ponnihest Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hei! Noen som har ideer til hva jeg trenger til belysning av "modellfotografering"? Jeg spør i forbindelse med at jeg jobber i reklamebyrå, og kunne tenke meg at en kunde investerer noen tusenlapper i lamper og en hvit bakgrunn - vi må ofte fotografere menneske i helfigur, for så å frilegge den (skjære bort bakgrunnen). Til mer belysning, dess bedre eksponering og mindre fargekorrigering for oss. Dessverre har jeg ikke peiling på belysning, men har sett litt på kaffebrus.com Antall watt og sånn kommer vel an på hvor lyst/mørkt det er i rommet fra før? Trenger jeg blitz i tillegg til lamper? Er tre lamper det optimale for å unngå skygger? Mange spørsmål Jeg ønsker meg tips og innspill, særlig på andre steder jeg eventuelt kan handle inn utstyr på, gjerne norske sider. Lenke til kommentar
El chico Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Har ikke noe erfaring med studiofotografering men tror du kommer langt med 1 lampe med softboks eller paraply og en reflektor, men vil anbefale 2 lamper. Fordel med størst mulig softboks/paraply. Kjenner for lite til de ulike merkene men søkte litt og fant noen alternativ: Oslo Kameraservice har et sett til 4000,- (hvis det er innenfor begrepet "noen tusenlapper") FotoVideo har diverse studioutstyr det går ann å sjekke ut. Antall watt tror jeg ikke spiller så stor rolle for enkelt hjemmestudio. Antar det er mer vesenlig dersom lampene skal lyse opp større rom eller stå på veldig lang avstand. Det er bare å arrestere meg dersom dette er galt. Chico Endret 23. september 2007 av El chico Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Tusen takk, skal kikke på det Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Det er uansett en enorm fordel å ha en egen lampe/blitz som går direkte på bakgrunnen slik at den overeksponeres og blir skikkelig hvit. Har du bare lys 'foran' modellen får du aldri bakgrunnen ordentlig hvit uten å dra i kurver o.l. i Photoshop (men da justerer du jo samtidig eksponeringen på modellen og det vil man jo helst unngå). Helt basic standardoppsett for portretter o.l. er gjerne et hovedlys f.eks til høyre for fotograen, et fill-in lys på motsatt side av fotografen (stilt en del svakere en hovedlyset). Og da et eget lys på bakgrunnen hvis du vil ha den ordentlig hvit. Med et slikt oppsett (eller kanskje ideelt to lys på bakgrunnen hvis du tar helfigur) så blir det minimalt med dypetsing for å få ting frigjort fra bakgrunnen. Endret 24. september 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå