-Jungeldyret Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hei, har en oppgave her jeg ikke finner svar på. Oppgaven skal løses med Viten.no og lyder følgende: "Røyking er en miljøfaktor som kan gi store helseskader. Hvorfor er det slik at noen utvikler kreft på grunn av røyking, mens andre røyker nesten hele livet uten å få alvorlige sykdommer?" Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Vet vi så mye om dette da? Noen tåler det bedre enn andre. Dessuten er det ganske stor forskjell i måtene folk røyker på, det tror jeg kan ha betydning. Noen tar bare store magadrag hele tiden, mens andre knapt trekker ned. Det siste gjelder særlig for sigarrøykere. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ett ord: varians. Variansen slår inn på røykemåte, røykemengde, type tobakk, kroppens motstandsevne, og så videre ad infinitum. Så alt i alt blir det mye sannsynlighetsregning, altså flaks/uflaks. Ellers er det vel lungekreft og KOLS (kronisk obstruktiv lungesykdom) som er de vanligste røykesykdommene, i tillegg til (?) sære varianter som strupekreft ... Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 i og med at oppgaven skal løses med info fra en navgitt kilde er det vel bare å sette seg ned å lese for å se hva den kilden sier om saken Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Men så vidt jeg kan se, sier ikke kilden noe spesifikt om det... Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Litt vanskelig for oss å sjekke hva som står der siden man må ha egen kode for å registrere seg som elev, og jeg ikke har lyst til å utgi meg for lærer. Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Nei, vi logger ikke inn.. Trykker på "prøv program". Da kommer du hit. Så trykker du på "arv og miljø" på siden... Edit: skrivefeil Endret 23. september 2007 av -Jungeldyret Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 oki, basert på det som står der så er det fordi noen muterer når de blir utsatt for tjære, mens andre ikke blir det... Seriøst dårlig info imo, men det er vel ikke tenkt til så veldig høyt trinn? Eller. Tjære øker sannsynligheten for muteringer. Det er dermed mer sannsynlig at man får kreft av å røyke. Det at det er mer sannsynlig betyr derimot ikke at man må få kreft av å røyke. Derfor vil noen kunne røyke 60 om dagen hele livet uten å få kreft. De vil nok oppleve andre negative bivirkninger, men altså ikke kreft. Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Det er ment for 10. trinn, ungdomskole. Men hva mener du? At tjæren påvirker noen, men ikke andre? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 tjæren øker sannsynligheten får å få mutasjoner(kreft). Men, man kan jo ha 99,99% sannsynlighet for at noe skal skje uten at det skjer. Derfor vil det alltid være noen som ikke får kreft pga røyking uansett hvor sannsynlig det er at de skal få kreft. Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Mhm, ok... Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 oki, ta det motsatte eksemplet da. Lotto, det er veldig liten sannysnlighet for å vinne i lotto, men det er jo som regel noen som vinner hver uke. Hvis man tenker på det å ikke får kreft av å røyke som å vinne i lotto så vil det jo alltid være noen som ikke får kreft uansett hvor liten sannsynlighet det er for at de ikke skal få kreft. hjalp det? Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Jepp, tror jeg har det nå. EDIT: Jeg skrev: ”Når man får kreft på grunn av røyking er det fordi DNA muterer. I tobakk er det tjære, som kan gi økt sjanse for slike mutasjoner. Men det er ikke 100 % sjanse for at DNAet skal mutere. Hvordan folk faktisk røyker har jo også noe å si. Trekker man røyken ned i lungene og magen får du mer tjære i deg, som da gir økt sjanse. Siden det bare gir økt sjanse for at DNAet skal mutere handler det også litt om flaks og uflaks. Hvor sterk kroppen din er, i den forstand hvor sterkt immunforsvar og hva du tåler kan vel også ha litt å si.” Endret 23. september 2007 av -Jungeldyret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå