Gå til innhold

Tidsramme en PC - kan/bør stå på før reboot osv


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig mye online dvs pcn står på 24/7. Så jeg tenkte å spørre litt rundt dette tema før alt gikk åt hel....

 

Hvor lenge kan en PC stå på før disken må ha en reboot. Jeg ville jo tro at den kan stå på til windows låser seg grunnet en menneskelig feil.

 

Og det sies jo at en reboot er bra i ny og ne. Med tenkt deg et senarie som tilsier at; PC'n står på i flere uker, kanskje rebootes en gang i uken. Men er aldri skrudd av. Hvor lenge kan dette "pågå"?, det er selvfølgelig tilstrekkelig med kjøling på de essensielle komponentene.

 

.exe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var kanskje litt uklar ja, det jeg spør om er hvor lenge den egentlig kan stå på. Er det 1 år, 5år, 10år.

 

Litt undermerkelig spm, men jeg bare lurte så tenkte jeg kanskje noen hadde noen erfaringer.

 

BTW. Jeg har hatt PCn på i 7 dager uten reboot, da hr jeg spillt og brukt DC hele tiden. Ikke no prob, men føler at det er godt med en reboot.

 

Window XP, AMD XP

 

.exe

Lenke til kommentar

Pleier å ha en gammel amd k7 stående i flere uker før reboot - varmer bl.a. opp rommet :)

 

Har til og med en ibm hd i den - en av de 75gb'ene som har en liten tendens til å ryke. Har ikke røyket på over 2 år nå den. Så lenge maskinen din ikke kjører for varmt, kan den nok stå på så lenge du vil.

 

edit: tror jeg bare lar den typo'n stå :D

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva slags programmer folk som rebooter sjelden bruker.

 

Kjører jeg dc++ et døgn eller to maskinen blir masksinen merkbart krøkkete. Andre programmer herjer ikke like mye men de bidrar til at det hoper seg opp de og.

 

Med mindre man har servervirksomhet eller lignende der det å være på hele tiden er veldig viktig er det ikke noen grunn til at høy oppetid skal være noe mål heller.

Lenke til kommentar

Den kan stå på til OS eller HD crasher :wink:

Linux har som kjent den lengste oppetiden.

Hvis det er hardwaren du tenker på, så er vell HD sansyligvis det første som ryker(?). Der er det selvfølgelig viktig med god kjøling, og en kvalitets HD. Å la pc en stå på i rundt en uke skulle gå greit. Tror det viktigste(vedrørende HD) er hvor lenge den står på totalt i timer(fra første gang den brukes til den ryker), og restarter tror jeg ikke hjelper så mye. Ved en reboot vil det heller ikke føre til nevneverdig nedkjøing. Ytelsen blir dårligere jo lengre PC en står på (av egen erfaring med win), og kan være greit å få slettet rammen en gang i blandt. Men som filserver og til vanlig "ikke-krevende" bruk burde det gå greit å ha den på 1-2 uker uten restart, og tror ikke den får nevneverdig mindre levetid en om du hadde hatt den på like mye, bare med oftere restarter.

Lenke til kommentar

Jobb PC'en min har stått på døgnet rundt i 5 år. Kjører Win2000 på den, og restarter den ca 1 gang i uka.

Sommerferien 99 og juleferien 02 slo jeg av maskinen, da hadde jeg faktisk problemer med å starte den. Fant ikke disker og scsi-kort etc. Etter noen restarter så kviknet den til.

Vi hadde også en server som har stått på i flere år, men måtte kjøre den den ned pga e-verket skulle koble om strømmen. Ved oppstart så var det flere disker som nektet å starte. Diskene måtte rett og slett byttes ut.

 

Så derfor lar jeg pc'en stå på døgnet rundt.

 

askare

Lenke til kommentar
tror nok harddisken vil være det første som ryker på en maskin som står på 24/7 over lang - lang tid.
Mener å ha lest en plass at harddisker slites mest/raskest under oppstart, får de stå å snurre å gå holder de lengre.

 

Mulig jeg har feil.

 

Jeg mener også å ha hørt det, når PC'n blir skrudd av og på så slites disken mest som du sier.

 

.exe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...