Gå til innhold

Tidsramme en PC - kan/bør stå på før reboot osv


Anbefalte innlegg

Endel forskjell om du kjører windows eller linux her da :wink:

Ser du kjører windows, så kanskje den greier en uke ? Spørs hvor mye du bruker pcen, og til hva.

 

Har heller lite å si hvaslags OS du har, ifra win2k og oppover, derifra og ut, så er det mer brukeren som forårsaker en reboot, samme gjelder nok linux, og har du en win2k maskin som må rebootes konstant, ja da tror jeg heller det er ett brukerproblem enn ett OS problem.

 

Begynner å bli litt patetisk å slenge inn Linux vs MS i alle diskusjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en IBM "stinkpad" som jeg bruker daglig. Reboote - nei, jeg setter den i dvalemodus når jeg ikke trenger den på en stund. Det tar et minutt å få den opp igjen fra dvale. Riktig nok så slår allt seg av i dvale. På mine øvrige 2 kassemaskiner med IBM disker så går disse 24/7 så lenge jeg ikke er bortreist.

 

Rebooting og avslåing gjøres kun i vedlikeholds øyemed og når jeg reiser bort og en sjelden gang ved os kræsj, noe som ikke forkommer ofte med win2k...

 

God kjøling i kabinettet og rundt diskene er viktig for at diskene skal ha det godt.

Lenke til kommentar
God kjøling i kabinettet og rundt diskene er viktig for at diskene skal ha det godt.
Appropo det, er det noen som kan bekrefte at CoolDrive har noe forseg.

Har en slik, men viften er jo ganske liten, synes den bare støyer, jeg.

*Edit: Må legge til at jeg har 6 andre vifter i maskinen, da skjermkort og prosessorvifte inkludert. Den som bråker desidert mest er hjulvispen i Cooldrive'n. :D

Lenke til kommentar

Jeg grilla noen disker før, uten ekstra vifter i kab. Om du ikke setter diskene rett oppå hverandre bør det holde med god gjennomstrømning i kabinettet. Jeg liker maksitower kabinetter de er romslige og luftige inni. Fyll opp med kabinettvifter. Selv seriekobler jeg 2 og 2 for å få ned støyen og det funker helt fint.

 

Bruk et utetermometer med føler og ledning fra Clas Ohlson til kr. 89,- tape fast føleren der du tror det er varmt. Flytt event. føleren rundt til andre mistenkelige steder i kabinettet.

Lenke til kommentar

Har en 486 DX2 66 MHz på jobben som har stått på 24/7 siden den var ny.

Går som en klokke!(1993 eller 1994)Ca. 75-80 tusen timer. Eneste nedetid har vært under strømbrudd.

 

Det kan være litt problem med lager på disker som har gått kontinuerlig.

Når de blir slitt, så kan diskene gå lenge enda. Når de blir slått av og rekker og bli kalde så kan det være kul umulig å få start på disken igjen.

Har faktisk vært nødt til å slå på en 10kRPM scsi disk for å få start på den igjen.

Lenke til kommentar
Det kan faktist være skadelig å slå av pceen ofte! dette på grunn av at komponentene "utvider" seg når den blir slått på. Så trekker dem seg sammen når den blir slått av. Så helst ikke slå på/av maskinen mer en en til to ganger per dag.

 

Det er oppvarminga og avkjølinga som får ting til å utvide seg og 'krympe'. En omstart har lite å si da komponentene ikke rekker å bli avkjølt.

Lenke til kommentar

hmm.. ang oppetid. Linux servern min har nå vært oppe i 71 dager. :woot: Har en win2k domene kontroller som har vært oppe i ca 50 dager. Å la pc'en stå på er bare lekkert, mindre slitasje på kompoenter.

 

Bare husk å ha litt kabinett vifter så er det ikke no problem. Helst 1 ved diskene så de ikke blir alt for varme.

Lenke til kommentar

Linux har som kjent den lengste oppetiden.

Ikke akkurat sant.

Ta en titt her, så ser du at det er FreeBSD som ruler når det gjelder oppetid.

 

:woot:

 

hmm, vel det er mulig at bsd topper den listen, men;

"Additionally HP-UX, Linux, Solaris and recent releases of FreeBSD cycle back to zero after 497 days, exactly as if the machine had been rebooted at that precise point. Thus it is not possible to see a HP-UX, Linux or Solaris system with an uptime measurement above 497 days."

 

 

http://uptime.netcraft.com/up/accuracy.html#whichos

Lenke til kommentar
denne maskinen jeg sitter på nå, med XP, hadde en oppetid på 49 dager og noen timer før strømmen gikk :(

 

maskinen blir brukt for det meste til Word, Exel, surfing og mp3's.

 

Se hvor lenge du kan kjøre stabilt når du spiller meget krevende spill hver eneste dag, laster ned fra internett på 5MB/s og gjør alt annet som krever mye.

 

Ser ingen problem å kjøre pc'en stabilt over en lengre tid, men problemet er hva du bruker pc'en til. Driver du å surfer laster ned på adsl linje og litt mp3 osv. kan pc'en holde seg lenge. Men driver man å spiller mye og laster ned i høy hastighet kan pc'en bli crappy løpet av 2-5 dager og derfor er det kjekt å reboote en gang iblant. Siden windows klarer ikke å bli kvitt minne når man kjører et progz. Ikke alt og derfor begynner pc'en å gå treigere når man har kjørt den over en periode.

 

Har også en server, og den klikker aldri, men da kjører jeg bare ftp server og litt surfing, mp3 osv.. Men på hovedpc'en kjører jeg masse dill dall og derfor krever den mye mer og derfor må den rebootes for å få igjen maks ytelse. Har prøvd f.eks tweak xp, memturbo osv.. for å windows skal maksimere minne, men disse programmene hjelper ikke all verden.

 

Virker for enkelte at det er status å ha pc'en lengst på. Men tenkt på at du må kutte ut spilling og tunge applikasjoner for at pc'en skal holde seg så mange dager. I give a damn on this shit. Jeg vil gjøre det jeg har lyst til å gjøre på pc'en min og driter i om den klarer seg 5 dager eller flere uker.

 

End of story! :woot:

Lenke til kommentar

Takker for masse svar. :yes:

 

Jeg har nå fått vite litt av hvert, det jeg har erfart er at så lenge du ikke gjøre noen grove windows feil, men behandler boksen pent og komponentene ikke blir for varme, kan du fint ha den på så lenge du måtte ønske.

 

 

.exe

 

 

P.S Jeg hadde også en cool drive, og det er den mest annoying vifte jeg noen sinne har hatt.

Lenke til kommentar

Hadde 6 uker (på minuttet) uptime på Win2k pro. Da hadde jeg flere program feil, windows kjørte debuging på de, og etter en liten stund funket alt like fint igjen. Ellers brukes maskinen til surfing, chatting, spilling, og diverse fildeling (ftp, dc). Grunnen til at maskina ble restartet da var å legge inn oppdateringene til windows.

 

Skjønner ikke helt hva som er problemet med å kjøre en maskin over lengre tid. Så lenge man kjører en virus scanner en gang i blant i lag med Ad-Aware ol. programmer som rydder opp litt. Maskiner med 98 og ME skjønner jeg godt at må restartes. Holder jo som regel ikke en dag engang, selv om jeg har sett eksempler på et par uker der og

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...