Kombat-Kaare Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Nå må det jo sies at i 1948, da staten Israel kom opp, midt mellom alle de arabiske landene, angrep de på tverten Israel. De fikk jo hjelp av Nato da, så det gikk ikke så veldig bra for muslimene.Israel er jo i tillegg jødenes rettmessige plass, og at et land som Syria bygger atomanlegg ville ikke jeg satt pris på heller. 9555103[/snapback] Israel er like mye "jødenes rettmessige plass", som Noge er amerikanernes rettmessige plass. At det bodde jøder der for noen tusen år siden gir dem ingen "rett" til området. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Må det nevnes at det fortsatt bodde jøder der under opprettelsen av Israel og at provinsen Palestina derfor ble delt i to eller har man fått det med seg snart. Er kraftig lei av å diskutere med folk som er såppas kunnskapsløse at de ikke har fått med seg at Jødene har bodd iommrådet til en hver tid, det gjelder generelt. Hvor mange ganger har man vell ikke fått høre:"at jødene bare skal få bo der på grunn av en dum bok." Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Hele spørsmålet er subjektivt, man kan vel ikke diskutere for og eller imot fordi det går ut på prinsipper, eller personlige meninger. Begge parter må inngå et massivt kompromiss sånn som i Sør-Afrika '94 hvis det skal fungere med fred. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Israel er like mye "jødenes rettmessige plass", som Noge er amerikanernes rettmessige plass. Det medfører ikke riktighet. Israel ble grunnlagt av FN på britisk territorium. Eieren av området donerte en liten flekk til jødene. Resten - gigantiske landområder - ble gitt til araberne, som allerede hadde enda mer gigantiske landområder rundt Palestina igjen. At det bodde jøder der for noen tusen år siden gir dem ingen "rett" til området. Korrekt. Derimot gjør internasjonale lover det. Det faktum at eieren av området ga det til dem (med FN i ryggen). Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Må det nevnes at det fortsatt bodde jøder der under opprettelsen av Israel og at provinsen Palestina derfor ble delt i to eller har man fått det med seg snart. Er kraftig lei av å diskutere med folk som er såppas kunnskapsløse at de ikke har fått med seg at Jødene har bodd iommrådet til en hver tid, det gjelder generelt. Hvor mange ganger har man vell ikke fått høre:"at jødene bare skal få bo der på grunn av en dum bok." Det er ikke kunnskapsløshet, men ren hjernevasket idioti. Han klager ikke over at Australia består av hvite folk? Hva med at samene mistet Lapland? som er delt opp mellom Sverige og Finland? Sosialistiske Norge har drevet folk fra all kritisk tenking.. mao: propaganda Lenke til kommentar
Lakrits Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det medfører ikke riktighet. Israel ble grunnlagt av FN på britisk territorium. Eieren av området donerte en liten flekk til jødene. Resten - gigantiske landområder - ble gitt til araberne, som allerede hadde enda mer gigantiske landområder rundt Palestina igjen.Korrekt. Derimot gjør internasjonale lover det. Det faktum at eieren av området ga det til dem (med FN i ryggen). Sånn at Israel idag har tatt over det meste som er og var Palestina? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Fordi de ble anngrepet derfra og frykter/fryktet nye anngrep kanskje. De forsøker jo å trekke seg gradvis tilbake nå. Synes strengt tatt det er litt patetisk at de først prøver å anngripe Israel og når de får bank sutrer de til resten av verdenssamfunnet og lager helvete. Kanskje de ikke skulle anngrepet i utgangspunktet? Lenke til kommentar
Duplenty Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg synes det er litt merkelig at en liten stat som Israel har holdt ut mot mangedoblet antall fiender rundt seg. Jeg synes det var riktig gjort av Israel å ødelegge atomvåpnene. Hvis det er noen jeg ikke vil se med atomvåpen, er det vel helst Midt-Østen og Nord Korea, ettersom det er ustabile land for tiden som truer oss her i Vesten. En liten stat som Israel? Den er den femtiførste staten i Amerikas Forente Stater, så så merkelig er det vel ikke. Lenke til kommentar
Duplenty Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Fordi de ble anngrepet derfra og frykter/fryktet nye anngrep kanskje. De forsøker jo å trekke seg gradvis tilbake nå. Synes strengt tatt det er litt patetisk at de først prøver å anngripe Israel og når de får bank sutrer de til resten av verdenssamfunnet og lager helvete. Kanskje de ikke skulle anngrepet i utgangspunktet? Må en liten rettelse til her. Du mente vel å si: "Synes strengt tatt det er litt patetisk at de først prøver å forsvare seg mot Israel og når de får bank sutrer de til resten av verdenssamfunnet og lager helvete. Kanskje de ikke skulle forsvart seg i utgangspunktet?" Angripe skrives forresten med én n. Endret 10. oktober 2007 av Duplenty Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Sånn at Israel idag har tatt over det meste som er og var Palestina? Det har de ikke. Det meste av Palestina er nå i andre araberstater (les historiebøkene dine, da vel). Israel har derimot tatt over enkelte små landområder som følge av at de ble angrepet derfra. Israel selv er jo en liten flekk sammenlignet med de enorme landområdene som ble overlevert til araberne. Må en liten rettelse til her. Du mente vel å si: "Synes strengt tatt det er litt patetisk at de først prøver å forsvare seg mot Israel og når de får bank sutrer de til resten av verdenssamfunnet og lager helvete. Kanskje de ikke skulle forsvart seg i utgangspunktet?" Nei, for det er Israel som forsvarer seg her. Grunnen til at vi har denne krigen er at i det øyeblikk staten Israel lovlig ble grunnlagt av FN på britisk jord, så angrep flere araberstater Israel utenfra med det formål å utslette den nye staten. Samtidig startet arabere innenfor Israels grenser med geriljakrig, blant annet mot sivile mål. Fra det øyeblikk har Israel konstant måttet forsvare seg selv mot arabiske angrep. Det samme så vi forøvrig i Libanon. Grunnen til at Israel gikk inn i landet i utgangspunktet (den første gangen) var at libanesiske myndigheter nektet å gjøre noe med palestinerne som slo seg ned sør i landet og angrep Israel. Etter at PLO (med Arafat i spissen) ble kastet ut fra Syria (tror jeg det var) etter å ha prøvd å ta makten, dro de til Libanon hvor de først kriget mot libanesiske styrker, før de inngikk en avtale der palestinerne fikk slå seg ned i sør mot at de lot være å prøve å ta over hele landet. Israel invaderte først da angrepene fra Libanon aldri stoppet. Andre gang de invaderte Libanon så var det på grunn av at Hizbollah begynte å skyte raketter mot Israel, og både libanesiske styrker og FN-styrkene på stedet nektet å gjøre noe, eller var maktesløse. Ja, FN-observatører kunne til og med fortelle om hvordan Hizbollah angrep Israel fra FNs egne baser! Men de kunne som sagt ikke gjøre noe. Begge gangene var det altså som svar på angrep at Israel invaderte. Og et FN som nektet å gjøre noe. Det er tydelig at du er som jeg var en gang - naiv, og du har ikke sjekket hva som faktisk har skjedd. Jeg var også kunnskapsløs en gang, og godtok ukritisk at Israel var de slemme som stadig plaget de "stakkars" palestinerne. Nå vet jeg at det er Israel som har forsvart seg mot utslettelse i alle disse årene. Hvis du tilegner deg kunnskap om historien, vil jeg tro at du tar sterk avstand fra det du skriver over, slik jeg tar avstand fra mine kunnskapsløse raljeringer om hvor onde Israel var fra den gang jeg var en kunnskapsløs idiot om dette emnet. Endret 13. oktober 2007 av Pricks Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Nettop dette jeg snakker om. Er skremmende at kunnskapsløse folk ikek har fått med seg at det var araberne som startet det hele. De sitter åpenbart inne i sin egen boble og nekter å innse sannheten når den ikke passer inn. Så nei, rettelsen din er nok helt på viddene og det er trist at kunnskapsnivået er tillsvarende. Vær så snill og snakk med andre enn de mest hardbarkede Amerika/Israel haterne før du uttaler deg. Blir rett og slett bare sørgelig. Og ja så skrives vell angripe med en n... Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Traff på 3 ungdommer med palestina skjerf her om dagen. Kom litt i prat med to av dem, INGEN av dem kunne gjøre rede for hvordan staten Israel egentlig ble opprettet (Ottomanske rike - britisk palestinsk mandat osv.). Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Tror nok det er trenden ja. Utrolig at folk kan være så ekstreme i sine meninger uten å egentlig vite noe om saken. Fantastisk Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Jeg lukter noe kynisk bak hele opplegget: Hvorfor har Norge en bakholdende/nedlatende holdning mot Israel? Nå resten av verden er supportivt? Hvorfor gir Norge 250millioner kroner til støtte til Hamas? Nå resten av EU går til sanksjoner? Hvorfor er mediene satt opp "mot" Israel? Kanskje det mest sentralespørsmålet er: Hvorfor er Nordmenn flest "så" uvitende i konflikten? Hvorfor er norske skolebarn så kunnskapsløs innen i historie, i verdensrikesteland? Hvorfor? Kan det være en konspirasjon fra Sosialistene? Sv? Snik Islamisering? Kan det være pga olje? (Tenk at Saudia Arabia kan lett utkonkurer Norge i Oljepriser) Ot: Herzeleid ikke la drittsekker pirker på skrivefeil, neste gang bruker du rapportknappen, slike tullinger har jeg ikke sans for. (Alle skriver feil) Endret 10. oktober 2007 av Vaio Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jo takk Vaio Var det ikke noe det samme med vårt forhold til Somalia? Hele verden støttet vell Etiopia da de gikk inn i landet for å avsette islamistene som hadde avsatt den FN støttede regjeringen ved makt? Ikke ta det som hundre prosent men tror jeg hørte det på radioen for noen måneder siden og at vi derfor hadde fått utvist noen diplomater fra Etiopia? Vi fordømte visst hele Etiopias aksjon så vidt jeg forstod. Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Angripe skrives forresten med én n. Ja det er fint at du er flink i norsk, det veier jo opp for den dårlige karakteren i historie. ... Må bare si meg enig med Pricks i denne debatten. Endret 10. oktober 2007 av Q-melk2 Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Her skriver den israelske avisa Haaretz om året som gikk. ( Jødisk år 5767. Vet ikke akkurat når de har nyttår, det er kanskje i disse dager? ) Ta en titt på tallene, alle som lurer på hvorfor palestinerne får sympati : "It was a pretty quiet year, relatively speaking. Only 457 Palestinians and 10 Israelis were killed, according to the B'Tselem human rights organization, including the victims of Qassam rockets. Fewer casualties than in many previous years. However, it was still a terrible year: 92 Palestinian children were killed (fortunately, not a single Israeli child was killed by Palestinians, despite the Qassams). One-fifth of the Palestinians killed were children and teens - a disproportionate, almost unprecedented number. The Jewish year of 5767. Almost 100 children, who were alive and playing last New Year, didn't survive to see this one." http://www.haaretz.com/hasen/spages/907708.html Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ja, sånn går det når man gjemmer seg bak barn. Er vell bare nok et eksempel på at Israel står ovenfor en fiende som ikke bryr seg om sivile, hverken arabere eller jøder. Synd at det skal måtte bli sånn Lenke til kommentar
tAno16 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Tror det var i går jeg leste det. Men t.o.m norske soldater er innstilt på å skyte barn nedi Sudan. Norske soldater kan komme opp i situasjoner hvor det blir nødvendig å skyte på barnesoldater. Derfor har Forsvaret en grundig opplæring for å forberede soldatene på slike situasjoner. Sånn er det bare. Barn blir og skal bli sett på som soldater, dersom man kommer i en slik situasjon hvor barn har blitt oppdratt til å hate, og bære/bruke våpen i krig. Endret 11. oktober 2007 av tAno16 Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 En kule fra en 10-åring er like dødelig som en kule fra en kommandosoldat. For meg virker det som om at de arabiske landene prøver å påta seg en offerrolle ved å bevisst stille sivile i skuddlinjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå