Gå til innhold

Finne ip-adresse fra en e-mail adresse. Hvordan?

anderslien

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å finne ut hvem jeg fikk en e-mail av, så derfor tenkte jeg at det kanskje går ann å finne ip-adressen ut fra den mailen, også spore den til en adresse?

Hvis dette går ann, hvordan gjør jeg det?

Vet jeg muligens har feilpostet, men la den her hvis noen visste om et program eller noe jeg kan bruke for å finne ip-adressen.

Takk for svar!

Endret av anderslien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se i headeren på mailen. Hvis du bruker webmail endrer gjør du dette i nettleseren, hvis du bruker f.eks. Outlokk høyreklikker du på mailen og velger egenskaper.

Selv om du har IP-adressen finner du ikke ut HVEM som sendte mailen, men det viser f.eks. ISP eller firma den kommer fra.

Lenke til kommentar
Se i headeren på mailen. Hvis du bruker webmail endrer gjør du dette i nettleseren, hvis du bruker f.eks. Outlokk høyreklikker du på mailen og velger egenskaper.

Selv om du har IP-adressen finner du ikke ut HVEM som sendte mailen, men det viser f.eks. ISP eller firma den kommer fra.

9554365[/snapback]

Jeg bruker hotmail. Kan du forklare litt nærmere hvordan jeg gjør det?

Og hva het den siden hvor du kunne taste inn ip adressen for å finne ut hvor den kommer fra?

Lenke til kommentar

Selv om du klarer å finne ut hvilken IP mailen er sendt fra (dette står i headeren til mailen), klarer du IKKE å finne ut av hvem som har sendt den. Det er BARE isp'ene som har oversikt over hvem som har hatt en gitt IP på et gitt tidspunkt, og dette gir de ikke ut uten en rettsavgjørelse.

Man KAN finne ut av hvilken isp mailen kom fra, og i mange tilfeller også fra hvilket område mailen kom fra, men det er det.

Lenke til kommentar
Du er ikke den eneste som har påpekt det, men topicen går på at han skal finne IP-adressen, og ikke avsenderen.

9559742[/snapback]

Nope.

Les første post igjen.

"så derfor tenkte jeg at det kanskje går ann å finne ip-adressen ut fra den mailen, også spore den til en adresse? ".

Lenke til kommentar
Du er ikke den eneste som har påpekt det, men topicen går på at han skal finne IP-adressen, og ikke avsenderen.

9559742[/snapback]

Nope.

Les første post igjen.

"så derfor tenkte jeg at det kanskje går ann å finne ip-adressen ut fra den mailen, også spore den til en adresse? ".

9560087[/snapback]

Beklager. Eneste adressen du i praksis kan spore den til er adressen til eieren av IP-rangen.

MEN hvis du har en _del_ tid og ressurser, kan du forsåvidt sette opp et system som triangulerer (multiangulerer) IP-adressen ved å måle rundetiden til ping-kommandoer fra ulike steder i verden, og på denne måten plassere IP-adressen geografisk. Forutsetningen for at dette skal virke er selvsagt at brukeren av IP-adressen på trianguleringstidspunktet er den samme som sendte mailen.

Lenke til kommentar

MEN hvis du har en _del_ tid og ressurser, kan du forsåvidt sette opp et system som triangulerer (multiangulerer) IP-adressen ved å måle rundetiden til ping-kommandoer fra ulike steder i verden, og på denne måten plassere IP-adressen geografisk. Forutsetningen for at dette skal virke er selvsagt at brukeren av IP-adressen på trianguleringstidspunktet er den samme som sendte mailen.

9560238[/snapback]

Du kommer vel strengt tatt bare til ISP med radius på (tid for ping til ip - tid for ping til isp). Vansklig å komme nærmere enn det, eller er det noe jeg har oversett nå?

Kanskje rett og slett enklere og se hvor ISP har kunder?

Lenke til kommentar

Nei, dersom den man vil lokalisere er en vanlig ISP-kunde, blir det nok vanskelig å triangulere det siste hoppet. Og metoden egner seg nok kun dersom man kan i det siste hoppet kan bruke ulike rutere. Og uansett blir det nok vanskelig å kunne plassere det siste hoppet helt nøyaktig i tettbygde strøk.

http://www.slac.stanford.edu/comp/net/wan-mon/tulip/

Fra min side var det kun ment som en digresjon, og ikke et reelt alternativ i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Nei, du får det ikke til, fordi det ikke er mulig.  Les posten min igjen.

det spørs hvor langt trådstarter vil gå med dette men hvis det feks foreligger en politianmeldelse må ISP utlevere navn/adresse på den som sitter på en angitt IP så det er ikke helt umulig.

9561636[/snapback]

Ja?

Skrev jo at man måtte ha en rettskjennelse får å få det ut?

Lenke til kommentar
Jeg ønsker å finne ut hvem jeg fikk en e-mail av, så derfor tenkte jeg at det kanskje går ann å finne ip-adressen ut fra den mailen, også spore den til en adresse?

Hvis dette går ann, hvordan gjør jeg det?

Vet jeg muligens har feilpostet, men la den her hvis noen visste om et program eller noe jeg kan bruke for å finne ip-adressen.

Takk for svar!

9554088[/snapback]

En adresse får du nok aldri vite uten at ISP opplyser det. Her finner du ut hvilken by: www.ip-adress.com

Lenke til kommentar
det spørs hvor langt trådstarter vil gå med dette men hvis det feks foreligger en politianmeldelse må ISP utlevere navn/adresse på den som sitter på en angitt IP så det er ikke helt umulig.

9561636[/snapback]

Bare en ting til.

Det er IKKE nok med en politianmeldelse. Det må en rettsavgjørelse til før ISP'ene utleverer informasjon. Til og med politiet får ikke ut denne informasjonen uten dette.

Lenke til kommentar

9561636[/snapback]

Bare en ting til.

Det er IKKE nok med en politianmeldelse. Det må en rettsavgjørelse til før ISP'ene utleverer informasjon. Til og med politiet får ikke ut denne informasjonen uten dette.

9568729[/snapback]

Det er nok ikke riktig. Det holder med en anmeldelse, jf. Ekomloven §2-9. Opplysning om bruker av IP-adresse er sammenstilt med bruk av telefonnummer (elektronisk kommunikasjonstjeneste), jf. §2-8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...