Vargan Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hei! Jeg trenger noen gode råd. Jeg har bestemt meg 95% for at jeg skal kjøpe ny laptop, men blir ikke helt klok på hva jeg virkelig trenger. En enkel maskin til 7.000,- eller et monster til 15.000,-. . . Jeg er amatørfotograf, så redigering i photoshop er aktuelt. Jeg spiller litt spill, World of Warcraft, Oblivion, BF2142 og håper på Starcraft 2 i fremtiden. I tillegg "vanlig bruk",- surfing, MSN, musikk, film etc. Jeg skal også bruke maskinen til studier i årene som kommer. Jeg vil ha en god oppløsning (gjerne 1680x1050) og et grafikkort som tar spillene beskrevet over på behagelige settings. 15" eller 17" med god lysstyrke. HDMI eller DVI er greit å ha, men ikke et musthave da jeg har en stasjonær koblet til flatskjerm i stuen. USB 2-4x, FireWire og såklart DVDRW og WLAN, men det er vel stort sett standard om jeg ikke tar feil. Dell er IKKE aktuelt så lenge de har så lang leveringstid. Packard Bell tar jeg ikke på, men jeg er åpen for de andre merkene. Har sett på Compal IFL90+, ACER Aspire 5920G og Toshiba X200. Problemet med Compal maskinen er at designet er litt trett i forhold til for eksempel X200 som jeg liker veldig godt. Samtidig er X200 kanskje ikke så godt egnet til forelesninger og lesesaler. Den virket også litt stor.(?) Kommer det noen ny Compal maskin snart? Hvor kan jeg finne informasjon? Jeg lurer på hva dere synes om å kjøpe en grei maskin nå til 6-7.000,- som kjører WoW og det jeg trenger, også kjøpe en ny maskin om et års tid eller om det er best å kjøre på med en kraftig maskin med en gang? Jeg regner med å kjøpe om ca 2uker og det kan jo dukke opp ganske bra tilbud på ukenstilbud.net på den tiden. Jeg _KAN_ strekke meg til prisen på X200, men billigere er bedre! Er 100% åpen, kom med tips, råd og egne erfaringer. V. Lenke til kommentar
Dobbel 0 Bobby Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Jeg har egentlig ikke noen konkrete tips til deg, bortsett fra at god oppløsning er greit å ha når man skal holde på med fotoredigering. Det er sabla flaut å sitte på forelesning med en maskin som høres ut som et kraftverk, så sjekk at den lappisen du kjøper ikke bråker så ufattelig mye. Jeg er personlig en fan av x200, men hvordan den er med tanke på bråk, og hvor grei den er å frakte på, vet jeg ikke. Tror compalen er ganske greit, men den har jo ikke hdmi/dvi acern du nevner har vell alt du spør etter, men ganske lav oppløsning. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Jeg vil anbefale deg å kjøpe en billig billig laptop, og en stasjonær i tillegg, ikke bare blir det billigere, men du vil også få bedre ytelse. Bærbare egner seg generelt dårlig til spilling, de har lavere klokket grafikkort på grunn av temperatur, og de kraftigste blir veldig varme=bråkete. En stasjonær til 10000 vil nok eie alt som finnes på det bærbare markedet i dag, og så kan du kjøpe en bærbar til 4500kr, når den er så billig så trenger du ikke nødvendigvis være like omsorgsfull med den, og det er greit å ikke ha med 15000kr laptop på skolen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Det er ikke nødvendigvis bare spesifikasjonene som er bedre på en dyrere PC, men også byggekvaliteten. Derfor er det store sjanser for at du vil være generelt mer fornøyd med en dyr PC du kjøper nå og har lenge, enn plastikkskrammel til halv pris, som oppgraderes oftere. Min personlige magefølelse sier "aldri kjøp laptop til under 10k", men den kan jo være litt gammeldags. Hvis du har tenkt å bruke den i lesesal bør du tenke på at kraftige maskiner bråker alt for mye. Personlig synes jeg selv den mest stillegående maskinen i verden ikke har noe på en lesesal å gjøre (penn og papir ftw), og det er flere enig i. Her på HF i Bergen har laptop-erne blitt forvist til egne rom, og det vil kanskje skje andre steder også. Derfor kan det hende at de ambisjonene blir vanskelige å oppnå. Uansett er det ingen dum ide å oppsøke en forhandler så du får testet maskinene før kjøp. Som sagt, laptop er mer enn tech-specs. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Du kan jo sjekke ut ASUS V2S (business) eller ASUS A8C(?)(consumer) De er nesten helt like, men A8C(?) har et bedre skjermkort, men V2S har mye bedre byggekvalitet, det sies at de tilsvarer IBM/Lenovo thinkpads. Lenke til kommentar
Vargan Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Hei! Takk for svar! Jeg likte ikke størrelsen på ASUS V2S, den var 14" og den hadde samme "lave" oppløsningen 1280x800. Fant ikke Asus A8C(?). Ser gjerne på den også hvis noen har link. Å kjøpe en stasjonær og en laptop høres jo greit ut. Men jeg har en ganske ny (2år ) stasjonær fra før av. Har lyst på laptop(bærbar) siden den er bærbar. Føler jeg må lene meg litt på det å ikke kjøpe en laptop til under 10.000,-. V. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 MPX har en avtale med HP om rabatert levering til studenter/ansatte som tilhører et undervisningssted tilknyttet uninett. Kan være litt å spare der på en bærbar. Har selv 2 bærbare, en med acer med 1280x800, og selv synes jeg dette er ubehaglig lav oppløsning. Fordelen er at den er stillegående, men integrert skjermkort blir det lite lyd. Den andre har 17" skjerm høyere oppløsning og eget skjermkort. Det er stillegående så sant du ikke spiller, men spill egner seg best til den stasjonære. Det blir litt FM på 17"ern, men det er helst dama som bruker den til sitt bruk. Om du skal ha en bærbar kjøp en liten med høy oppløsning, som du faktisk kan bære med deg. 3kg er på grensen til slepbar. 4,2-4,5kg som min store bærbare er, er ikke bærbart. Du kan løfte den, men det kan du jo gjøre med vaskemaskiner også... Støtter meg til disse som sier en liten bærbar med høy oppløsning, og heller en oppgradering av riggen når det er behov for det. Bærbare er et ork å oppgradere andre ting enn RAMen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Asus V2S har wxga+, altså 1440*900, som er det høyeste blandt 14"erne. Ellers så kan du jo se på HP Compaq 6715b, men vær obs, den kommer i to forskjellige modeller. En med wsxga¸ og en med wxga. Her er den billigste av den modellen jeg mener: http://www.yaha.no/y.asp?pd=239746&og=31&hg=152&ug=305 A8Js het den asusen jeg tenkte på. Samme spec som V2S, men dårligere byggekvalitet, men 8600gt i stedet for 8600. Endret 23. september 2007 av micke090 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå