sentence Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg fant noe på min CRT som ligner akkurat på en død pixel på en LCD skjerm. Den synes veldig på lysebrune farger, men tilnærmet usynlig på hvitt. Jeg lurer på om det går an å få døde pixler på CRT eller om det kan være et støvfnugg fra fabrikk som har fulgt med på baksiden av frontglasset? Takker for svar! Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det går ikke an å få døde pixel på en CRT skjerm, er det ikke feil i glasset eller rett og slett skit på glasset? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det kan være et hakk i skjermen som gjør at lyset brytes feil. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Har det samme på en gammel 19" CRT, vet faktisk ikke hva som er årsaken rent teknisk sett men du er ikke alene om dette. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det skal vel være mulig å få "døde pixler" med CRT i form av utbrent/ødelagt/manglende fosforlag på et veldig lite område. Men fosforlaget vil normalt slites likt over hele området, så det er nok veldig uvanlig og jeg støtter heller teorien om skit et sted internt. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Ok. Takk for tilbakemeldinger! Det kan godt hende det er støv eller noe dritt på innsiden. Skjermen er ganske ny, så det bør ikke være noe slitasje. Prikken er så liten at du må vite at den er der før du egentlig legger merke til den. Jeg la merke til den ved en tilfeldighet da jeg drev med detaljert grafisk arbeide. På grunn av den lille størrelsen og likheten med død pixel på LCD som jeg har opplevd på en bærbar, begynte jeg å lure. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Teknologien bak CRT-skjermer medfører at det blir galt å snakke om døde pixler. Innsiden er belagt med et fosfor-lag som selvsagt kan ha en skade (men som vil dekke et større område enn et punkt). I tillegg er det vakum slik at "støv på innsiden" også blir vanskeligt (og støv ville vært større enn et punkt). CRT-skjermer har en degaus-funksjon (avmagnetisering) som kan rette opp noen avvik. Men utover dette ville jeg sjekke om det er liten skade (hakk e.l.) på utsiden av glasset. Lenke til kommentar
JFTech Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Teknologien bak CRT-skjermer medfører at det blir galt å snakke om døde pixler. Innsiden er belagt med et fosfor-lag som selvsagt kan ha en skade (men som vil dekke et større område enn et punkt). I tillegg er det vakum slik at "støv på innsiden" også blir vanskeligt (og støv ville vært større enn et punkt). CRT-skjermer har en degaus-funksjon (avmagnetisering) som kan rette opp noen avvik. Men utover dette ville jeg sjekke om det er liten skade (hakk e.l.) på utsiden av glasset. 9558032[/snapback] Hadde en Hansol skjerm en gang. Den var det et slags kontrastbelegg eller noe i den duren på utsiden av skjermen. Fikk slitt av noe av dette og da ble det små lysende prikker. Sansynligvis pga lyset ble brutt annerledes. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 I mitt tilfelle var det en sort piksel. Skal se om jeg kan ta et makrobilde av den neste gang jeg ser skjermen! Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Høres ut som om det er noe trøbbel med skjermkortet ditt. Jeg har ingen pixelfeil på skjermen, men jeg får feil på skjermbildet i form av pixler. Grunnen til at jeg vet at dette ikke er døde pikser er at feilen følger bilder som scroller opp og ned over den ødelagte pixelen. Prøv med en annen skjerm eller et annet grafikkort hvis mulig. For å utelukke feil, lissom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå