Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Politilys på bilen, hva kan skje?...

Anbefalte innlegg

Nå er det Stobelys som blir nevnt her da, som integreres i lyskasterne. Dette blir ofte brukt i drifting, gir en slags blitz effekt.

Slik som dette:

A3qjGSvvuEA

Det skal vel mye til for at politiet prøver å bevise at dette var for å leke politi. Men bot for feil lysbruk får man vel, type 2000-3000kr.

Men guuuud så harry.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At politiet ikke vil prøve å bevise at _monteringen_ er for å leke politi kan nok hende, men trådstarter har jo forklart at hensikten med å montere dem er å kunne få venner, familiemedlemmer og gamle damer til å stoppe så han kan presse seg forbi dem når de ser de blinkende lysene i bakspeilet.

Etter min mening kvalifiserer det som et ufrivillig innspill i debatten omkring hvorvidt 18-åringer er modne nok til å få lappen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke faen om jeg stopper for en "sivil-bil", jeg hadde ringt 112 og spurt etter en bekreftelse på at det faktisk er en sivilbil. Politiet kjører politibiler, og de få som kjører "sivilt" (kan ikke forstå at det er lovlig), gir jeg en stor god drit i.

Jeg er 20, og jeg kunne fint tenkt meg noen slike lys.

Skremme noen 18-åringer som blåser forbi meg på motorveien. :D

Lenke til kommentar
Jeg er 20, og jeg kunne fint tenkt meg noen slike lys.

Skremme noen 18-åringer som blåser forbi meg på motorveien.  :D

9556268[/snapback]

:thumbup: Det er gøy å skremme andre, spesielt når en råner kjører fort så setter du på de lysa :!: :dribble: fristende og gøy.

Hvis jeg kjøper 'strobe light' er det bare for å lure andre, f.eks: de jeg kjenner/venner og rånere, de kommer til å bli såå redde :D

---> Kan politiet gi deg bot når de ikke har bevis på at jeg/du brukte politilys?

Rs125: Jeg synes ikke dette er harry, noen enige?

Volvo med terninger er harry.

EDIT:

dsgf: du har også vært 18 år og umoden i trafikken, du har brutt loven i trafikken og det vet jeg, så jeg synes du ikke skal klage på at de som blir 18 år nå/snart er umodne for å få billappen.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Sannsynligvis vil det holde hvis noen anmelder deg for å ha brukt det, og politiet finner ut at du har det montert på bilen.

9557003[/snapback]

De har ikke bevis på at jeg har brukt dem. Jeg sier bare at jeg brukte dem utenfor garasjen til vennen min bare for å vise han/hun dem og etter det har jeg ikke brukt dem.

Lenke til kommentar

EDIT:

dsgf: du har også vært 18 år og umoden i trafikken, du har brutt loven i trafikken og det vet jeg, så jeg synes du ikke skal klage på at de som blir 18 år nå/snart er umodne for å få billappen.

9556951[/snapback]

Spennende. Du må nesten fortelle meg hvordan du vet det.

At mange andre har gjort dumme ting må jo være bortimot den dårligste begrunnelsen til hvorfor du skal "få lov" til å planlegge et knippe lovbrudd.

Et utrykningskjøretøy under utrykning er nødt til å spise av så mange av de sikkerhetsmarginene som normalt er innkalkulert i ting som veibredde, fartsgrenser og andre trafikkregler at det automatisk skaper et farligere trafikkbilde. Når man ser strobelys i speilet skal man være helt trygg på at det er en nødsituasjon som gjør at man må slippe forbi kjøretøyet bak.

Forresten: Hva gjør du dersom strobelysene dine får en tilfeldig råner til å få panikk for den lille 10-grams-klumpen han har i hanskerommet sånn at han prøver å stikke av? Like moro hvis han fronter med en barnefamilie rundt neste sving?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sannsynligvis vil det holde hvis noen anmelder deg for å ha brukt det, og politiet finner ut at du har det montert på bilen.

9557003[/snapback]

De har ikke bevis på at jeg har brukt dem. Jeg sier bare at jeg brukte dem utenfor garasjen til vennen min bare for å vise han/hun dem og etter det har jeg ikke brukt dem.

9557023[/snapback]

Hjelper ikke. Dette er ulovlige lys i henhold til reglene for lys på biler og er ulovlig å montere!

Lenke til kommentar

9557003[/snapback]

9557023[/snapback]

Hvis noen (og kanskje tilogmed mer enn én) har anmeldt deg for å bruke sånne lys og du har dem montert på bilen (noe som er ulovlig i seg selv) vil nok de fleste dommere komme fram til at det er overveiende sannsynlig at du ljuger.

Lenke til kommentar

9557003[/snapback]

9557023[/snapback]

Hjelper ikke. Dette er ulovlige lys i henhold til reglene for lys på biler og er ulovlig å montere!

9557093[/snapback]

Det er lovlig å montere dem, du har ikke lov til å bruke dem på offentlige steder. De er fullt lovlig for showoff, lukket bane osv....

• Liker 1
Lenke til kommentar

EDIT:

9556951[/snapback]

Spennende. Du må nesten fortelle meg hvordan du vet det.

At mange andre har gjort dumme ting må jo være bortimot den dårligste begrunnelsen til hvorfor du skal "få lov" til å planlegge et knippe lovbrudd.

Et utrykningskjøretøy under utrykning er nødt til å spise av så mange av de sikkerhetsmarginene som normalt er innkalkulert i ting som veibredde, fartsgrenser og andre trafikkregler at det automatisk skaper et farligere trafikkbilde. Når man ser strobelys i speilet skal man være helt trygg på at det er en nødsituasjon som gjør at man må slippe forbi kjøretøyet bak.

Forresten: Hva gjør du dersom strobelysene dine får en tilfeldig råner til å få panikk for den lille 10-grams-klumpen han har i hanskerommet sånn at han prøver å stikke av? Like moro hvis han fronter med en barnefamilie rundt neste sving?

9557089[/snapback]

så klart bruker man dem om kvelden når det ikke er mye trafikk, jeg er jo ikke dum at jeg bruker dem om dagen uansett, da er sjansen MYE større for å bli tatt. Om kvelden er det ikke mye trafikk og lettere å lure en person.

Lenke til kommentar
En ekte sivilbil har blålys alle veier, så det er ikke så vanskelig å skille en fjortis fra en politibil da. Dessuten hører jeg dem nok på scanneren før jeg ser dem.

9557185[/snapback]

Når en råner kjører f.eks i 180 på 90 sone, da tror jeg ikke han har tid til å tenke hvor mange lys det er bak, da hadde han sikkert bremsa ned med en gang, eller prøvd å stikke av.

og foresten fjortis = 14 år.

Du har selv hatt det gøy på veien, alle har gjort noe ulovlig på veien og det vet dere selv. En gang i livet ditt så gjør du noe ulovlig på veien for første gang eller for andre gang.

Dere vet godt hva dere selv har gjort ulovlig så slutt klage å når dere vet at 99% av ungdommer som får sin første bil gjør noe ulovlig.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Jeg har det ofte gøy på veien, men det går helt fint å gjøre dette uten at det går ut over andre trafikanter på noen som helst slags måte. Det går faktisk an å gjøre det uten å bryte fartsgrenser og trafikkregler også.

Jeg mener at ingen har noe på veien å gjøre før de har skjønt at bilkjøring faktisk er et sosialt samspill, og at det viktigste begynner der panserkanten slutter. Uavhengig av om de er 18 eller 40 år.

Lenke til kommentar
Jeg har det ofte gøy på veien, men det går helt fint å gjøre dette uten at det går ut over andre trafikanter på noen som helst slags måte. Det går faktisk an å gjøre det uten å bryte fartsgrenser og trafikkregler også.

Jeg mener at ingen har noe på veien å gjøre før de har skjønt at bilkjøring faktisk er et sosialt samspill, og at det viktigste begynner der panserkanten slutter. Uavhengig av om de er 18 eller 40 år.

9557304[/snapback]

Du sier noe der, men jeg har tenkt å lure venner/familiemedlemmer som jeg har sagt flere enn 1 gang på dette forumet. Hvis jeg stopper dem så anmelder de ikke meg fordi de kjenner meg, og jeg bruker dem ikke når det er mye trafikk da det kan gå galt.

jeg er ikke den personen som vil lage en ulykke, skal jeg bruke dem skal jeg tenke 10 ganger før jeg setter dem på.

Lenke til kommentar
En ekte sivilbil har blålys alle veier, så det er ikke så vanskelig å skille en fjortis fra en politibil da. Dessuten hører jeg dem nok på scanneren før jeg ser dem.

9557185[/snapback]

Nå må du gi deg med den "jeg-stopper-ikke-for-sivile-biler-fordi-jeg-har-scanner" oppførselen. Har du aldri sett en sivil brannbil eller legebil? Onkelen min er lege, og han har blålys i bilen som han bruker hvis han blir kalt ut til f.eks. en trafikkulykke. Hvis folk som deg da skal ringe 112 og få bekreftelse på om det virkelig er et ekte utrykningskjøretøy kan det hende liv går tapt.

Lenke til kommentar

9557003[/snapback]

9557023[/snapback]

9557093[/snapback]

Det er lovlig å montere dem, du har ikke lov til å bruke dem på offentlige steder. De er fullt lovlig for showoff, lukket bane osv....

9557179[/snapback]

På en registrert bil har du ikke lov til å ha de påmontert nei. På en showbil, som ikke er registrert og godkjent, kan du ha det ja.

I tillegg til bot så kan du vente deg en anmeldelse for å ha lekt utrykningskjøretøy, og uansett kan du vente deg litt mer enn et forenklet forelegg.

Skal du kjøre rundt etter venner og familie så fort de setter seg i bilen for å ta en tur da? Og trur du ikke de kjenner igjen bilen din? Herregud så teit..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

9557185[/snapback]

Nå må du gi deg med den "jeg-stopper-ikke-for-sivile-biler-fordi-jeg-har-scanner" oppførselen. Har du aldri sett en sivil brannbil eller legebil? Onkelen min er lege, og han har blålys i bilen som han bruker hvis han blir kalt ut til f.eks. en trafikkulykke. Hvis folk som deg da skal ringe 112 og få bekreftelse på om det virkelig er et ekte utrykningskjøretøy kan det hende liv går tapt.

9557859[/snapback]

Likte hva du skrev der.

Det er ikke bra at liv går tapt, du taper ingenting av å kjøre bilen til siden og gi vei.

Lenke til kommentar

9557003[/snapback]

9557023[/snapback]

9557093[/snapback]

9557179[/snapback]

På en registrert bil har du ikke lov til å ha de påmontert nei. På en showbil, som ikke er registrert og godkjent, kan du ha det ja.

I tillegg til bot så kan du vente deg en anmeldelse for å ha lekt utrykningskjøretøy, og uansett kan du vente deg litt mer enn et forenklet forelegg.

Skal du kjøre rundt etter venner og familie så fort de setter seg i bilen for å ta en tur da? Og trur du ikke de kjenner igjen bilen din? Herregud så teit..

9557898[/snapback]

I mørket så ser man ikke 100% klart, og foresten jeg venter ikke på at noen jeg kjenner skal ut og kjøre, har jo mitt eget liv. Jeg ser stadig folk jeg kjenner når jeg skal ut, f.eks i går så gikk vi på besøk hos noen og på veien så jeg fetteren min og da kan jeg bruke lysa. (har ikke bil enda)

Bare så du vet det, hvis du ligger ca. 50-100m bak den bilen foran og setter på strobe light så ser du ikke bilen siden det 'flasher' ganske fort. Jeg har sett bilen til broren min da han satt på sine politilys for å teste dem utenfor garasjen, man klarte ikke å se bilen, eneste man så var de blålysene som blinka fort. Man kunne ikke se Audi Merket heller, og ja det var om kvelden (ca.20.00 tia)

EDIT: Endret 3 setnigner

EDIT: Det er du som er teit her nå

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
I mørket så ser man ikke 100% klart, og foresten jeg venter ikke på at noen jeg kjenner skal ut og kjøre, har jo mitt eget liv. Jeg ser stadig folk jeg kjenner når jeg skal ut, f.eks i går så gikk vi på besøk hos noen og på veien så jeg fetteren min og da kan jeg bruke lysa. (har ikke bil enda)

9557961[/snapback]

Hvordan skal du klare å kjenne igjen noen når det er for mørkt til at de ikke klarer å kjenne igjen deg?
Bare så du vet det, hvis du ligger ca. 50-100m bak den bilen foran og setter på strobe light så ser du ikke bilen siden det 'flasher' ganske fort. Jeg har sett bilen til broren min da han satt på sine politilys for å teste dem utenfor garasjen, man klarte ikke å se bilen, eneste man så var de blålysene som blinka fort. Man kunne ikke se Audi Merket heller, og ja det var om kvelden (ca.20.00 tia)

EDIT: Endret 3 setnigner

9557961[/snapback]

Du sier først at det er for mørkt til å kjenne igjen en kjent bil. Når du kjører med strobelysa så kjører du vel ikke med nær/fjernlys samtidig? Da skjønner jeg ikke annet enn at du kommer til å væra veldig trafikkfarlig i mørket... Jeg veit ikke hvor du bor hen. Men hvis du ikke så bilen bak strobelysa klokka 20, når det fremdeles er langt ifra ordentlig mørkt, skjønner jeg ikke at du kan si at detta ikke er trafikkfarlig.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...