Gå til innhold

Maksimal utnyttelse av Canon 350D


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal på en lengre ferie til land med naturskjønne omgivelser, og ønsker derfor å få tatt en del bilder. Jeg har per dags dato et Canon 350D, som fungerer således som det skal, selv for det faktum at jeg ikke helt føler at jeg har fått tatt i bruk kameraet helt maksimalt enda.

Altså jeg klarer å ta bilder av ulike ting, og jeg føler blir relativt fint. Men jeg får liksom ikke tatt slike "fotograf-bilder", med riktig belysning og skygge osv.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen her inne på forumet som har et slikt kamera eller lignende, og som kan komme med noen gode tips/råd.

 

Setter stor pris på dette. Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette tror jeg ikke er avhengig av utstyret ditt, først og fremst, men personen bak. Litt vanskelig å få tak på hva du mener, men jeg mener det beste du kan gjøre er å finne deg noen kurs, og/eller kjøpe noen bøker som vil lære deg en del. Akam kommer i løpet av uken med omtale av noen bøker om lyssetting - kanskje noen av dem er noe for deg.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg skal på en lengre ferie til land med naturskjønne omgivelser, og ønsker derfor å få tatt en del bilder. Jeg har per dags dato et Canon 350D, som fungerer således som det skal, selv for det faktum at jeg ikke helt føler at jeg har fått tatt i bruk kameraet helt maksimalt enda.

Altså jeg klarer å ta bilder av ulike ting, og jeg føler blir relativt fint. Men jeg får liksom ikke tatt slike "fotograf-bilder", med riktig belysning og skygge osv.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen her inne på forumet som har et slikt kamera eller lignende, og som kan komme med noen gode tips/råd.

 

Setter stor pris på dette. Takk.  :)

9554544[/snapback]

 

Er nok lite du kan gjøre med kameraet for å få til rett belysning / skygge osv... En ting som kan bedre resultatene er å handle kvalitetsoptikk, den er minst like viktig som huset som det sitter på. L optikken til Canon er helt konge, men den koster flesk. Jeg har ei Linse i den serien pr nå, og så fort pengesekken tillater det blir det fler... Skiler på den nye 70 - 200 F4L IS USM, den en juvel...

 

Ellers så tror jeg det beste rådet jeg kan gi deg er å titte litt i fotobøker om emnet.. Er ingen stor landskapsfotograf sjøl, men vidvinkel og høye blendertall er vel en del av nøkkelen til suksess har jeg skjønt...

 

-Fredrik

Lenke til kommentar

Dyr optikk og flotte kameraer hjelper ikke døyten, hvis du tar bildene på feil tidspunkt. De profesjonelle reise og naturfotografene tar bildene sine grytidlig på morgenen, og i de siste timene før solnedgang. Spesielt om morgenen får man fint lys. Stå opp litt tidlig en morgen, og gå ut med kamera litt etter soloppgang. Da får du det lyset du har sett i andre bilder som du higer etter.

Lenke til kommentar

Lys er vel og bra. Noe som er vel så viktig er komposisjon. Hvilket utsnitt du tar, hva som skal få plass i bildet ditt, for-, mellom- og bakgrunns elementer, linjer, osv. Dersom du gjør dette rett, som er vanskelig spør du meg, kan du gjøre relativt dølle bilder om til små hverdagsmesterverk. Det er ikke mye som skal til før bildet stiger ganske så mye i kvalitet. Løkke te.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...