Gå til innhold

Vil et PCI-X-kort fungere i et PCI-spor?

j--

Anbefalte innlegg

Ok, rett på sak. Har et MSI K8N NEO Platinum-hovedkort som jeg gjerne skulle kjørt en ordentlig HWRAID-kontroller på. Dessverre har ikke hovedkortet PCI-X-port, men kun vanlige PCI-porter. Kontrolleren jeg ser på har PCI-X tilkobling.

Er PCI-X tilbakekompatibel med PCI? Har googlet litt, og et sted fant jeg at det var det (finner ikke igjen kilden..). Kan noen bekrefte dette for meg?

----------

Kontroller: 3ware 9500S-12 SATA RAID

PCI 2.2 compliant 64-bit

66MHz bus master

(kilde: 3ware)

Bilde av kontrolleren:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
05670510008.jpg

Hovedkort: MSI K8N NEO Platinum

PCI 2.3-compliant, 5 V tolerant

Supports six external PCI slots at 33 MHz

(Kilde: nvidia)

Bilde av hovedkortet:

k8n-neo-platinum.jpg

Setter stor pris på svar :)

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg er ikke sikker, men jeg *tror* utifra litt Googl'ing at PCI-X kort ikke vil fungere i en PCI-slot.

PCI-X er/var mye brukt på MAC og Servere som da *må* ha dediktert PCI-X "bridges" (chips) mellom PCI-X slots/enheter og NB/SB.

Så jeg tror du må benytte "vanlige" PCI/IDE RAID-kontrollere. Men:

Er det ikke mulig å kjøre RAID via SATA-portene på det "utgamle" S754 hk'et?

(Står så i spec'en).

Lenke til kommentar

9500S-12 kortet vil fungere i vanlig PCI, men det vil gå MYE saktere enn om du brukte et pci-x spor.

Jeg brukte mitt 9500S-12 kort på et Asus A7N8X-E DLX kort med en Barton 2600+ uten problemer, men ytelsen var ikke direkte på topp.

TL1000S: sjekk wikipedia neste gang?

PCI-X is generally backward compatible with PCI, meaning that, a PCI-X card can be installed in a PCI slot provided it has the correct voltage keying for the slot and (if inserting in a 32 bit slot) nothing obstructs the overhanging part of the edge connector.

Dessuten så er onboard raidet på disse hovedkorta craaaap i forhold til hwraid.

Edit: her er link til kompatibilitets-oversikten til 3ware, selvfølgelig er ikke alle hovedkort testet, men 9500-serien er laget for å fungere på vanlig pci.

Har EN anbefaling til deg før du begynner å sysle med disse 3ware-korta, og det er å LESE MANUALEN TIL KORTET GRUNDIG.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@wibla:

Jeg kom med ett råd utifra det jeg kunne Google meg til, bl.a. Wiki.

I første omgang konkluderte jeg med din konklusjon, men da jeg i motsetning til det du viser til, ikke har prøvd selv, valgte jeg å gi det råd jeg gjorde.

For det er flere steder bidragsytere i spørsmålet konkluderer med at det ikke alltid fungerer å sette ett PCI-X kort i PCI-spor.

Derfor skrev jeg *tror*.

Wiki er forøvrig definitivt ikke alltid ett sted man alltid finner korrekt info.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan man gå utifra at PCI-X passer i PCI-spor, MEN man bør alltid sjekke det ut før man kjøper kortene. Av mine ... 7(?) kort som er PCI-X og 3(?) som er 64bits PCI så fungerer alle utenom 1 i et vanlig PCI-spor, men jeg vet at det finnes et 3Ware-kort i 9000-serien som ikke passer i et vanlig PCI-spor (var dette 9550(?))

Lenke til kommentar
9500S-12 kortet vil fungere i vanlig PCI, men det vil gå MYE saktere enn om du brukte et pci-x spor.

Edit: her er link til kompatibilitets-oversikten til 3ware, selvfølgelig er ikke alle hovedkort testet, men 9500-serien er laget for å fungere på vanlig pci.

Har EN anbefaling til deg før du begynner å sysle med disse 3ware-korta, og det er å LESE MANUALEN TIL KORTET GRUNDIG.

9553572[/snapback]

Takk for link til PDF-en! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på å lete der først..

Ytelsen er ikke så viktig. Regner med det er PCI-bussen som setter stopperen på hastigheten der? Isåfall, kan jeg regne med ~100MB/s leseytelse (med nok disker i et raid5 array)?

Du skriver også et jeg må lese manualen grundig. Noen skumle feller som er fatale å gå i?

I utgangspunktet kan man gå utifra at PCI-X passer i PCI-spor, MEN man bør alltid sjekke det ut før man kjøper kortene. Av mine ... 7(?) kort som er PCI-X og 3(?) som er 64bits PCI så fungerer alle utenom 1 i et vanlig PCI-spor, men jeg vet at det finnes et 3Ware-kort i 9000-serien som ikke passer i et vanlig PCI-spor (var dette 9550(?))

9554254[/snapback]

Takk for nyttig informasjon. Dette er greit å vite til en gang senere :)
Lenke til kommentar

wiak: 3ware kort er styggdyre i pci-e variant... 3ware 9500S-serien er lett å få tak i rimelig billig (~2000kr) på ebay.

clvn: Ved å lese manualen først så er det et par ting som blir litt mer opplagt med en gang, også slipper man stille spørsmål på et forum som dessverre ikke har den største andelen av brukere med lang erfaring med skikkelige hwraid-kort. (Og nei, highpoint/promise kort teller omtrent ikke i denne sammenhengen).

Om du skal bruke dette oppsettet i linux, og har tenkt å utvide med flere disker senere, så bør du la være å opprette en partisjon, men heller lage XFS filsystem rett på device, da blir OCE en lek når du går tom for plass (migrere inn ny disk -> xfs_growfs /mountpoint -> ferdig)

3ware er gode på support, mange vanlige spørsmål som er besvart i deres online support-database.

Du vil nok nå 100MB/s leseytelse uten problem, og støtter pci-bussen på hovedkortet ditt 66MHz så får du nærmere 200MB/s.

Mitt array med 8 disker på en 9500S klarer ca. 315MB/s lesehastighet og 100MB/s skrivehastighet. maks 3ware selv har fått til er ca. 400-420MB/s lesehastighet og 100-120MB/s skrivehastighet.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Wiak: PCI-e er ganske utelukket, da det koster mer, og at hovedkort, minne og prosessor må skiftes ut.. Ellers hadde det vært et godt forslag!

Wibla: Vil lese manualen før jeg kjøper et slikt kort. Kommer til å kjøre linux på den, og XFS virker som et veldig greit alternativ. Online skalering av filsystemet er absolutt et pluss. (Kunne du forklart hva "OCE" er, fant det hverken med google define, eller wikipedia..)

Antagelig blir det 6*500GB/6*750GB aktivt i RAID-et, og 1 disk stående som spare. Uansett er ikke lese- og skrivehastigheten det viktigste for meg, da serveren vil bli mest brukt til streaming på et lokalnett med få klienter.

Noen siste gode råd du vil gi meg før jeg går til innkjøp av et 3ware kort?

Lenke til kommentar
Mitt array med 8 disker på en 9500S klarer ca. 315MB/s lesehastighet og 100MB/s skrivehastighet. maks 3ware selv har fått til er ca. 400-420MB/s lesehastighet og 100-120MB/s skrivehastighet.

9559038[/snapback]

Hmm, dette synes jeg egentlig var litt lite, uten at jeg har sett hvordan du har testet, men for all del. Det er jo ikke dårlig, men jeg oppnår en god del høyere skriv med mitt software-RAID(Linux)

raid5.png
Lenke til kommentar

Jeg testet med bonnie++.

Det er en kjent sak at XOR-enginen i 9500-serien er litt svak, men ytelsen er fremdeles mer enn akseptabel for mitt bruk.

Vil du ha høyere ytelse så kan du handle areca kort til endel tusenlapper mer, eller den nye serien til 3ware med pci-e, som også er endel tusenlapper dyrere enn 9500S.

Softwareraid i dag BØR være raskere enn hwraid på et kort som allerede er utgått.

100MB/s skriv er forøvrig nok for meg, saturerer omtrent gigabit da.

Hva slags maskinvare bruker du på ditt raidoppsett?

Lenke til kommentar

9568419[/snapback]

Var vel en grunn til at jeg ikke nevnte dette :p

Foreløpig har jeg ett Tyan Tiger hovedkort, 2x Opteron 2212, 4GB minne, og 8x WD 500GB RE. 6 av hardiskene står på den interne MCP55(tror det er det denne heter) kontrolleren, og 2 av dem står på en sil 3114 kontroller, denne skal kaster ut til fordel for en PCIe kontroller av ett eller annet slag, trenger bare 4 porter, da RAID settet skal utvides til RAID6 og i tillegg en disk til for kapasitet.

Det eneste jeg sliter med er at Linux funker dårlig som iSCSI host, altså når jeg oppretter en fil på RAID settet og deler denne som iSCSI så er ytelsen jeg får helt forferdelig. Nettverket burde heller ikke være noen case da jeg kjører PCI-X fiber nettkort på filserveren og PCI-X fiberkort på Sun maskinen som skal bruke filsystemet. Eneste jeg legger merke til er at filserveren har en enorm last på den ene kjernen, men lasten ligger ikke på RAIDet, så det må være en eller annen dårlig implementering av iSCSI. Mene nok OT. Ikke at det ble spurt om noe av det jeg hosta opp heller :p

Lenke til kommentar
Du burde jo klare mer... tsk tsk

9568553[/snapback]

Hehe, du mener det altså :p Hehe, har fortsatt endel optimalisering igjen(tror jeg), men i utgangspunktet er jeg rimelig godt fornøyd. Når jeg ligger 50-60MB/s over hardware RAID i skriveytelse. Mene hvis jeg regner kjappt på det, ser jeg jo det at 8 disker les, kan teoretisk gi en 480 MB/s og ca 280 MB/s skriv(Jeg tar utgangspunkt i 60MB/s les og 35 MB/s skriv til hver disk).

Lenke til kommentar

9568419[/snapback]

..... trenger bare 4 porter, da RAID settet skal utvides til RAID6 og i tillegg en disk til for kapasitet.

9568442[/snapback]

Får man RAID6 på md nå? Eller kjører du en annen type software RAID?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...