Gå til innhold

Hvordan er autofokuskvaliteten på 30D?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Canon EOS 30D. Det jeg lurer på er om noen har konkrete erfaringer med hensyn på autofokusen til 30D, sammenlignet med andre dyrere kamera til Canon.

Det har seg slik at jeg forsøker å ta bilde av fugl i flukt, men synes dette er vanskelig. Noen bilder blir skarpe, men mange blir heller dårlige.

Jeg er klar over at dette innebærer trening og ferdigheter, samt gode objektiver, i tillegg til god autofokus.

Jeg har aldri prøvd noe bedre kamera enn 30D, så jeg har ikke peiling på hva jeg kan forvente. Høres det fornuftig ut?

Selv har jeg et EF 70-200mm f4 L USM og har testet et lånt EF 100-400mm F4.5-5-6 L IS USM.

Jeg lurer altså på om det er en enorm forskjell på autofokusen til 30D og for eksempel EOS 1Ds Mark II, som gjør at det vil være langt lettere å få skarpe bilder av fugl i flukt hvis man benytter sistnevnte kamera (med lik optikk)

(Fremgangsmåten jeg har benyttet er etter anbefaling fra en som eier EOS 1Ds Mark II og kan skilte med en rekke flotte bilder av fugl i flukt. Den er som følger: Stor blender, gjerne full åpning (altså blenderprioritet), AI Servo on, evaluerende eller midterste fokuspunkt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EOS 1Ds Mark II har jo 40 fokuspunkt i motsetning til 30D sine 9 punkter.

Har selv 30D og et 70-300 IS objektiv. (Se siggen). Er veldig viktig sette IS på modus 2, eventuelt ta IS helt av når du fotograferer fugler i luften.

Fokus må stå på servo.

Har merket meg at når jeg tar bilder av fugler med vann i bakgrunn, så har kameraet lett for å feste fokus på vannet og ikke fuglen.

Jeg har vedig dårlig erfaring med foto av fugler i gråvær. (Dvs at det er få dager i året i Bergen som det går ann å fotografere fugler i flukt.)

Øvelse gjør mester!

Lenke til kommentar

Det er relativt uproblematisk å ta fluktbilder med 30D men det krever en del trening. Bruk midtereste fokuspunkt, spotmåling og AI servo. Stativ kan være en fordel. Fokuser på hodet. Objektivet har selvsagt mye å si men de du nevner skal funke fint uten at jeg har prøvd noen av de i særlig grad, jeg bruker 300/4.

Lenke til kommentar

Chatrine17: Har du noen anbefaling til stativ og/eller stativhode? Jeg har et Manfrotto 055PROB som sikkert er et greit nok stativ. Jeg har et 488RC2 hode, men føler ikke dette er så egnet til å fotografere fugl i flukt.

Ellers takk for tips ang. spotmåling - det er nok en fordel.

Takk til dere andre også

Lenke til kommentar

Hei.

Stativet ditt er helt fint det. Jeg har et lignende kulehode som jeg bruker på en monopod, men synes ikke det funker så bra på fugler i flukt, det blir mest i veien. Med litt øvelse er det mulig at det kan være til hjelp. Dersom jeg ikke fotograferer håndholdt bruker jeg et dette hodet. Det er et rimelig men bra oljedempet videohode. Men alt avhenger av hvilken fugl man jobber med. Det er ikke alltid de flyr der du vil at de skal fly :)

mvh

Espen alias chatrine17 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...