Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 (8E) 1.9 TDI 2002, div spørsmål.

sdf123

Anbefalte innlegg

Hei,

Nettopp kjøpt meg en Audi A4 (8E) 1.9 TDI 2002 mod stv. og har et par spørsmål.

1. Det er ikke xenon-lys på denne i dag og jeg vurderer å skaffe det pga bedre sikt og finere farge. Hvilke lys kan jeg bytte til xenon? Kjørelys, fjernlys og grøftelys? Andre? Hva er prisen på å slike lys, er det mye jobb osv? Er det noe som et firma må gjøre eller kan man gjøre det selv?

2. Nå må jeg vri om lysbryteren for å få kjørelyset på. Hva må gjøre for å få det til å gå automatisk på når jeg starter bilen?`Er dette noe dyrt? Noe man kan ordne selv?

3. Hva skal til for at bilen er en s-line utgave? Tror kanskje denne skal være det.

4. Jeg har ikke kjørecomputer(mye den bruker på mila, gjennomsnittshastighet osv.) på den i dag, bare en indikator på hvor langt jeg kan kjøre på resterende drivstoff. Er kjørecomputer noe som egentlig ligger ferdig "installert" og alt jeg trenger er en hendel for å få det?

5. Jeg skulle gjerne ha en ekstra nøkkel, sånn med trådløs sender for sentrallåsen og ser dem selger en del på Ebay. ER det mulig å kjøpe en derfra og få den programmert på en billig måte?

Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen og er egentlig veldig ny på bil så derfor en del spørsmål=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Monter fjernlys xenon ekstralys. Dropp å fikle med orinallyktene. Det blir sjelden bra.

Automatiske kjørelys er vel ikke så farlig... bare å huske å skru på det. Kan hende det er påbudt i Norge, men det hadde jeg brydd meg lite om.

S line er sikkert bare litt styling og noe dill dall.

Kjørecomputer kommer originalt og bestilles når du kjøper bilen ny. Dropp det nå.. hadde heller funnet en bruktbil MED det utstyret. Fyll på fuel og regn ut selv hvor mye den bruker. Tipper mellom 0,5 og 0,6 et sted i snitt.

Ekstra nøkkel fra et slik sted vet jeg lite om. Men hvorfor ikke..

Har du ikke fjernstyrt sentrallås nå?

Lenke til kommentar

s-line intriørpakke er sports-seter(skinn), ratt osv++++

full ekstriørpakke er andre fangere, slags "finner" på siden, stivere og lavere understell, 17 eller 18 alu.

Sikkert noen her som har full oversikt, men det er hovedtingne som er med i s-line.

Hvis du har s-line finner du sikkert noen s-line logoer noen steder på bilen.

edit fant a4 katalogen her:

"S line - en ny definisjon på sportselig kjøring" (right :hrm: )

S-line sportspakke:

-alu felger i 7,5x17 med 235 dekk

-s-line sportsunderstell med dynamiskavstemt fjæring, senket 20mm

-s-line logo i grillen og sidebeskyttelselistene bak

-hvite blinklys foran

-grill og diffuser i høyglansert sort (på 3,2 fsi og 3,0 tdi)

-leveres i alle farger men kan i tillegg velge avussølv og misanorød

-dørterskellister med s line loge

-instrumentpanel, intriør og taktrekk i sort

-s-line dekor i matt børstet aluminium, ekstrautstyr: sort pianolakkfinih eller flammebjørk

-sportsseter foran med elektrisk justerbar korsrygg støtte, setetrekk med sidevanger i sort skinn ekstrautstyr full skinn

-3 eikers s-line sportsratt i skinn

-girspakmansjett i sort

-girkule i sort perforert skinn

-håndbremsspak i sort skinn

-førerinformasjonssystem

S-line ekstriørpakke:

-støtfangere foran i spotselig , markant design

-hvite blinklys foran

-grill i S line design

-dørkantlister i sportselig design

-Dørterskellister med s-line logo

-s line hekkespoiler

-diffusor bak i sportselig stil, lakkert i bilens farge

Puhhh sånn nå har du oversikt.

bilde av en med ekstriørpakke og sportspakke:

784px-2005-Audi-A4-SLine.jpg

edit kan bekrefte at du ikke har s-line siden førerinformasjonssystem er inkl i pakka.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

full ekstriørpakke er andre fangere, slags "finner" på siden, stivere og lavere understell, 17 eller 18 alu.

Sikkert noen her som har full oversikt, men det er hovedtingne som er med i s-line.

S-line sportspakke:

-hvite blinklys foran

-s-line dekor i matt børstet aluminium, ekstrautstyr: sort pianolakkfinih eller flammebjørk

-sportsseter foran med elektrisk justerbar korsrygg støtte, setetrekk med sidevanger i sort skinn ekstrautstyr full skinn

-girspakmansjett i sort

-førerinformasjonssystem

S-line ekstriørpakke:

-hvite blinklys foran

-grill i S line design

-s line hekkespoiler

edit kan bekrefte at du ikke har s-line siden førerinformasjonssystem er inkl i pakka.

9556859[/snapback]

Den der har ikke eksteriørpakke.

Denne derimot har det:

b6a4001.jpg

Lenke til kommentar

S-line sportspakke:

-hvite blinklys foran

-girspakmansjett i sort

-førerinformasjonssystem

S-line ekstriørpakke:

-hvite blinklys foran

-grill i S line design

-s line hekkespoiler

9556859[/snapback]

Den der har ikke eksteriørpakke.

Denne derimot har det:

b6a4001.jpg

9557618[/snapback]

Jo den har ekstriør pakka det har også den du har bilde av.. dem er like.

Lenke til kommentar

Faen tll quote'ing her da...

Begge bilene over har S-line eksteriør-pakke, men den øverste har ikke S-line sidelister av en eller annen grunn - altså ikke en komplett pakke.

Til spørsmålene dine.

1) Du kan skifte alle lys (i hvert fall nærlys, fjernlys og grøftelys) til Xenon. Å lovlig bygge om til Xenon i nærlys er imidlertid sykt dyrt og vanskelig - for da må du ha sensor i hekken en eller annen plass som registrerer vinkelen på bilen, og en motor i lyktene som justerer retningen på Xenon-lysene lynkjapt. (Nei, ikke det samme som at du kan justere dine vanlige lamper opp og ned på en skala fra 1-3 eller noe.) Så å gjøre dette lovlig er mer eller mindre umulig. Xenon i fjernlys har imidilertid ikke noe krav om automatisk høydejustering osv. Mange firmaer driver med dette, men Dybvik Trading er jo et av dem. Koster en 3-4 tusen for et ok Xenon-kit. Er man litt hendt monterer man dette glatt selv.

2) Automatiske kjørelys er noe alle bilene som selges i Norge skal ha da. Ettersom lys er påbudt også på dagtid. Er det import? Uansett, på en såpass ny bil er det vel en omprogrammering som skal til. Dette skjer vel gjennom VAG-COM. Fleste verksteder har vel det. Kan også få tak i det som privatperson.

3) Har du en S-line vil du finne igjen S-line emblemet flere plasser på bilen, både på innvendige lister og på sidelistene på bilen. Noen har også et emblem på bakluka. Det er forskjell på om bilen har S-line interiør, eksteriør eller begge deler. Mest utbredte er S-line interiør, langt færre har eksteriør. Letteste kjennetegnene på S-line interiør er vel seter i delskinn, 3-eket sportsratt, sort innvendig tak og kulerund sports-girkule i aluminium (finnes vel også i skinn). S-line har vel også kjørecomputer (FIS) såvidt jeg husker.

4) Hadde du hatt kjørecomputer ville du hatt en ekstra knapp ytterst på vindusvisker-hendelen. Kjørecomputer er ekstrautstyr (koster 3-4 000 kr) og det er nok mer enn knappen på hendelen som mangler. Er nok en liten microchip i tillegg som ikke er på plass. Vil tro det er omfattende å ettermontere dette.

5) Ekstra nøkkel får du kjøpt på Møller. Uansett om du kjøper på Møller eller eBay må du programmere denne til å matche din bil. Da trenger du en lang kode som fulgte med dokumentasjon til bilen. Uten denne koden må det visst en større omprogrammeringsjobb til etter hva jeg har hørt fra en kompis som hadde mistet koden... Alle biler blir levert med 2 nøkler da. Så hvem har den andre?

Lenke til kommentar

Begge bilene over har S-line eksteriør-pakke, men den øverste har ikke S-line sidelister av en eller annen grunn - altså ikke en komplett pakke.

Til spørsmålene dine.

1) Du kan skifte alle lys (i hvert fall nærlys, fjernlys og grøftelys) til Xenon. Å lovlig bygge om til Xenon i nærlys er imidlertid sykt dyrt og vanskelig - for da må du ha sensor i hekken en eller annen plass som registrerer vinkelen på bilen, og en motor i lyktene som justerer retningen på Xenon-lysene lynkjapt. (Nei, ikke det samme som at du kan justere dine vanlige lamper opp og ned på en skala fra 1-3 eller noe.) Så å gjøre dette lovlig er mer eller mindre umulig. Xenon i fjernlys har imidilertid ikke noe krav om automatisk høydejustering osv. Mange firmaer driver med dette, men Dybvik Trading er jo et av dem. Koster en 3-4 tusen for et ok Xenon-kit. Er man litt hendt monterer man dette glatt selv.

2) Automatiske kjørelys er noe alle bilene som selges i Norge skal ha da. Ettersom lys er påbudt også på dagtid. Er det import? Uansett, på en såpass ny bil er det vel en omprogrammering som skal til. Dette skjer vel gjennom VAG-COM. Fleste verksteder har vel det. Kan også få tak i det som privatperson.

3) Har du en S-line vil du finne igjen S-line emblemet flere plasser på bilen, både på innvendige lister og på sidelistene på bilen. Noen har også et emblem på bakluka. Det er forskjell på om bilen har S-line interiør, eksteriør eller begge deler. Mest utbredte er S-line interiør, langt færre har eksteriør. Letteste kjennetegnene på S-line interiør er vel seter i delskinn, 3-eket sportsratt, sort innvendig tak og kulerund sports-girkule i aluminium (finnes vel også i skinn). S-line har vel også kjørecomputer (FIS) såvidt jeg husker.

4) Hadde du hatt kjørecomputer ville du hatt en ekstra knapp ytterst på vindusvisker-hendelen. Kjørecomputer er ekstrautstyr (koster 3-4 000 kr) og det er nok mer enn knappen på hendelen som mangler. Er nok en liten microchip i tillegg som ikke er på plass. Vil tro det er omfattende å ettermontere dette.

5) Ekstra nøkkel får du kjøpt på Møller. Uansett om du kjøper på Møller eller eBay må du programmere denne til å matche din bil. Da trenger du en lang kode som fulgte med dokumentasjon til bilen. Uten denne koden må det visst en større omprogrammeringsjobb til etter hva jeg har hørt fra en kompis som hadde mistet koden... Alle biler blir levert med 2 nøkler da. Så hvem har den andre?

9558818[/snapback]

Spør du meg så er de sidelistene det som gjør hele greia :thumbup:

Er ikke ordentlig S-line uten de listene :yes:

Lenke til kommentar
Spør du meg så er de sidelistene det som gjør hele greia  :thumbup:

Er ikke ordentlig S-line uten de listene  :yes:

9558969[/snapback]

Hehe, DET er jeg forsåvidt enig i.

Imidlertid er det svært få som benytter S-line sidelistene, da disse er for diskret. De fleste benytter isteden S4-sidelistene som bygger langt mer og gir et enda stiligere utseende.

Lenke til kommentar

Hvis du leste innlegget mitt, jeg har katalogen til a4 her. og det er IKKE noe som heter s-line intriør pakke,, les det jeg har skrevet så ser du de 2 s-line pakkene man kan velge.

Lenke til kommentar
Hvis du leste innlegget mitt, jeg har katalogen til a4 her. og det er IKKE noe som heter s-line intriør pakke,, les det jeg har skrevet så ser du de 2 s-line pakkene man kan velge.

9559203[/snapback]

Hehe, jeg tar den. Men S-line sportsbakke går jo hovedsakelig på innvendige ting da (foruten sportsunderstell og felgene). Og det er den pakka 90 % av Audiene med S-line selges med. Bare 10 % velger i tillegg eksteriørpakken.

Lenke til kommentar

9559203[/snapback]

Hehe, jeg tar den. Men S-line sportsbakke går jo hovedsakelig på innvendige ting da (foruten sportsunderstell og felgene). Og det er den pakka 90 % av Audiene med S-line selges med. Bare 10 % velger i tillegg eksteriørpakken.

9559319[/snapback]

Ja, da er vi enig :)

Ser mange med s-line ekstriør pakka.. men er fåtall av de ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...