Bruker-88036 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hei. Jeg lurer på en ting.. som tittelen sier så er det om konger og varder. Her i nærheten så er det en sånn varde, Oscarsvarden. Når jeg søker etter info om det så finner jeg bare at den "er reist av kong Oscar II med følge den 7/7-1873". Men jeg finner ingenting om hvorfor den ble reist, og om det er mange andre sånne varder i landet, og hvor de isåfall ligger. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her er ett bilde av Oscarsvarden: Lenke til kommentar
alinor Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Varder kan representere mye rart, i gamle dager brukte man de som man gjør i Ringenes Herre ved å sette fyr på en avrde for å markere noe som for eksempel at en fiende kommer. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Het det ikke "veter" det de fyrte opp, ikke varder? --- Har funnet ut at Oscar II ble kronet til Norges konge i Nidaros den 18.juli 1873. Og det var jo bare noen uker etter at denne varden er "datert" (7/7-1873). Kanskje det var en slags "signingsferd"? Endret 23. september 2007 av pybalto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå