnt. (Knebøy, Benkpress, Arnold/Militærpress, Roing, Markløft)

Kjør tungt på disse, med 5-8reps. og legg heller til litt ekstra vis du føler behov.

EDIT: så mer på programmet nå, stakkars kropp sier jeg. du kan jo ikke orke å bevege deg en milimeter etter dette? (skuldre altfor mye øvelser for å ta et eksempel)

Endret av *@lex*
Lenke til kommentar
Zethyr: Eh, går man ikke litt feil vei da. 2 split med basisøvelser med 8-10 reps. er vel det man gir til nybegynnere som starter fra scrach og som vil begynne å trene. Håper ikke jeg virker som en slik nybegynner, for det er skivebom fra din side. Vi snakker bodybuilding her. Arnold i miniatyr. Tror ikke han tok 3*8 knebøy og 3*10 benkpress og sa seg fornøyd med bein og bryst.

9560275[/snapback]

Fullkropps og 2-splitter er IKKE bare for nybegynner, det er rett og slett en myte at det er det. Det er mye mer effektivt å trene musklene fler ganger i uken enn 1 gang i uken.

Selv trener jeg fullkropps program nå og må inrømme at det er mye tyngere og jeg fikk mye bedre resultater da jeg begynte å trene musklene flere ganger i uken.

Og: DU er ikke Arnold! Og du er ingen bodybulder. Og Arnold trente faktisk musklene 3 ganger i uken :)

Tro meg, jeg kommer meg i gjennom dette med et smil. Går fort gjør det også.

9563358[/snapback]

Du kommer deg igjennom det ja, men det betyr ikke at det er positivt å trene sånn for det. I mine øyne er du fortsatt en nybegynner og har mye å lære.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Tid for update.

Jeg tenkte jeg skulle gi RYP-programmet et forsøk. Lasta ned PDFen og leste litt, virker som et bra opplegg. Var å testa 10RM i dag. Og dette er resultatene mine:

Knebøy: 80 (uten belte, og med litt for mye oppvarming. Hadde nok klart litt til)

Strak mark: 80, men tror jeg noterer opp 90 siden 80 gikk rimelig greit

Skråbenk: 22 (pr hantel)

Nedtrekk: 10 reps på 57 og 9,5 veldig tunge reps på 67. Skriver opp 67.

Roing: 10 reps på 47 og 7 svintunge på 57. Skriver 54

Arnoldpress: 14 pr hantel

Bicepspress: 12 pr hantel (den stillingen gjorde det virkelig tungt)

Tricepspress: 12 pr hantel (god øvelse)

Mage: 35 reps (kommer til å kjøre mage bare 1 gang i uka, og 2 dager statisk siden jeg begynner å få mage som står utover )

Tar også å dropper kardio hver dag, siden jeg er interessert i å legge på meg, og at jeg antageligvis ligger på 7-8% i fettprosent allerede.

Spørsmål:

Finnes det noe piller med sunne fettsyrer å kjøpe på daglivarebutikk, i tilfelle, hva heter de? Tenkte ikke å bruke masse penger på piller og pulver, siden jeg er student.

Tenkte jeg skulle holde liv i tråden, og skrive hvordan det går, slik at andre kan få tips om dette programmet også.

Lenke til kommentar
Spørsmål:

Finnes det noe piller med sunne fettsyrer å kjøpe på daglivarebutikk, i tilfelle, hva heter de? Tenkte ikke å bruke masse penger på piller og pulver, siden jeg er student.

Tenkte jeg skulle holde liv i tråden, og skrive hvordan det går, slik at andre kan få tips om dette programmet også.

9596326[/snapback]

Bare å ta vanlig omega 3 tabletter vel? Og hold oss oppdatert;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...