Gå til innhold

1 eller 2 prosessorer?

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på hva som er best av en eller to pross. (til hjemmebruk altså)

jeg hadde tenkt på

-Asus A7M266-D Hovedkort Socket A Dual MP-

med to

-AMD Athlon MP1600+ 1.4 GHz 266 MHz bus-

eller er dette bare for servere, jeg spiller jo mye og er lissom ute etter den perfekte pc'en, men er litt newbie på området!

og så har jeg slitt litt med å finne ram til m.boardet. kult hvis noen svarer!

jeg hvet til gjengjeld mye om stereo hvis noen er interresert? bare spør:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtten for flere prosessorer ligger i programvaren, så med mindre du sier hva slags programvare du kjører blir det ganske vanskelig å svare.

Quake III skal visst støtte en del SMP funksjoner, så en skulle tro at spill som er bygget på den samme motoren skulle tjene litt på det (Alice, RTCW,...) men noen dobblet ytelse kan en se langt etter.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-03 19:59, evenrognlid skrev:

Hei jeg lurer på hva som er best av en eller to pross. (til hjemmebruk altså)

jeg hadde tenkt på

-Asus A7M266-D Hovedkort Socket A Dual MP-

med to

-AMD Athlon MP1600+ 1.4 GHz 266 MHz bus-

eller er dette bare for servere, jeg spiller jo mye og er lissom ute etter den perfekte pc'en, men er litt newbie på området!

og så har jeg slitt litt med å finne ram til m.boardet. kult hvis noen svarer!

For å kunne benytte kraften til to CPU'er må os'en støtter multi-cpu'er. OS som gjør det er NT, 2000, XP, Linux, mens Windows 9x/gjør IKKE det.

For å få brukt begge cpu'ene til spill, må spillet støtte multi-prosessor. Så vidt jeg vet, så er Quake 3 det eneste spillet som gjør dette.

Dual CPU er kjekt dersom du bruker en OS og software (f.eks. photoshop) eller driver mye med multitasking. :smile: Ellers ville jeg heller gått for en CPU-oppsett og hivd de resterende pengene inn i andre hardware (skjerm, ram, harddisk etc) eller i lomma. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-03 21:05, evenrognlid skrev:

har hørt det jeg og baltazar!

men får man ikke dobbel m

Mhz

f.eks. 2ganger mp 1.4 g.hz = 2.8?

eller er det anerledes?

den andre pross. tar over det den 1. ikke klarer eller de deler likt hæ?

...når det gjelder å bruke 2 CPU`er, så betyr ikke det nødvendigvis, dobbelt så mange MHZ. Hvis du har en båt med 2 påhengsmotorer og begge er på 150HK, så betyr ikke det at du nødvendigvis har 300HK, men at de gjør en jobb isammen.

Det samme kan sies om CPU`er, to CPU`er vil dele på arbeids oppgavene. Og i endel av tilfellene så er det kjappere med to 1,4Ghz enn èn på 2,8Ghz...

èn CPU kan kun gjøre en jobb om gangen...

(noen invendinger?)

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gått for dual, bare sjekk denne testen:

http://www.gamepc.com/reviews/hardware_rev...=6&mscssid=&tp=

Skal også ha nytt utstyr snart. Tror jeg går for Abit KR7A, AMD XP 1700+, 512 DDR RAM.

Som du ser ville jeg heller gått for et Abit KR7A til 1000 kr mindre enn det du tenker på, evt. et KR7A-RAID for 1900kr (www.databutikken.com/no). Kanskje en AMD XP 1800+, 1900+, eller eventuelt den forholdsvis dyrere 2000+ som kommer mandag.

Så altså:

Dropp dual-løsningen, den funker bedre til noen få, utvalgte spill samt tyngre programmer.

Velg en AMD Athlon XP

Pengene du sparer fra dual-hovedkortet og den ekstra CPUen kan du putte i lomma eller legge i tillegg på de andre komponentene slik at du får mer å bruke på dem....

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-03 21:53, Danny skrev:

noen som vet om quad cpu hk selges til privat personer?

Quad HK selges til privat personer ja, men foreløpig er det kun de mere server-rettede prosessorer og HK som støtter Quad. Intel Xeon er en slik prosessor. sjekk på Komlett.no og tenk selv prisen på resten av systemet :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-03 23:35, mbst skrev:

Jeg ville ikke gått for dual, bare sjekk denne testen:

Så altså:

Dropp dual-løsningen, den funker bedre til noen få, utvalgte spill samt tyngre programmer.

Velg en AMD Athlon
XP

Pengene du sparer fra dual-hovedkortet og den ekstra CPUen kan du putte i lomma eller legge i tillegg på de andre komponentene slik at du får mer å bruke på dem....

Lykke til :smile:

Du kan jo tydeligvis ikke ha lest den testen du nettopp anbefalte. Dette er hva jeg leste i den testen: 'As you'll see in the benchmarks in the next pages, the addition of a second CPU gives a very nice boost in certain multithreaded applications.'

Om du oversetter dette til norsk, hva får du da?

W2K har støtte for to prosessorer, og det betyr at OS vil fordele arbeidsoppgavene mellom de to prosessorene.

Til deg som sier at 2 påhengsmotorer med 150 HK hver ikke blir 300 HK, du må ta et par mattetimer til.

Jeg er forøvrig enig i at maskinen IKKE blir dobbelt så rask med to prosessorer. Det var vel det du mente.

Det vil jo selvfølgelig være meget gunstig at applikasjoner støtter to prosessorer, men W2K og XP vil også bidra til dette

Lenke til kommentar

Ettersom jeg forstår får man også bedre ytelse med progammer som IKKE er skrevet for to prosessorer.

Eksempel.: hvis du kjører flere programmer samtidig, vil f.eks winxp fordele prosessorkraften til disse.

Men programmene vil bare bruke en prosessor om gangen. (hmm..såvidt jeg skjønte det selv :smile: )

Ved spill blir det ingen ytelsesøkning (unntatt Quake som er nevnt). Tradisjonelt stenger man de fleste programmer (som ikke MÅ kjøre), for å frigi prosessorkraft til det aktuelle spillet.

hmm...gir dette mening?

p|cachu

Lenke til kommentar

Quote:

Du kan jo tydeligvis ikke ha lest den testen du nettopp anbefalte.
Dette
er hva jeg leste i den testen: 'As you'll see in the benchmarks in the next pages, the addition of a second CPU gives a very nice boost in certain multithreaded applications.'

Om du oversetter dette til norsk, hva får du da?

W2K har støtte for to prosessorer, og det betyr at OS vil fordele arbeidsoppgavene mellom de to prosessorene.

Jo da, du har et poeng der, men de applikasjonene

man merker en større forskjell i er vel stort sett grafikk-programmer.

Men uansett -- mitt poeng var at maskina hovedsaklig skal brukes til "hjemmebruk", noe jeg tolker som spilling, internett, litt office og antakelig ganske lite grafikk.

Da ville jeg styrt unna dual-systemet.

For er det egentlig verdt pengene å bruke bare et par sekunder mindre på å åpne word, legge på filtre i grafikk-programmer og spare noen minutter på komplekse renderinger?

Det man taper er en del penger og generelt dårligere ytelse i de aller fleste spill..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...