Propofol Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg bor i hybel på et kollektiv, men nå etter to måneder seg jeg at jeg trenger mer privatliv og at utleier ikke har holdt det han lovte. - Når jeg flyttet inn måtte jeg vaske rommet selv, noe som aldri ble nevnt i leiekontrakten. Jeg fikk ikke se rommet på forhånd heller. - Internett og kabel-tv er ikke tilgjengelig for meg. Dvs. at det er ikke lagt opp noen former for kabler til rommet mitt. Jeg får inn det trådløse nettverket her, men det er særdeles ustabilt. I leiekontrakten står det at jeg leier "med mulighet for internett og kabel-tv". Hvilke rettigheter har jeg og hvordan går jeg frem nå? Lenke til kommentar
GardinTrapp Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) hmm, misforstod litt. glem det Endret 23. september 2007 av GardinTrapp Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html Legg spesielt merke til §§2-3, 2-4 og 2-11. Vel, egentlig så er hele kapittel 2 nyttig lesning for alle som leier husrom. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Her er et par paragrafer: § 2-2. Generelle krav til tilstand Husrommet skal ved overleveringen være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør ved overleveringen være ryddet, rengjort og i vanlig god stand. Er ikke annet avtalt, har husrommet dessuten en mangel dersom det ikke a) passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til, eller b) passer til de særlige formål som leieren etter avtalen skulle bruke husrommet til, med mindre forholdene viser at leieren for så vidt ikke bygde på utleierens sakkunnskap eller vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det. § 2-3. Uriktige opplysninger om husrommet Det foreligger en mangel dersom husrommet ikke er i samsvar med opplysninger som er gitt av utleieren eller på utleierens vegne. Dette gjelder likevel bare dersom det kan antas at opplysningene har virket inn på avtalen, og de ikke i tide er rettet på en tydelig måte. Det skal altså være rent og pent ved overtagelse. Hvis du sa fra om at det ikke var vasket da du flyttet inn, kunne dere blitt enige om et par timelønners fratrekk på første husleie, men å komme trekkende med det etter lang tid er smålig og vil ikke hjelpe på forholdet til huseier. Det er ikke alle retter man trenger å hevde selv om man har dem. En annen ting er at om dere ikke har gått gjennom rommet sammen før innflytting, har han veldig lite han skulle ha sagt om det oppstår mangler. Det er en fordel du har ved slik sløv praksis. En hushai jeg hadde var overraskende grei med alt ødelagt da vi skulle flytte ut, sikkert fordi han var fullstendig klar over dette. Når det gjelder manglende kabel-tv og til en viss grad internett er det en klar mangel. § 2-12. Heving av leieavtalen Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold. Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt. Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10. Etter det som står i loven ser det ut til at huseier har anledning til å prøve å rette på dette, men det er det vel tvilsomt at han gidder. Du har altså: Rett på en liten godtgjørelse mtp. vask, men denne driter du i, siden du er en ordentlig fyr. Du kan også be om å få rettet kabelmangelen, men hvis det er snakk om et rom i kollektiv med kabel-tv i fellesareal tror jeg ikke du har så mye du skulle ha sagt. Uansett pleier ikke sånne folk å ha noen problemer med at folk flytter ut så lenge de finner noen til å overta, og hvis dette er i en av de større byene burde vel ikke det være noe problem. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Straks jeg finner ut at jeg vil flytte, da flytter jeg. Kontraken er på ingen måte bindende såvidt jeg vet. Ok, jeg glemmer den vasken. Får vel heller bruke det som et muntlig argument om utleier kommer med noe jeg ikke er enig i. Har den bak ryggen foreløpig. Ang. kabel-tv så kan det vel hende som det nevnes at utleier har dette på sin side. Når det gjelder internett så blir det en helt annen sak. Mangel er mangel, og mangel på internett er en mangel.. nå ble det mange "mangel" her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå