Shibiz Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Jeg har en ny stasjonær selvbygget pc. Når jeg skal installere WinXp finner jeg ikke de Sata II Harddiskene. Under win Xp installasjonen har jeg prøvet å trykke F6, men maskinen vil ikke. Så jeg ventet til alt ble lastet, og da kunne jeg trykke "a" for og komme inn i samme modus. Så når jeg kommer så langt at jeg kan sette inn disketten som med fulgte hovedkortet for installering av SATA II drivere vil ikke diskettstasjonen installere driverne. floppy bare lyser, men leser ikke. Så da kom jeg ikke noe lengre på PC-en min i natt. jeg takker for alle innlegg på forhånd! Skjermkort Hovedkort CPU Diskettstasjon Endret 23. september 2007 av Shahab Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Virker floppy ellers? Du kan f.eks prøve med en Win98 bootfloppy. Hvis den bare lyser hele tiden så er kanskje kabel snudd 180 grader. Men er det nødvendig med SATA drivere for ICH8? Ser du diskene i BIOS? Endret 23. september 2007 av hårek Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Prøv å ta ut den ene av diskene. En del HK er slik at man mån kun ha en disk på Sata kontrolleren ved ny install, i alle fall på HK-kontroller. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Virker floppy ellers? Du kan f.eks prøve med en Win98 bootfloppy.Hvis den bare lyser hele tiden så er kanskje kabel snudd 180 grader. Men er det nødvendig med SATA drivere for ICH8? Ser du diskene i BIOS? 9553839[/snapback] Dette er vel den evindelige ACHI mode/SATA-mode settingen i BIOS igjen , om man må bruke drivere (F6) eller ei med XP installasjon. Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 SOm Hårek her sier, så har du antagelig satt floppykabelen feil vei, da vil lyset på floppy stasjonen lyse hele tiden og ikke lese noe.. Så snu floppykabelen 180 grader, så får du nok liv i den Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 OK, syar2003. Nå skjønner jeg at ICH8 bruker AHCI. Lenke til kommentar
LYStGASS Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Jeg går ut ifra at de detekteres i BIOS og man ser IDE/SATA kontrollere er aktive og riktig satt opp? Tar jeg ikke helt feil har disker med 16 mb cache en tendens til å dukke opp i installasjonen av XP etter SP1 en gang..? Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Er ikke på alle SATA disker du trenger drivere, jeg trengte ikke det på mitt gamle AMD system. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Jeg fikk diskettstasjonen igang når jeg fikk snudd kabelen 180 grader, men selv om jeg installerte disketten som var medfulgt hovedkortet (sata II Raid driver), fant vi ikke harddiskene i bios. Hva kan være galt? Harddiskene er splitter nye. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Du burde lese manualen før du setter i gang. Ut fra det som allerede er skrevet, så har du ich8 chip. Det er ikke noe Raid støtte på den. At du har en diskett med raid drivere, så betyr det at det er 2 kontrollere på kortet, og som igjen betyr at du må først finne ut om du skal installere OS i raid oppsett eller ikke, og ellers hvor du skal kople diskene dine, slik at Bios innstillinger går deretter. Om du skal installere på en disk i ahci mode så blir det igjen, på hvilken kontroller. Har du ikke tenkt å bruke den ahci greie, så er ikke sikkert at du trenger drivere. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Meg og min kamerat har gjort det som står i hk manualen... Vi har slått av ahci, pga det skal installeres winxp. Vi har prøvet å lage en ny diskett med drivere, men det vil bare ikke fungere.. Han skjønner ingenting og samme med meg. Og nå kan jeg ikke trykke F6 under winxp load -.-" Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ok, du skal ikke installere i raid, og ikke ahci mode. Er det riktig at du har kun 6 sata porter? (sikre meg at jeg skriver ikke om andre type kort enn du den du har) Da skal du kople en disk på den SATA0 eller Sata1. Er den du har? Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Jepp vi koblet de inn i den ene nederst til høyre. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Du har Intel chip. Du trenger ikke noe drivere til den for port 0,1,2,3. Port 5,6 er en Gigabyte kontroller som støtter raid. (det ser ut som en jmicron greie) Disken du har er for nforce (nvidia), hvor har du funnet den? Den trenger du ikke. Jeg leser manualen for GA-965P-DS3 (rev. 3.3). I default settings, du behover ikke noen driver disk. Så vis du har forandret veldig mye der, tilbakestille (med f5, eller hva du har) og det skal ikke være behov for drivere Endret 23. september 2007 av wiberos Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Disken kom med HK Endret 23. september 2007 av Shahab Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Disken kom med HK 9560796[/snapback] Det må være feil tenke jeg Er det riktig side denne her:http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2456 Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Disken kom med HK 9560796[/snapback] Det må være feil tenke jeg Er det riktig side denne her:http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2456 9560816[/snapback] Ja det er riktig side. Takk for hjelpen wiberos, men nå er det nokk for i natt På tide og legge seg. Endret 23. september 2007 av Shahab Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Da trenger du ikke noe F6 tast. Har du prøvd igjen, og disken blir ikke funnet? Litt Tekst ble borte fra bilde.: #Det styrer port 5,6. Slik det står nå du trenger ikke drivere heller.# Endret 23. september 2007 av wiberos Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Disken kom med HK 9560796[/snapback] Det må være feil tenke jeg Er det riktig side denne her:http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2456 9560816[/snapback] Ja det er riktig side. Takk for hjelpen wiberos, men nå er det nokk for i natt På tide og legge seg. 9560838[/snapback] Ok, du finner nok løsningen i morgen. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Ja jeg får nok håpe på det Imorgen kommer en IT kamerat over og hjelper meg litt også.. Hvis ikke er det bare og få deg ned til Kr.sand Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå