Gå til innhold

Faktura fra QXL - uakseptabelt - morsom lesing? =)

Anbefalte innlegg

Jeg er en prinsipp fast mann.. med det gode og onde det fører med seg..

Når jeg da fikk en faktura fra QXL etter først å ha mottat en e-mail om at jeg fikk 100 gratis auksjoner i bursdags gave var jeg ikke så imponert. Det sto/står kun om 77 kr, men her er det prinsippet det går i... her er mailen jeg lettere irritert sendte de:

Hei.

Jeg mottok idag en faktura fra ang. en auksjon jeg la ut 24.08.

For det første så har den hatt 33(!) visninger og ikke èn eneste henvendelse. På samme tiden hadde jeg fra finn.no hatt 914 visninger, 22 eposter og 8 seriøse telefon henvendelser. (pluss ett par irriterende telefonselgere/text-tv selgere) Bilen ble solgt 10 000(!)kr over det jeg la som start bud på QXL. ikke ett eneste bud kom på QXL.

For det andre så var grunnen til at jeg la den ut på QXL.no at jeg fikk "bursdags e-post" og tenkte jeg kunne prøve QXL igjen.

"Quote"

Hei Fredrik

Gratulerer med dagen om en uke!

QXL.no ønsker å gi deg gratis listepris på 100 auksjoner i bursdagsgave.

Auksjonene må legges opp innenfor 7 dager f.o.m din bursdag.

Eksempel: dersom du har bursdag på en mandag gjelder tilbudet fra mandag kl 00.00 til søndag kl 23.59

"/end Quote"

Jeg føler meg ganske trygg på at 24.08 er innenfor 7 dager fra 21.08.

Så jeg lurer på hvorfor jeg, etter at dere lovte meg 100 gratis auksjoner, fortsatt får en faktura fra QXL?

Jeg husker når jeg var en aktiv selger på QXL for snart vel 5 år siden, at da var dere den beste. Dere var også gratis for forbrukerne men regner med dere fikk godt betalt fra reklame og bedrifter som solgte.

Internett skal være gratis for forbrukere, jeg vet selv hvor gode reklame inntekter en webside med mye trafikk har.

Eneste grunnen til at folk er villig til å betale for å annonsere på finn.no er fordi de har hatt massive reklame kampanjer og pr. dags dato er de som når ut til flest potensielle kjøpere.

mvh

mmm, jeg er en innbitt grine biter blitt ;) kommer til å legge ut hva jeg ev. får som svar også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er vel også noen suksessgebyrer inne i bildet om du fikk solgt noen av de tingene du la ut. I fakturaen fra QXL skal det stå hva de fakturerer deg for. Hadde selv bursdag for litt siden og la ut en røys med gjenstander, ble ikke fakturert for de i alle fall.

Lenke til kommentar

(NB! Andre gebyrer som suksessprovisjon og valgfrie tilleggstjenester gjelder som normalt. Se vår prisliste)

er mailen's "bakside" ;)

men ettersom jeg ikke benyttet meg av noen tileggs tjenester (det var jo greit dyrt) og det ble null bud på gjenstanden/bilen så gjelder jo ikke suksessprovisjon. btw. som nevnt, ting på internett skal være gratis for privat personer, det skal finansieres med reklame og bedrifter! (personlig mening da... men ser ingen grunn til at det ikke skal være sånn). finn.no er *nesten* OK, fordi de har brukt uhorvelig med penger på markeds føring og har en så bra tjeneste med lave priser.

"edit" - hvor lenge siden var det du benyttet deg av det? som du ser så la jeg ut annonse i august, begynner jo å bli en stund siden =)

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

tja, for det første ville jeg da egentlig prøvd å dra de innunder falsk markedsføring, for det står ingenting om spesielle gjenstander/auksjoner, kun provisjon og tileggstjenester. og var ingensteder det sto noe om at bil auksjoner var noe utenom det vanlige/gebyrer mens jeg la den inn.

for det andre, så virker ikke linken de har lagt med i e-post'en engang:

http://www.qxl.no/contents/no/help/cost.htm

for det tredje: hvis man skal betale for en vare, forventer man at man skal få det man betaler for også. synes ikke at 33 visninger (hvor jeg selv sikkert har vært 5-6 stk av dem etterhvert som jeg har fått ny IP, hvilket sikkert gjelder for fler av de andre også) er valuta for pengene? Når man for tilnærmet samme summen har 914 visninger på finn.no?

Lenke til kommentar

Quote av hele mail:

"Hei Fredrik

Gratulerer med dagen om en uke!

QXL.no ønsker å gi deg gratis listepris på 100 auksjoner i bursdagsgave.

Auksjonene må legges opp innenfor 7 dager f.o.m din bursdag.

Eksempel: dersom du har bursdag på en mandag gjelder tilbudet fra mandag kl 00.00 til søndag kl 23.59

(NB! Andre gebyrer som suksessprovisjon og valgfrie tilleggstjenester gjelder som normalt. Se vår prisliste)

Du er velkommen til å kontakte vårt Kundesenter

Glemt passord? klikk her

For kontoinfo: klikk her

Lykke til med kjøp og salg!

Vennlig hilsen alle oss i QXL.no

"

altså, jeg har egentlig ingenting imot QXL, men er litt irritert over at de tar seg betalt både for å legge ut auksjonen, for så å ta provisjons betalt i tillegg på salg. Før var de gratis, da var de også bedre/fler brukere. blir litt som staten dette: først tar vi pengene dine i form av skatt på lønn, så tar vi enda mer av pengene dine når du bruker de, på moms, for ikke å snakke om hvis du skulle være dum nok til å eie en bil, da tar vi pengene dine både 4 og 5 ganger før du har "gjenstanden" i hånda. Og setter du pengene dine i banken så tar vi jammen litt av de da og ved formue skatt. Og gud forby om du skulle dø/fordele litt arv, da beholder vi jammen meg store summer av dine allerede beskattede penger en gang til.

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

At du ikke liker at de tar betalt for tjenestene burde du tenkt på før du brukte de.

Hvis Finn er et bedre marked for bil, ja, hvorfor ikke droppe qxl?

At det var gratis før er nå en ting, men når siden vokser krever det en del av de som står bak. De må ha flere ansatte og det koster å drive et nettsted.

De skriver også i mailen at andre gebyrer og tilleggstjenester gjelder som normalt og viser til prislisten.

Her er et bilde av prislisten (legg merke til biler og motorsykler er et unntak fra de vanlige listeprisene).

post-42397-1190562185_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det var jo nettop derfor jeg for første gang på 5 år brukte de, nettop fordi de skrøt i en mail av at jeg hadde fått 100 auksjoner i "bursdags gave" - hvis ikke ville jeg aldri brukt dem nettop fordi jeg vet hvor mye de har tapt seg etter at de begynte å ta betalt for tjenestene sine. men tenkte de her skulle få en sjanse så kanskje jeg ville brukt de ved senere bil salg og andre salg.

Dette er misledende markedsføring på sitt beste. Det var ikke nevnt ett eneste sted under registrering av auksjon for bil at det var andre tillegg enn de som allerede var gitt som "gave". Suksess provisjonen skulle dem glatt fått hvis det faktisk hadde vært produktet dems som ledet til salg. men det gjorde det absolutt ikke, ikke èn eneste kjøper kom fra siden deres. Tillegs tjenestene skulle de også fått for hvis jeg hadde benyttet meg av dem, noe jeg ikke gjorde. Likevel fikk jeg regning på 77 kr.

Jeg hadde ikke skult minstepris.

Hvilke listepris f.eks. er ikke noe man burde forvente at hadde avgift. og det ble heller ikke opplyst om mens man la ut annonsen.

Suksess provisjonen faller også bort da produktet *ikke* ble solgt fra siden deres.

Når jeg så raskt over "prislisten" dems, så var den utdatert.

og uansett, om jeg skulle betalt, hvordan får du listeprisen til å bli 77kr når jeg bare la ut annonsen èn gang?

Lenke til kommentar

på fakturaen jeg har fått står det "Listepris auksjoner" x2 =77kr.

"Quote"

Unntak: Ved salg av biler og motorsykler

Listepris er her = 39 kr

*Har du valgt minstepris på din auksjon er det denne som avgjør listeprisen.

"End Quote"

Ok, det er så, da her jeg fått med meg det. MEN!: I e-post'en står det at jeg får GRATIS LISTEPRIS på 100 auksjoner.

Da forventer jeg at det er uavhengig LISTEPRIS på en bil og ikke bil, da listepris er listepris uansett hva den summen faktisk ender på og type gjenstand!

Har man først gitt bort/tilbudt en tjeneste gratis, så akter jeg å holde dem til det! Prinsipp!

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Minner stygt om en historie på et kjøpesenter i Akershus, var en jente som var selger for en eller annen mobiloperatør, og dytta en mobil bort til en kompis og sa"Har du lyst på en gratis mobil?" Jatakk sa kompisen min, tok telefonen og gikk videre. Det endte opp med at vektere ble tilkalt og en jente på gråten. Det var masse tillegg til den "gratis" mobilen.... Vekterne kunne ikke holde ham igjen da de faktisk sa gratis mobil..... dog var hun veldig pen så han ga den tilbake. Tror ikke hun orket den jobben så veldig lenge....

Lenke til kommentar

Ordet gratis, samt at det ikke vises til i samme e-post unntakene, gjør nok at OP søipper glatt unna. Eneste er at han må bestride kravet så tidlig som mulig, og siden henvise eventuellt inkassobyrå til dette. Finnes ingen som går til forliksrådet for denne summen.

Lenke til kommentar

Datating: Som han jo sier så gir ikke tilbudsmailen hans noen begrensninger på HVILKE listepriser han kan benytte seg av. Den sier jo faktisk at han har 100 gratis annonser. At QXL opererer med en annen listepris for biler og motorsykler er jo ikke hans problem. Da måtte de begrense tilbudet i mailen og skrevet "Dette tilbudet gjelder ikke ved salg av bil/motorsykkel."

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Jeg har også nettopp hatt bursdag og ble fakstisk veldig glad for å få mailen fra qxl.no. Jeg la ut 78 annonser og fikk ingen faktura/regning for opplastingen. Det eneste jeg måtte betale var for de jeg fikk solgt. (suksessavgift) (66 gjenstander solgt) Genialt! (men det visste jeg da igrunn på forhånd siden jeg leste mailen jeg fikk samt prislisten!) Det burde trådskriver også ha gjort på forhånd!!

Jeg har solgt en rekke ting tidligere både på qxl.no og på Finn.no. Jeg er egentlig ganske fornøyd med begge tjenester.

Et par ting har jeg likevel merket meg.

-Finn tar en utrolig høy pris for å legge ut annonser.

Denne må man betale uavhengig om man får solgt varen eller ikke. Liseprisen på qxl.no er ubetydelig (mindre enn 9 kr) Besøk i en annonse er ikke ensbetydende meg salg. Det at besøkstallet er høyt på finn sier ingenting om jeg får solgt varen eller ikke. Noen ganger lurer jeg på om tallet til finn er manipulert. Tallene til QXL.no er ofte lavere. Mulig de har genrelt mindre trafikk der. (kanskje fordi finn gasser på med tanke på markedsføring på tv osv.) Jeg merker også at jeg får mange useriøse kjøpere fra finn. Ingen sikkerhet ligger bak med tanke på å verifisere brukerne. jeg savner en historikk/karaktersystem som de har på qxl. På qxl.no får jeg suksessavgiften refundert hvis kjøper ikke følger opp.

For meg har finn.no vært ensbetydende meg: mange besøk på annonse, noen flere henvendelser som dessverre ofte viser seg å være useriøse. ingen sikkerhet for meg som selger med tanke på historikk på kjøper eller om kjøper har "lurt folk" før.

Det skal også sies at jeg har fått mange salg og tjent godt på begge tjenester :)

Lenke til kommentar
Jeg har også nettopp hatt bursdag og ble fakstisk veldig glad for å få mailen fra qxl.no. Jeg la ut 78 annonser og fikk ingen faktura/regning for opplastingen. Det eneste jeg måtte betale var for de jeg fikk solgt. (suksessavgift) (66 gjenstander solgt) Genialt! (men det visste jeg da igrunn på forhånd siden jeg leste mailen jeg fikk samt prislisten!) Det burde trådskriver også ha gjort på forhånd!!

Hvis du hadde giddi å sette deg inn i saken så hadde du kanskje fått med deg at trådstarter faktisk HAR lest både tilbudsmail OG prisliste.

Men siden du har finlest alle dokumenter i saken kan du kanskje vise til hvor QXL sier at prisen for biler og motorsykkel annonser IKKE gjelder for bursdagstilbudet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...