Gå til innhold

Legge systempartisjon i på raid-0

Anbefalte innlegg

Venter et highpoint rocketraid 404u kort i morgen. Har 4 disker som ska raides 2 og 2. Tar i bruk alle 4 portene på raid kontrolleren.

Kort spørsmål, er det noe spess jeg må foreta meg for å få bootet win2k hvis jeg legger det på et raid-0 sett? Og har jeg noe mulighet for å partisjonere opp raid settet slik at jeg får lagt system/boot partisjonen for seg og pagefila på en annen partisjon?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kort spørsmål, er det noe spess jeg må foreta meg for å få bootet win2k hvis jeg legger det på et raid-0 sett? Og har jeg noe mulighet for å partisjonere opp raid settet slik at jeg får lagt system/boot partisjonen for seg og pagefila på en annen partisjon?

Takker for svar!

Regner med at du skal ha pagefila på et annen raid-sett og ikke bare på en annen partisjon? -Først så setter du jo opp raid-settene i BIOS på kontrolleren, og så partisjonerer du de i windows/e.l. ... -Det er ikke noe problem å boote fra RAID, - kontrolleren vil gjøre dette autmatisk hvis det er den som er C: (og det blir den hvis du installerere OS'et der som første disk)

:woot:

Lenke til kommentar

Kort spørsmål, er det noe spess jeg må foreta meg for å få bootet win2k hvis jeg legger det på et raid-0 sett?

Du må huske å trykke F6 under første installasjonsskjermbilde. ;)

(legge til 3.parts driver for RAID-kontrolleren)

Lenke til kommentar

[quote name="kjetilklDet er ikke noe problem å boote fra RAID' date=' - kontrolleren vil gjøre dette autmatisk hvis det er den som er C: (og det blir den hvis du installerere OS'et der som første disk)

:woot:[/quote]

Hmmm, begynner å bli utrolig lenge siden jeg hadde OSet mitt liggende på C:

Det er ingen regel som sier at C: må være oppstartdisk. I løpet av halvannet år har jeg i alle fall hatt OSet installert på D, G, H, K-diskene. Windows 9x krevde vel i utgangspunktet C:, men også dette kan legges på en annen disk ved å si til BIOS at man skulle boote fra en annen disk.

Lenke til kommentar

Det er ingen regel som sier at C: må være oppstartdisk. I løpet av halvannet år har jeg i alle fall hatt OSet installert på D, G, H, K-diskene. Windows 9x krevde vel i utgangspunktet C:, men også dette kan legges på en annen disk ved å si til BIOS at man skulle boote fra en annen disk.

Ja du kan selvsagt velge hva partisjonen skal hete, -men de fleste synes nå det er mest praktisk å ha den på C: da .. :):rofl:

Lenke til kommentar

Ja du kan selvsagt velge hva partisjonen skal hete, -men de fleste synes nå det er mest praktisk å ha den på C: da .. :):rofl:

Navnet på partisjonen har ingenting med saken å gjøre. Et OS kan godt ligge på partisjon 4 på en disk som står som slave på IDE2.

Lenke til kommentar

Navnet på partisjonen har ingenting med saken å gjøre. Et OS kan godt ligge på partisjon 4 på en disk som står som slave på IDE2.

My point excatly....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...