TheJackal Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) hei, jeg vil slette alt innholdet på harddisken. Men jeg har aldri formatert før. Hva skal jeg gjøre? plix hjelp meg! jeg har prøvd å installere XP på nytt, men får da opp denne meldingen: "Installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på datamaskinen." feilmeldingen dukker opp rett etter jeg trykker på E (reparer) så-^ langt kommer jeg. hva skal jeg gjøre nå? Endret 23. september 2007 av TheJackal Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hva slags PC har du? Det er et vanlig problem med visse typer, da trenger man drivere til diskkontroller. PS: Sjekk retningslinjene #12 for hva du kan ha i signatur. Lenke til kommentar
TheJackal Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 jeg har stasjonær PC, XP home edition, osv. jeg tror jeg må ha en tredjeparts-ting for å boote fra CD, VIA SATA RAID driver (diskett). hvis ikke den er i PC-en klarer den ikke å finne harddisken, ser det ut som. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ja, det spørs hvilket chipsett du har. Enten må du vite navn og modell på hovedkort, eller modell på PC hvis den er 'ferdigkjøpt'. Lenke til kommentar
TheJackal Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 den er ferdigkjøpt. kjøpte den hos komplett. sjekk siggen! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Mye mulig du trenger driver til det VIA chipsettet. Har du floppy? http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...o=1&prod_no=237 Lenke til kommentar
TheJackal Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 jepp jeg har floppy Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Da tror jeg du skal prøve den som heter "VIA VT8237® SATA RAID Driver (For floppy driver)" Trykk F6 når du ser det spørsmålet helt i begynnelsen, så vil den senere be deg sette inn den disketten. Endret 23. september 2007 av hårek Lenke til kommentar
TheJackal Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 ok, nå har jeg lastet ned driveren. Så, skal det over på disketten eller hur? :S Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ja, det står jo instrukser: "1. Extract the file in the RAID folder and Copy all files to the floppy." Lenke til kommentar
TheJackal Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 det er mulig jeg er helt utrolig noob her.. :S den disketten med SATA RAID driver er skrivebeskyttet. Jeg har prøvd å kopiere filene over til disketten, men da kommer denne feilmeldingen opp Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Det velger du selv. Er en liten 'luke' oppe i ene hjørnet som må lukkes. Se bilde her, pil merket '1': http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk Lenke til kommentar
TheJackal Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 tusen takk for hjelpen! det funket det med disketten! det som skjer videre er at jeg trykker på E for å reparere Windows, og så kommer gjenopprettingskonsollen opp på skjermen. her skjønner jeg ikke dritten Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Du skal ikke inn der. Du skal trykke Enter for å installere Windows, som bilde 3 her viser: http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp Hvis du får noe annet på skjermen, så si fra hvor mye av det du ser i den guiden som stemmer med det du ser. Lenke til kommentar
TheJackal Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Nå funket det! takk Jeg er bare litt usikker på hva jeg skal velge i bilde 5 på den guiden.. Enten 1)installere Windows 2)lage partition 3)slette partition Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 I bilde 5 velger man partisjonering. Der er flere muligheter. a). Man kan ha bare en partisjon. Mange ferdikjøpte PC-er kommer slik, og det foretrekkes av de som er lite vant med data. Da er det bare en 'disk' å forholde seg til. Men det kan være visse ulemper. b). Man har to partisjoner, C: hvor man har WIndows og programmer, og D: hvor man lagrer alle egne datafiler (f.eks bilder, musikk, filmer). Fordelen med b) over a) oppdager mange først når PC-en har rota seg helt til og man ikke klarer å starte Windows. Man formatere og reinstallere men da forsvinner alle de private filene, noe som kan være svært kjedelig. Hvis man derimot har to partisjoner så er D: uberørt av at C: blir formatert. Det man gjør i bilde 5 er å installere Windows hvis partisjonen(e) er slik man ønsker. Hvis ikke sletter man og lager nye. Lenke til kommentar
TheJackal Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 tusen takk for hjelpen det var veldig nyttig! nå har jeg formatert C: og alt er helt ok Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå